Markstationer "Bilder & tips"
Kollaps
X
-
Jag kör 5.8 men inte med stock rubber duck utan med en CL på planet och en SPW på mottagaren.
Har hittills inte testat fullt ut var gränsen går, vilket också är olika från dag till dag beroende på väderlek och var man flyger. Men allt från 2-4 km. Har dock aldrig haft något behov av att flyga längre än så.
Sedan behövs det ingen tracker om man kör CL/SPW eftersom dom inte är riktade. Hade jag däremot haft en Helical på mottagaren skulle en tracker komma till nytta.
Nu har jag dock tänkt att sätta en till video rx på den andra skärmen med en riktad antenn men eftersom jag kör en SPW på samma frekvens på den andra skärmen behövs i alla fall ingen tracker. Om jag flyger utanför "beamen" på den riktade antennen kommer den andra visa bilden. (Så länge jag är inom räckvidd för den.)Kommentar
-
Ser att fler av er har den lilla ebay 7" skärmen. Har nu flugit några timmar med fotohexacoptern och är supernöjd! Jag har som jag skrev i en annan tråd byggt om bakgrundsbelysningen till 12w led + solljus, men för dig - rfnoise - skulle jag rekommendera att bara plocka bort bakstycket på skärmen, göra hål i lådan, bygga ett snyggt lock på lådan för att få in solljus som backlight. Det är helt suveränt!
Stark sol, starkare bakgrundsbelysning. Svag sol, svagare belysning.
Min "markstation" ser ut som på bilden nedan. Bockade till en aluminiumlåda lite snabbt.Har nu kompletterat med lipolarm. Batteriet borde väl räcka i en 2 timmar eller nått, säkert rejält med tid på sig att byta batteri när larmet börjar tjuta. Lödde om 5,8ghz mottagaren med RCA-ingångar istället för de där 3,5mm uttagen, samt jst till strömmen. Tyckte det blev lättare att få snygg kabeldragning så. På hexacoptern har jag servokontakter till kameran. Smidigt när svärfar får för sig att plocka bort Systemkameran utan att ta bort 1/3 kameran i sökaren...
Jag har bara hexacoptern till foto och flyger därför alltid så jag kan se maskinen. Spelar därför ingen roll för mig om skärmen skulle bli blå när videolänken tappar kontakten. Inga problem att flyga FPV genom skärmen om det behövs, superbra bild!
Kommentar
-
Hur har du satt fast din eagle tree i lådan?
Jag kör med sådan med, men har min fastsatt med biltema dubbelhäftande tejp (den tjocka gröna) på baksidan mot stång på kamerastativ, sedan buntband runt hela klabbet och hålla fast den mot kamerastativ stången. Den sitter fast fint, men skulle vilja ha den i en låda igentligen. Finns inga bra plana ytor på baksidan av kretskortet, heller inge hål för montera den på standoffs.
Tycker de missat lite i sin design på deras groundsttion. Jag stör mig på det.
Nyfiken på om du eller ngn annan har smart lösning på hur montera eagle tree groundstation?
Glömde en länk till min markstation

Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.
Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch
På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.
//UndConKommentar
-
-
Lådan finns längst ned på sidan. 9.99USD för enbart plastlådan, för eftermontering.
ET groundstation m plastlåda finns på HK med nu, samma pris som på ET egen sida.
http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...d_Station.htmlKommentar
-
Kommentar
-
Nu tycker jag vi ska visa upp lite fler markstationer :P
Har kollat på många olika, nu är min första klar. Lite småfix kvar bara. Det mesta är från bevrc, även en 7" skärm påväg från bevrc så andra kan titta. Allt sitter fast med kardborrband så lätt att ta loss och flytta runt saker. Hela panelen går att ta loss från stativet med en spaktryckning.
Annars består den av en
Fat shark dominator
8dbi patch antenn
"Skew Planar Wheel" antenn
DVR med skärm
Videosplitter/booster
Mottagare
3S batteri som driver hela rasket
En fråga, gör det något att den lilla antennen sitter så lågt och nära andra saker ? Tänkte jag skulle kunna byta imellan dom två antnnerna beroende på vad som funkar bäst.
Kommentar
-
Kommentar
-
Jag kan varmt rekommendera den större "ruggade" väskan som nu har kommit in till CO. Tidigare har endast mellanstorleken funnits.
Kommentar
-
Gött . 3 olika storlekar . det har jag väntat på !
har mellan storleken till sändare och fatsharks och några små accar.
men man har ju så mycket grejer så man behöver ju en till alla stora accar och en till resterande fpv prylar.
kommer nog sluta med att jag har en av varje storlek
Kommentar
Kommentar