Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)
Tack alla som hjälpt mig (stundtals obildbar) att bygga en flygmaskin. Speciellt Jonas a.k.a. FinnByFraggel som outtröttligt förklarat vad jag ska göra. Allt är inköpt på AutoPartner RC som har hjälpt till på ett mycket proffesionellt sätt. Bra priser också dock lite dyr frakt på mindre prylar men det är en struntsak i sammanhanget med tanke på hur bra hjälp jag fått. Bra att köpa svenskt när man plötsligt behöver nya grejer för man har pajat nått, skönt att få det någon dag senare.
Det var en helt annan sak att flyga med denna än med lilla Hubsan. Men i kväll nöjde jag mig med att hovra lite ska öva på ett större fält under mildare vindar sen. Kul som faaan men läskigt då jag inte vill krascha denna på en gång .
Bara att gratulera!
Jag ser nu att kortet sitter i bak kant och inte i mitten, det kan ge lite märkliga flygegenskaper men går att justera justera med olika värden på roll och pitch.
Och se till att ha bra med utrymme när du övar, det kommer att spara många propellrar och reparationer.
/ Jonas
Okey tack för tipset. Jag kommer få en liten låda till min CC3D snart, då kommer jag nog flytta ner elektroniken på undervåningen och ha batteriet överst. Då sätter jag den i mitten.
Nu kommer jag med lite finlir frågor. Har googlat runt lite och försökt hitta info om hur jag ska placera mina två antenner på min minima 6E. En horisontell och en vertikal verkar som en bra idé. Ska man tänka på att inte gå för nära nått tex motorerna (med tanke på magnetfält). Eller nått annat man som nybörjare lätt missar. Jag har ingen instruktion till mottagaren och den på nätet funkar inte.
"LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den. http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/ Zooma in över Stockholm så ser du ESSB CTR (det streckade området) med Bromma flygplats i mitten.
Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvärr inte tillstånd till någon flygning med någon typ av UAV/UAS. Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gör i dagsläget ingen skillnad på en UAV/UAS och en fixed wing Cessna. Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sättet att flyga UAV/UAS är om det inte finns någon annan trafik i CTR. Med den trafikbild och trafikmängd vi har till/från Bromma är detta inget altnativ.
Kontrollzonen är upprättad enl. följande, dvs den tid då tornet är öppet:
Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga.
OM du ska flyga utanför de tider nedan ring direkt till tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan. Får du inget svar är tornet stängt, vilket innebär att du kan flyga.
"LFV har skapat en karta du kan se Brommas kontrollzon och hur mycket av Stockholm som omfattas av den. http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/ Zooma in över Stockholm så ser du ESSB CTR (det streckade området) med Bromma flygplats i mitten.
Inom kontrollzon, CTR, ger vi tyvärr inte tillstånd till någon flygning med någon typ av UAV/UAS. Regelverket som styr hur vi som flygtrafikledning ska kontrollera och separerar luftfartyg gör i dagsläget ingen skillnad på en UAV/UAS och en fixed wing Cessna. Vi kan inte blanda UAV/UAS och vanlig trafik utan det enda sättet att flyga UAV/UAS är om det inte finns någon annan trafik i CTR. Med den trafikbild och trafikmängd vi har till/från Bromma är detta inget altnativ.
Kontrollzonen är upprättad enl. följande, dvs den tid då tornet är öppet:
Utanför dessa tider är luften okontrollerad och då kan man flyga.
OM du ska flyga utanför de tider nedan ring direkt till tornet då det kan förekomma extra öppethållning mellan 0620-2200 alla dagar i veckan. Får du inget svar är tornet stängt, vilket innebär att du kan flyga.
Nu gissar jag att den här informationen hamnade i fel tråd, men det anmärkningsvärda när man tittar kartan över kontrollzon för Arlanda och Bromma är att det finns flera modellflygfält i kontrollzonerna vilket borde betyda att det råder totalt flygförbud på dessa klubbfält??
/Jonas
Nu har jag flugit ordentligt med mitt bygge och j.......ar vilken skillnad mot lilla Hubsan x4. Den stora skillnaden är att den inte rätar upp sig efter en rörelse tex om man bankar höger så fortsätter den bara. Detta vet alla här så klart men vill förklara för er hur jag som nybörjare upplever det. Det blev problem när jag började svänga 360° helt plötsligt drog den åt ett håll (banking) men nosen vänd mot mig. Detta blev problem då spegelvändningen inte sitter i ryggmärgen än. Hubsan rätar ju upp sig själv så även i en sväng. Och när den drog iväg fort fick man lite panik. Men trots den stora skillnaden mot Hubsan så hjälpte det mycket att jag övat så hårt med Hubsan då jag behöll kylan vände den "rätt" och parera upp den. Tre gånger var jag riktigt illa ute men grejade alla gångerna. Sen struntade jag i öva sväng gick tbx några steg och övade fram/bak, banking hö/vä (Svenskt ord för banking?) med med nosen mot mig så jag fick in spegelvändningen. Men kul var det .
Och denna ska vara mycket enklare än plan och helikopter :crazy_pilot:...
Jag har inte flugit något CC3D men jag är ganska säker på att den har någon form av autolevel / selflevel läge som gör att den "rätar upp sig" efter en sväng.
Det är en av dom funktioner man brukar kunna styra med "flight mode", alltså den brytaren som du programmerade till kanal 5.
Kommentar