Inomhuspylon med liten multicopter - vilken modell tror ni på ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinnbyFraggel

• aug 2013
    • 857

Jag har inte koll på Hubsan men HiSky är 120mm diagonalt mellan motorerna.
    / Jonas

Kommentar

• Zallisen
      • jun 2013
      • 361

Funkar det med hubsan så funkar det nog med alla små leksaksmaskiner. Tyvärr är hubsan den mest kända som marknadsförs mycket så alla vet om namnet men av alla små quads jag testat har hubsan med råga de sämsta flygegenskaperna, nästan alla andra är roligare och mer lärorika att flyga.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ursprungligen postat av Zallisen
        Funkar det med hubsan så funkar det nog med alla små leksaksmaskiner. Tyvärr är hubsan den mest kända som marknadsförs mycket så alla vet om namnet men av alla små quads jag testat har hubsan med råga de sämsta flygegenskaperna, nästan alla andra är roligare och mer lärorika att flyga.
        Hej,
        Ge gärna exempel på nån som är relativt billig och likaså relativt enkel att få tag i (inkl reservdelar), hållbar, gärna något större än Hubsan samt som skulle kunna fungera till huvudändamålet nämligen flyga inomhuspylon runt en bana med ca: 20 m mellan pylonerna... Avancerade flygegenskaper är på intet sätt viktiga - snarare skall den vara enkel att flyga för alla oss om är nybörjare inom multikopter-flyg men gärna vill testa att köra inomhusrace.
        Roger

Kommentar

• Zallisen
          • jun 2013
          • 361

Den jag brukar tipsa de flesta som bra inomhusmaskin och bra för nybörjare innan de fixar en "riktig" multirotor är LaTrax Alias som är en lite större maskin och är enda leksaks-multirotorn jag vet som har ett riktigt manual/rate mode så man kan lära sig flyga på riktigt med den. Tror den har rätt mycket bättre hållbarhet och batteritid än de flesta andra också.
          Den kostar dock lika mycket som Hubsan FPV(kring 1,500:-), det går att köpa kamera till den också. Annan fördel är väl att den kör med vanlig röd JST-kontakt på batteriet så man kan ladda den lätt med sin befintliga laddare också antar jag.

(OBS! Jag har inte testat denna själv men hade jag varit nybörjare igen hade jag köpt den direkt. Känner flera nybörjare som börjat med denna nu.)

Den jag tränade med innan jag gav mig på riktiga är lika liten som hubsan men jag tycker den har goare flygkänsla och kan göra mjukare kurvor och sådant, inget speciellt dock, den bara flyger.
          UFO quad på clasohlsson: http://www.clasohlson.com/se/R-C-quadrocopter/31-5337

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Classe-varianten verkar ju vara anpassad för pylonflyg med sina ordentliga skydd...
            Denna - http://www.der-schweighofer.at/artik...copter_rtf_rot - kanske påminner en aning om LaTrax Alias - lite större och dessutom klart överkomligt pris så att flera kan tänkas köpa den. Sen är frågan hur den fungerar...
            Roger

Kommentar

• Zallisen
              • jun 2013
              • 361

hehe ser att den fanns på den svenska sidan också:

samt en del intressanta väldigt billiga alternativ:

Kommentar

• Thullen
                • aug 2014
                • 68

På jobbet är vi nu 7 st som har varsin CX-10, den lille krabaten som teknikmagasinet säljer för 279:-.
                Den flyger riktigt bra och i läge 3 på utslagen är den riktigt snabb och rolig.
                Stryktålig också, ingen har hittills råkat ut för någon större skada trots fullgaskrasher i golv och väggar.
                De väger dessutom under 12g så skulle man få den på sig är det föga troligt att det knappt skulle göra ont.
                Reservdelar finns det gott om på ebay, och man får med en uppsättning propellrar när man köper den.

/Philip Thulin

Kommentar

• Xermalk
                  • jul 2013
                  • 672

CX-10an må vara trevlig. men den är inget jag skulle rekommendera till pylon racing, då den är alldeles för liten.
                  Eventuellt om man slängde på fpvhobbys sub-nano fpv kombo.

Skulle nog inte använda något med mindre än 10 cm mellan motorerna.

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Har "läst på" lite mera om den Dromida Ominus som jag länkade till tidigare och den ser rätt lovande ut - och är klart större än Hubsan så att även vi äldre och skumögda har en chans art se farkosten.. Fanns tydligen även hos Hobbyequipment i Sverige enl Zallisens länk men jag har inte sett den hos nån annan svensk leverantör.
                    Kan bli en sån för att testa lite...
                    Roger

Kommentar

• Thullen
                      • aug 2014
                      • 68

Ursprungligen postat av Xermalk
                      CX-10an må vara trevlig. men den är inget jag skulle rekommendera till pylon racing, då den är alldeles för liten.
                      Eventuellt om man slängde på fpvhobbys sub-nano fpv kombo.

Skulle nog inte använda något med mindre än 10 cm mellan motorerna.
                      vi flyger just pylon med dem, funkar klockrent.
                      8-10 meter mellan pylonerna så får man tighta och intensiva race
                      /Philip Thulin

Kommentar

• darkling76

• dec 2011
                        • 236

Fasen.....detta låter kul!
                        Få ta upp detta i min flygklubb och se om det finns intresse för lite pylonrace:-)

//Pierre

Kommentar

• McRegor
                          • maj 2006
                          • 7942

Ursprungligen postat av Thullen
                          vi flyger just pylon med dem, funkar klockrent.
                          8-10 meter mellan pylonerna så får man tighta och intensiva race
                          ...och hur f-n ser ni vad som är bak och fram på den lilla krabaten - och med samma färg på alla poppar....:stupid:
                          F ö är ju "konceptet" attraktivt - billigt, hållbart och enkelt att få tag i dom.
                          Roger

Kommentar

• Xermalk
                            • jul 2013
                            • 672

I och med att man rör sig framåt hela tiden så vet man vad som är bak / fram
                            Stannar man så är man körd dock.

Man får helt enkelt flyga på känsla.

Kommentar

• Thullen
                              • aug 2014
                              • 68

Ursprungligen postat av McRegor
                              ...och hur f-n ser ni vad som är bak och fram på den lilla krabaten - och med samma färg på alla poppar....:stupid:
                              F ö är ju "konceptet" attraktivt - billigt, hållbart och enkelt att få tag i dom.
                              Roger
                              det är intensiva blå lysdioder fram och röda bak, syns rätt tydligt på håll
                              /Philip Thulin

Kommentar

• McRegor
                                • maj 2006
                                • 7942

Rätta mig om jag har fel Philip men den du visar bild på verkar helt riktigt vara en CX-10 men den har nog inte Teknikmagasinet utan Hobbex (299 kr). Teknikmagasinets motsvarande heter Easy2Fly Nano Color Quad och skiljer något i utseendet så jag vet inte om det är samma innandöme. Har dessa microsar s k 6-axliga kontrollers eller bara 3-axliga ? Specarna är ju inte så speciellt omfattande om man säger så...
                                Roger

Kommentar

Arbetssätt...