Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)
Kollaps
X
-
BEC'n förser styrkort och mottagare med ström.. Om man har inbyggd BEC i alla fyra ESC'arna, pillar man bort den röda kabeln i servokontakten till tre av ESC'arna.. Röd är ström, svart jord, och övrig signal.
Då du inte har någon BEC i någon av dina ESC kommer dessa inte försörja styrkort och mottagare med ström genom den röda kabeln i servokontakterna. Du kopplar därför in en extern bec någonstans på inkommande ström.. Antingen som i bilden ovan (mellan kontakten som går mot batteriet och pdb) eller direkt på pdb'n. Sedan leder du dess servokontakt till styrkortet som på så vis får ström. Styrkortet kommer sedan mata din mottagare med ström.
Antar att du kan låta den röda kabeln i servokontakterna från dina esc's sitta kvar då det ändå inte kommer komma någon ström därigenom eftersom de saknar bec.
Okey nu (kanske) det klarnar lite. BECens uppgift är att förse styrkortet med ström så utan inbyggd sån i ESC måste man ha separat. Kopplat till valfri plus och minusport i distrubitionskortet.
ESCarnad uppgift är att släpp fram rätt mängd ström till rätt motor och vad som är rätt talar styrkortet om(?).
Tack för att ni har tålamod med en som är helt nollad på detta.Kommentar
-
Tänkte också så men sen slog det mig vad händer om strömen från BEC:en kommer från andra hållet och går ut i fartreglagen då da? man vet ju aldrig, kanske ta det säkra före det osäkra å ta bort röda på alla 4 fartreglagen.________________________________________
Mina maskinerKommentar
-
Om det var nåt problem så hade nog inte tillverkarna kopplat ut alla tre stiften i fartreglage som saknar intern BEC - det är i all fall min bedömning. Så snart en BEC sitter kopplad i mottagaren så har den kontakt med både plus och minus-skenorna vilka är gemensamma för alla kanaler i mottagaren.
RogerKommentar
-
Pilla ur dom röda från alla dina esc om du vill.. Är ju gjort på 15 sekunder med ett rakblad (om du lyfter på lilla flärpen på servokontakterna). Ett tips sen är att sätta på lite krympslang över de röda kontakterna om dom nu mot förmodan skulle leda någon form av ström.. Om du sedan ska sälja esc'arna i framtiden är det ju då bara att slita bort krympslangen och peta tillbaka stiften i servokontakten
Kommentar
-
Jag har också byggt ihop ett kit från Autopartner, en 250 quad, med BEC och opto-esc och CC3D.
Becen kopplade jag in i mottagaren i bind/batteri-porten och mitt CC3D får då ström genom mottagaren, jag tror jag läste på Open Pilot att det skulle funka att koppla becen i kortet också och att mottagaren då får ström därigenom, spelar alltså ingen roll hur man gör.
Esc:na kopplade jag in utan att ta bort några kablar.
Alla plus repektive minus från esc och bec löddes ihop och drogs vidare till batterikontakten.
Allt verkar fungera som det ska, den flyger i alla fall.
Kommentar
-
Nu har alla grejer kommit
. Och med dom ännu fler funderingar.
1: Jag måste borra nya hål i ramplattan för att kunna montera på flygkontrollern på ramen (se bild 1) ska jag ta en borr för metall tror ni är lite fundersam på materialet så det inte spricker eller splitras?
2: verkar även som jag måste borra hål för motorerna för där finns inte heller hål som passar (se bild 2 & 3) blev lite förvånad för att jag ska behöva det. Eller är det bara en motor som inte passar ramens armar?
3. Jag har ingen hona på ESC (bild 4) så jag kan koppla på dom på motorerna och vet inte vad dom kallas vilket är en fördel när man ska köpa dom
.
Kommentar
-
1 Du ska inte borra nya hål, ta en trä eller plast skiva och fäst den i ramen och sen borrar du hål i den så kortet passar.
2 Om du tar bort monterings krysset på motorn tror jag att dom hålen passar på armen.
3 Kontakten heter "Bullet" men du får mäta diametern på den så du får rätt.
/JonasKommentar
-
Skall du handla M3-skruv så är nog Jula, Biltema eller Classe bättre alternativ än Kjell skulle jag tro. Du får mäta hur långa skruvar du behöver - kanske tjockleken i motorfästet + 3 mm eller nåt sånt. Köp passande brickor samtidigt - kan vara bra att ha för att t ex anpassa skruvlängden om den är lite för lång.
RogerKommentar
-
Har för mig att det är mycket möjligt m 2.5 eller nått sådant------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
|FPV STUFF|
|FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
|RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
| DJI Inspire 1 |
|TERMIK OCH HANG |
|Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
|FPV4FUN @ Youtube |Kommentar

Kommentar