Inbjudan till Elefantastiskt & Mikroturbinträff 2016

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Servon säljes för 75kr/st eller allihopa för 600kr.

Superhero

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

En hel bibba servon ut och en handfull in... Jag vet mycket väl att stora roderytor kan vrida sig osv, men det är ju en slowflyer så vi matar ett servo per yta tills vidare. Modellen var färdigbyggd men väldigt rappligt gjort allting. Jag byter efter eget huvud så får vi se hur det går!

Bra svar från sidrodret iaf....
      Superhero

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Högen utanför med gamla planet och "nya" Extran inne på bordet. Kroppen är nu klar med Jeti 20Amp BEC med dubbla ackar och nytt servo på sidan som synes. Freeair HCS 12000 svingar min 30x12 som förmodligen blir en Mejzlik 29.5x13.5 framöver....

Superhero

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Amir hälsar att det kommer bli en bana för quadracing också. Ett utmärkt tillfälle att bekanta sig med race quaddar. :sarcastic:
          Superhero

Kommentar

• Amir
            • okt 2009
            • 63

Hej

Vi från klubben kommer att finnas på fältet hela tiden från fredag till söndag, vi tänder grillen på lördagen för en gemensam grillning.

Blir vi tillräckligt många så kommer vi att försöka att köra lite 250 quad race, banan kommer att vara uppsatt hela tiden så man kan träna. För er som är intresserade av kommer det att finnas extra glasögon för att kunna se hur det känns att köra FPV :-)

Kommentar

• Flygtoken
              • aug 2011
              • 123

Hej Henke2
              Du har pm angående servon.

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av Flygtoken
                Hej Henke2
                Du har pm angående servon.
                Kanon, skall packa en låda till dig.
                Superhero

Kommentar

• nasso
                  • feb 2016
                  • 31

Ursprungligen postat av Amir
                  Hej

Vi från klubben kommer att finnas på fältet hela tiden från fredag till söndag, vi tänder grillen på lördagen för en gemensam grillning.

Blir vi tillräckligt många så kommer vi att försöka att köra lite 250 quad race, banan kommer att vara uppsatt hela tiden så man kan träna. För er som är intresserade av kommer det att finnas extra glasögon för att kunna se hur det känns att köra FPV :-)
                  Aj fan. Trevligt. Kommer det att finnas möjlighet att ladda batterier?

Har ni funderat över vilka frekvenser som ska användas? På drone-cupen hade de löst det ganska enkelt och smidigt (varit där och tittat, inte flugit själv). De hade fyra stolar stående med stora lappar med frekvensen på ryggen på varje stol (5645, 5740, 5800 och 5860 kör de). Ska man flyga fpv ska man sitta i en av de stolarna och använda den stolens frekvens. Alltid ett jäkla krångel med frekvenser när man flyger fpv. Så lätt att någon råkar sätta igång en sändare och orsaka en crash.

Men det har ni kanske koll på. Tyckte bara det var en så enkel och smidig lösning.

Kommentar

• nasso
                    • feb 2016
                    • 31

Finns det någon adress förresten? Så att man kan knappa in på gpsen och hitta rätt lätt.

Kommentar

• henke2
                      • mar 2011
                      • 3188

Google maps 56.805164,13.912631
                      Superhero

Kommentar

• Ken1

• maj 2008
                        • 607

Tack från Falkenbergs MFK!. Kul men synd på regnskurarna. Min Hellcat blev stukad, annars klarade sig kärrorna galant.
                        Huruvida det blev andra krascher vete sjutton, såg inga iaf. Vädret verkade ha skrämt bort en del folk, då det kändes lite halvtomt. Kul att se Goblingänget ) Samt Amirs lilla turbinkärra.
                        Tack o bock! Återkommer nästa år!

Kommentar

• Zallisen
                          • jun 2013
                          • 361

Gott om krasher på FPV race-banan.
                          Film från den.

Kommentar

• marnesson
                            • jul 2016
                            • 1

Såg att det både fotades och filmades en hel del, ingen som vill dela med sig lite av det? 😉

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Snart dax att sluta skruva elflygplan och börja med turbinkärrorna! Det var väldigt nära provflygning men vingskruvarna jag hade med mig var fel. Trodde först det var dragna gängor, men det är nog fasen så illa att det inte är millimetergänga i muttrarna i vingen.

Vingen har ingen styrning heller utan bara röret + två skruv. Då kan man inte chansa med tejp. Kvällens projekt blir att montera en styrning utöver skruvarna.

Tänkte skruva dit vingarna, borra 10mm hål och limma in en 10mm kolpinne/rör i kroppen. Behöver ju bara sticka ut 20mm på var sida eller så. Sen blir skruven bara för syns skull i princip och inte hela styrningen av vingen.

Superhero

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Har ett fartreglage från TMM, det kan allt och lite till. Ett vanligt hobbyking reglage kan väl ställa timing och kanske broms på/av. Här kan jag på bromsen välja var på spakläget den är, hur stor del som är dödläge/neutral. Hur snabbt gasen skall dras ner. Om motorn skall frihjula eller följa gasspaken och om den skall frihjula hur många procents bromsverkan som skall anläggas när den frihjular ner till önskat pådrag. Väljer jag inte frihjul så bromsas motorn till det pådrag man väljer. Den ger alltså inte bara full gas för att möta önskat pådrag utan full broms för att gå ner till önskat varvtal. Bromsen här återladdar till batteriet. Även hur en bromsljuskanal skall fungera. Fast sken, blinkande eller vad man nu vill. Helt sinnes och då är det bara "basic" jag är inne i.

Nu har jag snart ställt in det utan broms helt tror jag

Superhero

Kommentar

Arbetssätt...