Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Jag beställde några små inomhusackar från HK 26/11 och fick dom den 6/12 (levererade via Swiss Post) så det var väl rätt OK. Transporten inom landet från det dom landade på Arlanda tog bara 1 dygn.
Hälsningar
Roger
Dji F450-klonerna är generellt gjorda i ett hårdare och sprödare material än orginalet. Står emot vridning av motorerna bättre, men går lättare sönder i en krasch.
Om man önskar en ram som inte ger sig i första taget så rekommenderar jag Warthox-ramen från flyduino.net med hemmagjorda armar av 10x10x1 alu från bauhaus eller liknande. Nackdelen är då att motorerna blir den svaga punkten vid en olycklig krasch istället för armarna. Dock tål NTM-motorerna mycket stryk...
Gällande reservarmar för Q450-ramen så rekommenderar jag att köpa en komplett ram extra på en gång. Annars finns orginal DJI- armar att köpa hos exempelvis mikrokopter.nu för 99:- st eller från Team Black Sheep för $25 för ett fyrpack.
Nya ramar att kika på, men trevligt. - Hur funkar din setup med andra ramar månne?
Det jag hade kommit fram till innan jag hittade denna tråd, var en Iconic-X, men saknade en bra setup för den... Metall/aluminium i hela ramen var melodin tyckte jag.
Använder samma setup i en Warthox-ram också... Blir ungefär samma vikt och mått, så det är ingen skillnad. Det är främst vikten som avgör om en viss motor/proppkombination funkar.
Iconic x och qav500 är finfina ramar, men inte optimala för nybörjare på grund av sämre hållfasthet och relativt dyra reservdelar. KISS till att börja med.
Nu har jag sammanställt Berthrsd´s setup med lite extra "kraschprylar"... :sarcastic:
Tänkte lägga en beställning hos HK, sticker frakten iväg alldeles kanske man får tänka om.
Men om den är okey är det ju bra om allt är med direkt!
(Dollarkursen omräknad i kronor är lätt "höftad", inte helt exakt på öret.)
Multicopterbeställning+
2 st - Q450 Glass Fiber Quadcopter Frame 450mm - Integrated PCB Version.
Pris: 120:- x 2 = 240:- (Två ramar är nog inte så dumt!)
5 st - NTM Prop Drive Series 28-26A 1200kv / 250w (short shaft version).
Pris: 100:- x 5 = 500:- (En extra motor likaså!)
5 st - NTM Prop Drive 28 Series Accessory Pack.
Pris: 12.50:- x 5 = 63:- (Till motor om en försvinner.)
1 st - Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board.
Pris: 200:-
3 st - Turnigy Multistar 20 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S (OPTO).
Pris: 54:- x 3 = 162:-
2 st - Gyro / Flight Controller Mounting Pad (10pcs/bag).
Pris: 13.50:- x 2 = 27:-
1 st - XT60 to 4 X 3.5mm bullet Multistar ESC Power Breakout Cable.
Pris: 23:-
4 st - Slow Fly Electric Prop 8045R SF (4 pc). (Fråga 1)
Pris: 16.50:- x 4 = 66:-
(Propellrarna skall rotera i två olika riktningar, dessa går att samma håll, så det behövs de som går i motsatt riktning också!?)
1 st - 10CM Male to Male Servo Lead (JR) 26AWG (10pcs/set).
Pris: 32:-
Summa: 1.376:-
Extrautrustning för att flasha fartreglagen
1 st - USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors.
Pris: 33:-
Du behöver ha både höger- och vänsterroterande propellrar.
Vissa(inklusive jag själv) anser att "vanliga" Turnigy-batterier är bättre än Nanotech-varianten. Nanotech tenderar att vara grymt bra första tiden, men blir väldigt fort sämre.
Skulle gissa på 8-10 minuters flygtid. Tänk på att fartreglagens underspänningsvarning kopplas ur om du kör RapidESC, så jag rekommenderar att du kopplar in styrkortets summer eller köper ett löst lipo-larm...
Kolla första inlägget för länkar till de olika propparna.
Dags att ta fram "Skämskudden"... - Ser att det är två länkar till propparna nu! :blush:
8-10 minuter låter helt okey så här i början.
Finns det något man bör tänka på om man köper ett lipo-larm?
- Kanske det är någon speciell modell "alla" använder?
Kikande in på HK och hittade några larm, men det är en djungel det också. (Oj vad trögt det gick på sajten nu!)
Tanken var att köra i simulator en längre tid, men blir så inspirerad att ha en egen plattform att pilla med!
- Dessvärre saknas en del kunskap i ämnet än. :concern:
Skall det inte vara female to female? Styrkortet har ju i varje fall stift.
Bara en nybörjares observation som kan vara fel...
Du har i princip rätt, men om du följer länken så är det rätt kontakt. Bara HK som har fel produktnamn.
Lasse: styrkortet har inbyggt lipo-varnare, så det är bara att dra en kabel till en lödpunkt på kortet. Kan länka till ett larm imorgon, men nu har jag redan krupit i säng...
Du har i princip rätt, men om du följer länken så är det rätt kontakt. Bara HK som har fel produktnamn.
Lasse: styrkortet har inbyggt lipo-varnare, så det är bara att dra en kabel till en lödpunkt på kortet. Kan länka till ett larm imorgon, men nu har jag redan krupit i säng...
Ok, tack för förklaringen. Då har jag med andra ord tillverkat egna i onödan, på rekommendation i NRK:s byggtråd
Nåja, lite lödövningar är ju inte fel
Jag ska kika runt på HK ikväll och se om det är något annat av intresse.
Är väldigt nyfiken av naturen. :icon_wink:
- Det finns mycket att "upptäcka" på denna sajt.
Kommentar