Laserskuret trikopterkit, intresse?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zablar
    • aug 2006
    • 107

Jag hoppar på tåget oxå och beställer ett kit

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Jag gillar designen och skulle gärna beställt om den bakre motorn hade ett annat fäste. Tyvärr blir det så med den här designen att all tyngd/lyftkraft måste hanteras av en mycket liten del av axeln som påfrestas hårt. Följden blir lätt att axeln böjs. Pga av detta har jag gjort om min egen tricopter och har numera den bakre motorn monterad ovanpå axeln och stjärtbommen. Bara ett tips ifall du funderar på att göra en version 2?
      Klicka på bilden för större version

Namn: 101110_newRudder2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,1 KB
ID: 479019Klicka på bilden för större version

Namn: 101110_newRudder.jpg
Visningar: 1
Storlek: 28,2 KB
ID: 479020

Kommentar

• Rickard
        • jun 2006
        • 68

Ursprungligen postat av Boopidoo
        Jag gillar designen och skulle gärna beställt om den bakre motorn hade ett annat fäste. Tyvärr blir det så med den här designen att all tyngd/lyftkraft måste hanteras av en mycket liten del av axeln som påfrestas hårt. Följden blir lätt att axeln böjs. Pga av detta har jag gjort om min egen tricopter och har numera den bakre motorn monterad ovanpå axeln och stjärtbommen. Bara ett tips ifall du funderar på att göra en version 2?
        [ATTACH=CONFIG]18100[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]18101[/ATTACH]
        Hej!

Vilken del av axeln menar du kommer ta upp all belastning? Axeln kommer att utsättas för samma typ av belastning som en balk som är fast inspännd i t.ex. en vägg. I detta fall tar hela balken upp belastning. Alltså, hela axeln kommer att hjälpa till att ta upp böjkrafterna, dock kommer det att bli som högst påfrestning precis där axeln går ut från motorfästet. Men en 3 mm kolfiberpinne klarar av stora krafter i böjning utan att deformeras nämnvärt, jag hoppas att det kommer fungera! Annars får jag göra enligt din konstruktion på nästa version. Rent hålfasthetsmässigt är det ett bättre sätt att göra det på Anledningen till att jag valde bort det är att det inte tillåter lika stor tiltning av motorn.

//Rickard
        http://www.aerorick.blogspot.com

Kommentar

• Rickard
          • jun 2006
          • 68

johsch och zablar, har skrivit upp ett varsitt kit för er!

Kommentar

• rfnoise
            • sep 2010
            • 329

Tjena!

Skriv upp mig på ett kit! Jag har länge funderat på quad eller tri men inte kommit till skott. Med detta så ser det ut att bli tri helt enkelt Har KK-kort utan komponenter liggandes och vill komma igång!

Kan det vara ide att skära ut i glasfiber för att få bättre hållbarhet eller blir det en annorlunda historia då?
            Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
              • 1937

Ursprungligen postat av Rickard
              Hej!

Vilken del av axeln menar du kommer ta upp all belastning? Axeln kommer att utsättas för samma typ av belastning som en balk som är fast inspännd i t.ex. en vägg. I detta fall tar hela balken upp belastning. Alltså, hela axeln kommer att hjälpa till att ta upp böjkrafterna, dock kommer det att bli som högst påfrestning precis där axeln går ut från motorfästet. Men en 3 mm kolfiberpinne klarar av stora krafter i böjning utan att deformeras nämnvärt, jag hoppas att det kommer fungera! Annars får jag göra enligt din konstruktion på nästa version. Rent hålfasthetsmässigt är det ett bättre sätt att göra det på Anledningen till att jag valde bort det är att det inte tillåter lika stor tiltning av motorn.

//Rickard
              Jo, det var felaktigt uttryckt. Hela kraften tas givetvis inte upp på ett enda ställe, du har rätt. Det jag menar är att det blir mycket belastning just i gränsen mellan motorfästet och stjärtbommen. Då den här punkten är en bit från motoraxeln så blir det även ett visst moment. Vid kraschlandning och stjärten tar i först så blir kraften vid denna punkt ännu större och momentet (pga längre avstånd ännu mer). Jag har dock inte provat med enbart kolfiber utan jag har använt smidda stålaxlar istället som erfarenhetsmässigt inte håller. I fästet som jag har nu (tror det var RENATOA på RCG som visade det först) så sker inte böjningen på ett och samma ställe utan längs flera punkter på axeln. Då den är placerad under motorn så är det heller inte så stort böjmoment. Kraftupptagning vid kraschlandningar tas även de mestadels upp av stjärtbommen och inte motorfästet. Men du har helt rätt i att motorn inte alls går att vrida lika mycket med en sådan lösning.

Kommentar

• Rickard
                • jun 2006
                • 68

Ursprungligen postat av rfnoise
                Tjena!

Skriv upp mig på ett kit! Jag har länge funderat på quad eller tri men inte kommit till skott. Med detta så ser det ut att bli tri helt enkelt Har KK-kort utan komponenter liggandes och vill komma igång!

Kan det vara ide att skära ut i glasfiber för att få bättre hållbarhet eller blir det en annorlunda historia då?
                Hej!

Självklart är glasfiber ett alternativ! Jag har beställt glasfiberväv och epoxy för att prova på att gjuta egna glasfiberplattor, vi får se hur det går Nästa version kanske blir i glasfiber?! Dock tror jag inte att glasfiber går att laserskära utan då blir man tvungen att använda en cncfräs med sämre precision som följd..

Skriver upp ett kit på dig!

Kommentar

• Rickard
                  • jun 2006
                  • 68

Ursprungligen postat av Boopidoo
                  Jo, det var felaktigt uttryckt. Hela kraften tas givetvis inte upp på ett enda ställe, du har rätt. Det jag menar är att det blir mycket belastning just i gränsen mellan motorfästet och stjärtbommen. Då den här punkten är en bit från motoraxeln så blir det även ett visst moment. Vid kraschlandning och stjärten tar i först så blir kraften vid denna punkt ännu större och momentet (pga längre avstånd ännu mer). Jag har dock inte provat med enbart kolfiber utan jag har använt smidda stålaxlar istället som erfarenhetsmässigt inte håller. I fästet som jag har nu (tror det var RENATOA på RCG som visade det först) så sker inte böjningen på ett och samma ställe utan längs flera punkter på axeln. Då den är placerad under motorn så är det heller inte så stort böjmoment. Kraftupptagning vid kraschlandningar tas även de mestadels upp av stjärtbommen och inte motorfästet. Men du har helt rätt i att motorn inte alls går att vrida lika mycket med en sådan lösning.
                  Din lösning håller garanterat bättre vid en krash! Visst hade du köpt dina fästen på HobbyKing, tror att du skickat länk till dom för länge sen?

Jag har utgått från den lösning som jag sett att de flesta använder på sina trikoptrar och gjort min egen variant av samma koncept.

Kommentar

• mic
                    • dec 2010
                    • 38

Jag är eventuellt intresserad av två kit, ska kolla med brorsan först om han vill ha ett =)
                    Är det fortfarande söndag som är deadline?

Kommentar

• Rickard
                      • jun 2006
                      • 68

Ursprungligen postat av mic
                      Jag är eventuellt intresserad av två kit, ska kolla med brorsan först om han vill ha ett =)
                      Är det fortfarande söndag som är deadline?
                      Japp, fortfarande söndag som gäller.

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Då beställer jag också ett kit.
                        Mvh
                        Kenneth
                        DS-24 operatör.
                        Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                        Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                        FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• staflaraf
                          • nov 2008
                          • 103

låter kanon! jag beställer ett kit! (är Mics bror) skulle du med ha ett?

Kommentar

• Rickard
                            • jun 2006
                            • 68

Kenneth och staflaraf, har skrivit upp ett varsitt kit på er!

Kommentar

• staflaraf
                              • nov 2008
                              • 103

kanon!

Kommentar

• mic
                                • dec 2010
                                • 38

Skriv upp mig på ett exemplar också, du kan skicka den tillsammans med den som Staflaraf beställde då vi bor i samma stad.

Kommentar

Arbetssätt...