Rangevideo flygande vinge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • neu
    • aug 2012
    • 1047

Betedde sig jäkligt konstigt när den skulle släppa bungyn. Den bara dyker till (kommer ses i videon) och det var på håret att jag klarade mig. Den var även väldigt framtung med rekommenderad CG.

Det var förresten första flygningen där den faktiskt lyfte.

Tar tydligen 1 år för youtube att spara ändringar så tar ett tag med video.

Kommentar

• simonarvestrand
      • jan 2012
      • 3850

inte så att den fastnade i bungyn när den gick iväg , här själv råkat ut för det ett par gånger

Kommentar

• neu
        • aug 2012
        • 1047

Trodde jag med i början men det känns inte så. Gissar på att det är att man måste hålla rätt så mycket dyk för att den inte ska gå rakt upp så när den släpper bungyn så dyker den till eftersom att bungyn slutar dra den framåt. Men gissar bara

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

Ursprungligen postat av neu
          Trodde jag med i början men det känns inte så. Gissar på att det är att man måste hålla rätt så mycket dyk för att den inte ska gå rakt upp så när den släpper bungyn så dyker den till eftersom att bungyn slutar dra den framåt. Men gissar bara
          Låter som den är skumt trimmad eller fel cg. Min går i princip i den riktningen som jag släpper den inte minsta lilla dyk.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Låter som någonting var mycket fel med inställningarna på din RVJET, så ska den inte bete sig. Hade du ställt in reflex, dvs höjdtrim +6mm? Var exakt var tyngdpunkten?

Hur mycket utslag hade du på ditt höjdroder, upp/ned? Pga det korta avståndet i längdsled mellan roder och tyngdpunkt i förhållande till spännvidden så tycker jag att man måste skruva ned höjdrodren för att den inte ska kännas nervös, ingen konstigt med det då det är så för alla modeller med liknande förhållanden. Alltså på en mycket långsmal modell kan det behövas att skeven skruvas ned etc.

Kan det inte vara så att en tidigare krasch skadade ditt roderhorn och att det var en spricka där när du startade sista gången? Krascher tär betydligt mer på alla delar än vad påfrestningarna i luften.

Kommentar

• neu
              • aug 2012
              • 1047

Trim och roderutslag är enligt manualen och utslagen är inga problem för den var inte nervös i luften bara framtung.

Hela planet var inspekterat även roder och roderhorn sen senaste försöket. CG var där dom vertikala fenorna möter kroppen. Ska se om jag kan installera min RVOSD i min EPP-FPV som inte gör något om den kraschar så kan jag ställa in den utan att behöva bry mig om planet(när jag kraschade min rvjet så hade jag inte min rvosd inkopplad alls).

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                • 1937

Konstigt att den var framtung då. Jaja lycka till med EPP-
                FPV då.

Kommentar

• uffe40
                  • aug 2007
                  • 334

Tycker det är svårt att få bort vibrationerna i kamera hållaren ,kör med en gopro1
                  Finns det nån general lösning för det ?
                  /U

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Kolla så att det inte är glapp någonstans. Skruvar som är lösa etc. Kolla även hur mycket vibration du har. Detta är enkelt om du kör RVOSD, bara att kolla på vibrationsmätaren på "Debug screen". Detta är väl de generella lösningar som finns.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                      • 1937

Jag pajade ett motorfäste igår men det var mitt eget fel. Jag såg att min spinner blivit lite justerad vid senaste markkontakten så den var i rejälbalans. Bytte till en fällbar prop utan propstop, tänkte att det skulle gå bra men icke. Bägge propparna låg åt samma håll när motorn gick skakade sönder en hel del...

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Ursprungligen postat av Boopidoo
                        Jag pajade ett motorfäste igår men det var mitt eget fel. Jag såg att min spinner blivit lite justerad vid senaste markkontakten så den var i rejälbalans. Bytte till en fällbar prop utan propstop, tänkte att det skulle gå bra men icke. Bägge propparna låg åt samma håll när motorn gick skakade sönder en hel del...
                        Du behöver ett motor fäste made by the king

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Ja har du ett över så testar jag gärna? I det här fallet så vet jag inte om det hade hjälpt. Bägge propparna låg åt samma håll så när failsafen på TSLRS gick igång så brakade kaoset igång rätt snabbt. Dumt att inte ha prop stop...

Kommentar

• kajakmannen
                            • jun 2006
                            • 1471

Glömde svara Simon. Tror inte jag har något extra motorfäste

Kommentar

• flunk
                              • jul 2006
                              • 396

Ursprungligen postat av Boopidoo
                              Ja har du ett över så testar jag gärna? I det här fallet så vet jag inte om det hade hjälpt. Bägge propparna låg åt samma håll så när failsafen på TSLRS gick igång så brakade kaoset igång rätt snabbt. Dumt att inte ha prop stop...
                              Det bara small till, synd jag hade velat se mer av den...

Hej förresten...

/Fredrik

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                                • 1937

Den är snart lagad. Jag har precis tagit loss motorfästet.

Kommentar

Arbetssätt...