Inomhuspylon med liten multicopter - vilken modell tror ni på ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thullen
    • aug 2014
    • 68

Det är exakt samma.
    de säljs under olika namn men CX-10 är tillverkaren Chersons benämning, sen säljs den under ett par olika namn. Teknikmagasinet har dessutom bara datorrenderade bilder vilka ljuger lite om utseendet.
    det enda som skiljer dem emellan är lite olika färger och trycket på ovansidan.
    det finns två versioner av kretskortet i den, rött och grönt, varav det gröna är en nyare version bara.
    de ska ha samma funktioner och prestanda oavsett vilken man köper, och jag kan inte svara för vilken version hobbex har, men teknikmagasinet säljer den nyare versionen med grönt kort.

Den har ett 6-axligt gyro och 100 mA lipo som är fast monterat.
    den gör flips i alla riktningar och har tre utslagslägen, tripple rate typ, och på högsta läget gör den uppskattningsvis 15-20 km/h.
    laddtid på en kvart typ (USB-laddare) och flygtid på 4-5 minuter.
    upp till 80 st (specat på nån säljares hemsida, vi har bara kört upp till 4 st samtidigt hittils) ska kunna flygas samtidigt men man måste bindea dem en och en vilket man gör vid varje start, det är väl nackdelen jag kan se, den tappar trimmen man gjort när man stänger av den.
    det finns trim på pitch och roll, men inte yaw, har dock inte saknat det på nån av mina.

får tyvärr inte filma på jobbet annars hade jag gjort en lite film på när vi flyger.

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Tack för den utförliga beskrivningen, Philip !
      Med den flygtiden så kan man kanske bara räkna med max 3 heat innan det är dags att ladda men det är antagligen helt OK.
      Har den olika "flygmode" - typ stabilt och lite vildare ?
      Har också funderat på Blade Nano QX men denna litta "skit" är ju enklare att få tag i och även klart billigare.
      Detta att man måste binda om den vid varje start och då främst att den tappar trimmen var ju lite tråkigt.
      Roger

Kommentar

• Thullen
        • aug 2014
        • 68

Det den har är tre mode för olika utslag, den är rätt snäll och "långsam" i läge 1, och i läge 3 är den riktigt rapp, men den blir inte "vildare", bara känsligare och går fortare så att säga.

en hubsan x4 tex flyger säkert fortare och är kanske mer en "riktig" quad, men jag gillar dessa små just för dess storlek. Och nu när jag flugit dem säkert 200 laddningar och fortfarande bara haft sönder en propeller och böjt en motoraxel som enkelt böjdes tillbaka med en näbbtång, så måste jag säga att helhetsintrycket med CX-10 är oerhört mycket bang for the buck så att säga.

Trimmen lär man sig efter ett par flygningar att min tex behöver tre klick fram och två till höger innan jag flyger, så det är inget problem i mina ögon, och bindea gör man enkelt genom att dra gasen fram och tillbaka med quaden still på en plan yta, så det låter nog värre än det är.

några av kollegorna har aldrig flugit RC öht innan men lär sig fort med denna lilla skrutt

Kommentar

• PinDuke
          • jun 2012
          • 494

Har själv både CX-10 och Hubbsan X4.
          Jag skulle välja Hubbsan X4 alla dagar före CX-10 för pylonrace.

Kommentar

• Zallisen
            • jun 2013
            • 361

Tittat på dendär CX-10 lite men eftersom den har integrerat batteri går den bort direkt. Skulle väl knappast kunna påstå att hubsan skulle kännas mer som en riktig quad, den kommer inte i närheten heller.

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7943

Nu var ju inte kriteriet att den skulle kännas som en "riktig quad" utan snarare att mer eller mindre vem som helst av våra inomhusflygare, inte minst de utan quad-flygvana, skall kunna flyga den, att den är stabilt byggd, enkel att få tag i och till ett relativt lågt pris för att så många som möjligt kan tänka sig att köpa en. Men ännu är vi inte där men vi skall försöka sno ihop några olika och testa lite race för att se vart det kan leda.
              Roger

Kommentar

• Xermalk
                • jul 2013
                • 672

Låter definitivt som att en hubsan x4 skulle passa bäst.
                Annars finns ju alternativet att köra med enklare 4 kanals helis. Typ Nine eagles solo pro eller wltoys v911

Kommentar

• Thullen
                  • aug 2014
                  • 68

oavsett vad ni väljer så hoppas jag ni gör verklighet av planerna för det e sjukt kul lunch och fikaraster på jobbet

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7943

Tänkte handla en CX-10 i söndags på Teknikmagasinet för just lite lunch-lek på jobbet men lagret var helt tomt i deras båda butiker i stan så tji fick jag... Kommer nog också att testa en Blade Nano QX men sen får vi väl se hur många som nappar på pylon-idén under inomhusflyg-kvällarna.
                    Roger

Kommentar

• Zallisen
                      • jun 2013
                      • 361

Bara jag av nördarna som gillar leksaker på mitt kontor, de andra ska vara mogna och vuxna -_-

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Ursprungligen postat av Zallisen
                        Bara jag av nördarna som gillar leksaker på mitt kontor, de andra ska vara mogna och vuxna -_-
                        ...tråkigt kontor, Zallisen..."mogna och vuxna...hmmm..."

Kommentar

• PinDuke
                          • jun 2012
                          • 494

Att bli gammal är oundvikligt att bli vuxen är valfritt

Kommentar

• Zallisen
                            • jun 2013
                            • 361

Mm jag vet, man ska leva efter mottor:
                            "Man slutar inte leka för att man blir gammal, man blir gammal för att man slutar leka."

Kommentar

• Zallisen
                              • jun 2013
                              • 361

Nu har jag just fått hem och provat LaTrax Alias själv föresten och den verkar väldigt bra, den var mycket lättare än jag trodde dock, svävar fram som ett löv i jämförelse med en riktig quad men otroligt bra flygförmåga och många inställningar.

Kommentar

• Zallisen
                                • jun 2013
                                • 361

Testade köra LaTrax Alias med högsta rating i expert mode.(manual/rate mode) Funkar säkert jättebra för pylonracing.

Kommentar

Arbetssätt...