Bästa FPV systemet för en rimlig summa?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blomster
    • okt 2010
    • 217

Ursprungligen postat av bil sebbe
    Har läst på lite nu!
    haha, läs på mer o gör sedan som MrOvanhill säger, börja enkelt.
    Jag själv läste på rcflyg o rcgroups i ett halvår innan jag beställde några fpv grejer.
    Kunde testflyga Lassebetongs easystarfpv några gånger under tiden, köpte sedan planet o började bygga.
    Lärde mig sedan spaka rätt o under tiden köpte jag FPV prylar Sändare o mottagare och fatsharkglasögon, flög sedan mycket med detta.
    Köpte sedan osd, gps, diversity o annat bling, flög då allt mindre fpv pga allt strul hit o dit.:concern:

Har nu slängt ut allt o kör med enklast tänkbara dvs det jag hade från början sändare/mottagare/glasögon plus klöverantenner. Är tillbaka till ett enkelt system = mindre strul o mer fpvflyg.
    Kanske åker i några prylar igen men då en sak i taget.
    Verkar som du har som mål att flyga FPV lååångt bort i regn med superbra videolänk allt inspelat i HD klart om 1 vecka ?
    Ta det lite lugnt .. o läs på mer

Kommentar

• MrOvanhill
      • jan 2008
      • 468

När jag tänker efter finns det faktiskt en komponent till som jag skulle vilja peta in i listan för saker ombord på planet.

E-osd (alternativt Super Simple Mini OSD, de är samma). Den kan inget annat än att visa spänningen på upp till två olika batteripaket. Den är enkel och bra! Gör precis bara en sak och är enkel att få att fungera.

Det är bra att se hur mycket ström man har. Fart och höjd är inte så noga bara man flyger över marken och undviker stallhastighet.

Tillräcklig fartmätare är en bit lagom mjuk/spänstig plast som mongeras stående i luftströmmen framför kameran. Ju fortare man flyger desto mer kommer den att böjas ned i fartvinden. Bara att lära sig hur den ska se ut för att man ska undvika att flyga för sakta. Läs undvika att stalla.

Skickat från min GT-P3110 via Tapatalk 2

Kommentar

• bil sebbe
        • jun 2012
        • 271

Men jag skulle ju ha en sådan..?
        http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PS_Module.html
        Har inte den batteri status funktion och lite till? Det är ett väldigt bra pris på den. OSDn är bara en bonus så det får inte kosta allt för mycket eftersom budgeten för fpv är runt 4000kr.
        Vill som sagt bara kunna se, fart, höjd, batteri status i fpv glasögonen. Ska inte vara mindre funktioner än det och inte mycket mer, vill inte ha glasögonen fulla med massa konstiga saker

Det är ingen i Katrineholm som flyger fpv och jag känner ingen annan som gör det heller så jag har ingen möjlighet att testa någon annans prylar!

Ja jag vet att jag ska läsa på, men det är väldigt krångligt o nästan för avancerat för att man ska behöva veta det...
        Vill helldre läsa o få höra era erfarenheter, man lär sig mycket mer på det!

Och som jag tidigare sagt, jag tänker bara köpa fpv prylar en gång! Så jag tänker inte betala en massa onödiga pengar på skräp som jag bara blir missnöjd med! Lika bra att satsa på det bästa från början!!!

Men vill gärna ha lite hjälp med tips om glasögonen om hur man ska göra. FatSharks Dominator eller dom silvriga True 640x480.
        Jag kommer köra på 1.2Ghz, har kollat in dessa två:
        http://www.sunsky-online.com/view/17...ft+systems.htm
        http://www.sunsky-online.com/view/13...6+receiver.htm
        Den på 1000W har ju betydligt bättre räckvid från start än den på 800Mw och då skiljer det bara 200 i mellan dom.
        Men dom har olika kanaler (vad gör kanalerna för något?) ena har 4st o den andra 8st, spelar det någon roll.?

Det är ju bara att köra på och hoppas att det funkar?

Och ja jag har läst dokumentet!!!!! Men jag förstår inte vad jag ska behöva all den informationen till? Om grejerna funkar är det ju bara att köra på! Och tänker inte vänta ett halv år på att köpa grejer! Till o börja med ska jag lära mig flyga ordentligt, det skadar ju inte att ha prylarna hemma så det bara är att sätta igång när man känner sig redo!

Kommentar

• bogieboy
          • feb 2011
          • 1054

Jag personligen köpte massa saker direkt och dyra saker med. Det jag tycker är viktigt är säkerheten. Jag har satsat mycket på OSD och köpte EagleTree saker med RTH, GPS och tracker.

Det jag tycker är viktigt är att inte planet kommer bort. Men det jag håller med dom som pekar med pekpinnar om är att du ska ta det lungt och köpa saker du har läst på om. Så du får det du vill! Jag har fortfarande inte flygit FPV med mina saker än fast det är över ett år sedan jag köpte dom första. Men det är på gång...

Tapatalk 2

Kommentar

• MrOvanhill
            • jan 2008
            • 468

Men jag skulle ju ha en sådan..?
            http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...PS_Module.html
            Har inte den batteri status funktion och lite till?
            Jo den fyller din spec till punkt och pricka. Men den kommer att öka din installationskomplexitet en hel del. Fler grunkor som påverkar signalkvaliteten och fler grunkor som måste placeras rätt i förhållande till varandra på modellen. Den kommer för övrigt dessutom kunna göra lagom mycket mer än så om du uppgraderar programvaran i den. Köper du en G-OSD II så anser jag att du bör överväga ganska tidigt att uppgradera den med programvaran cl-osd eftersom den då ger dig en hem-pil vilket är lite den huvudsakliga anledningen till att ha en GPS ombord, som Bogieboy är inne på. Det är bra att hitta hem när man flyger och det är faktiskt förvånansvärt enkelt att virra bort sig även när man flyger ganska nära sig själv. Då är det väldans bra med en hem-pil.

Vad jag menade med E-OSDn var att den är ett utmärkt komplement för dem som vill köra på en "minsta möjliga FPV-rigg" just för att den visar spänning på batterierna, vilket är vital information. Resten är mer av kuriosa-typ. Kul att veta att man flygit XY km/h fort och YZ meter upp och så vidare.
            Vad gäller de där 1.2 GHz-sändarna så vet jag inte ett smack om dem mer än att de är ganska tunga. Jo förresten, det gör jag visst... Jag köpte faktiskt en motsvarande den med 8 kanaler, men med 400mW sändare. Redan den var jättetung och därmed blev jag tvungen att slita ut den ur skalet som bara det vägde närmare 40 gram eller så.

Det finns flera anledningar till att ha lägre effekt och bättre antenner också och det är att du bränner slut på batterierna mycket fortare med högre effekt till ganska lite ökad räckvidd. Dubbel räckvidd kräver 4-dubbel effekt! Effekten du vräker på med för att få 25 meter extra räckvidd ska ta vägen nån annanstans eftersom den inte blir till räckvidd. Vart tar den vägen då? Den blir till värme vilket leder till att din vTx blir mer känslig och placeringen blir viktigare eftersom du måste ha bra med kylluft över den. En bra person att kolla på om du ha bra tips på utrustning på 1.3 GHz-bandet är Dadde. Kolla på hans sajt rcexplorer.se och leta reda på vad han använder för videosändare/mottagare.

I övrigt så fick jag den inte att funka ordentligt. Det var innan jag hört talas om klöverantenner och kan ha med antennerna jag byggde till den att göra lika väl som med själva apparaterna. Jag köpte faktiskt matchade antenner från en av de bättre renomerade FPV-tillverkarna för att få den att lira, men det blev inte så bra ändå. Systemet som jag pekade på som går på 5.8 gHz vet åtminstone jag att det funkar finfint. Räckvidden med klöver/SPW-antenner är bra och inte allvarligt störkänslig.

Du får köpa vad du vill så länge du håller dig till de regler som gäller. Ska man vara petig måste du ha amatörradiocert för att över huvud taget använda 1.3GHz till video. Video på 5.8gHz-bandet får man använda fritt åtminstone om man kör med löjligt låg effekt. Mycket lägre än 200mW för övrigt.

Det är ju bara att köra på och hoppas att det funkar?
            Är det inte bättre att veta att det kommer att funka redan innan du köper grejorna? Veta varför det inte funkar om det inte skulle göra det trots att de redan vet att det ska funka eftersom du läst på ordentligt om grejorna du köpt... Bara en tanke...

Åter angående de där sändar/mottagar-kiten du pekade på. Kolla efter dem på RC-groups. Jag tror faktiskt att jag läst något om grejorna från Sunsky där innan jag köpte mina därifrån. Eller möjligen i värsta fall efter att jag köpt och inte fått mina att fungera så bra som jag tänkte mig. Där står det garanterat om någon FPV-are testat dem och om de är bra eller inte. Det finns också listor på utrustning som folk testat och bekräftat funkar bra ihop. Finns det ingen som testat dem där så kolla på DIY-drones.com. Där finns det också en hel del kondenserad kunskap att gräva bland. Vill du ha svar härifrån så kommer folk att svara med referenser till den utrustning som vi svenska FPV-are använt oss av och i den listan kanske inte prylen XYZ finns med. Vi är trots allt inte jättemånga som håller på med detta. Du har snubblat in i ett ganska litet gäng iom att du fastnat i FPV-träsket.

Kommentar

• bil sebbe
              • jun 2012
              • 271

Tack, det var ett välformulerat svar!! Verkligen ett stort tack!!
              Det där med att den överblivna effekten går ut i värme är intressant!

Kommentar

• Impulze
                • sep 2006
                • 1347

Fatshark dominator är fina. Har precis köpt dom efter många år med första generationens aviator. Blir lite mindre bild i dominator men betydligt bättre skärpa på bilden. Påminner ganska mycket om mina headplay i bildkvalitet fast dom har högre upplösning.

Till dominator kan du köpa till i efterhand headtracker och inbyggd mottagare (5.8Ghz). Ska du använda dom till 1.2Ghz så kör du bara kabel mellan videomottagaren och brillorna.

Jag har på jobbet kört många 1.2Ghz system från www.electronicarc.com 850mW versionen och minsta avstånd 10km. Så dom videosändarna funkar väldigt bra. Själv kör jag 2.4Ghz video och 5.8Ghz video.

//Matte

Kommentar

• bil sebbe
                  • jun 2012
                  • 271

Thomas, antar att det är denna jag ska ha för att uppdatera OSDn http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...SB_Module.html ?

Tack allihopa för tips o hjälp! Nu har jag nåt att stå på och fundera

Kommentar

• MrOvanhill
                    • jan 2008
                    • 468

Nix, en sån är inte det du söker för att programmera om en G-OSD II.

Kolla här på cl-osd sidan om kortprogrammering.

Så här verkar det bli i displayen efter omprogrammering i alla fall...
                    Senast redigerad av MrOvanhill; 2012-08-08, 23:09.

Kommentar

• bil sebbe
                      • jun 2012
                      • 271

Det ser perfekt ut!
                      Precis dom grejerna jag vill se, och allting välplacerat så det inte ser för "plottrigt" ut på dom små skärmarna i glasögonen

Kommentar

• markusb
                        • jun 2009
                        • 1376

Små skärmar skriver du, och det stämmer ju fysiskt. Tänk på att upplevd bild är stor i brillorna. Mina fatshark base tror jag motsvarar 80" på 2 eller 3m om jag inte minns fel. Ser ut som att kolla på projektorduken hemma, bara lite sämre upplösning. Texten bör vara hyffsat stor för att vara fullt läsbar.
                        Har läst att vissa har problem att se text ute i kanterna pga glasögonen har lite suddig bild där.
                        Har inte testat min osd än så jag kan inte bekräfta det.

Kommentar

• Oskar Andreasson
                          • sep 2010
                          • 142

Håller med de flesta talarna här, det är bättre att börja smått och lär dig det hela, du kommer att ha jätteroligt då, men att springa iväg och köpa en utrustning för 20-30.000 sek och sen plöja en åker med det så kommer du garanterat bli sur, liksom bonden som fått sin åker nerbränd .

Angående G-OSD II, jag har G-OSD originalet, vad du än gör köp inte den skiten. Jag köpte först 2 varav den ena var DoA (dead on arrival), köpte därefter 1 till och den har strulat en del också. Förutom det så är GPS'en totalt värdelös och skapar någon konstig skit som gör att OSD'n hänger sig med jämna mellanrum (tappar sync med videosignalen och börjar scrolla runt och gör det allmänt svårt att flyga). Den är inte kvalitetskontrollerad av tillverkaren, den har delvis handlödd och originalmjukvaran är skräp. Vad jag kan läsa mig till om 2'an så lider den fortfarande av samma issues. Kör en E-OSD som någon redan sagt, bara batteriövervakning, och satsa på något dyrare senare när du känner dig varm i kläderna.

Kommentar

• remsan
                            • jul 2012
                            • 595

Intressant tråd. Har följt andra trådar om fpv med intresse.
                            Själv funderade jag på en 5.8Ghz system från Hobby King:

ImmersionRC EzOSD FPV on Screen Display
                            ImmersionRC DUO5800v2 5.8GHz Diversity Receiver
                            Antenna for 5.8GHz FPV 16dBi Directional
                            ImmersionRC 5.8Ghz Audio/Video Transmitter

Det hela skulle kosta runt 500$. Antagligen kommer nån tull avgift, har ingen aning.
                            Skärm/glassögon kan man köpa senare.

Finns det några som kör Immersion pryllarna?

Kommentar

• Kenneth E
                              • okt 2006
                              • 3445

Jag har 5.8 och tycker det inte fungerar så bra, mycket känsligt.

Jag refererar till detta svar jag själv fått:
                              om jag jämför 1.3 med 5.8 så är 5.8 kass - störning bakom ett träd eller störningsfritt bakom en skog - bara att välja.

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

Immerson är mycket bra prylar enligt mig. lätt att montera ihop och det finns en hel del färdiga kablar som
                                passar mellan kameror och sändare m.m smidigt helt enkelt.
                                Readymaderc har en del immerson och då har du grejorna på 3 dagar.
                                sändare bör du köra med 600mw sändare om du skall få lite mindre störningar och räckvidd. har iofs inte testat
                                riktantenn men med klöver eller stockantenner bör man iallafall ha det.

jag har lite 5,8 prylar ute på annons här på forumet om du inte redan sett det

Kommentar

Arbetssätt...