Mitt första multirotorbygge (och säker 100 frågor)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Redrobjem
    • nov 2014
    • 327

Enligt skjutmåttet är det m3 så det löser sig nog. Värre blir det att få fast flightcontrollen utan rätt hål.

Kommentar

• Zallisen
      • jun 2013
      • 361

Man behöver inte skruva fast flightcontrollern man kan ställa den på en hög dubbelhäftande tejp bara så blir den lite stötdämpad också.

Kommentar

• Redrobjem
        • nov 2014
        • 327

Ursprungligen postat av Zallisen
        Man behöver inte skruva fast flightcontrollern man kan ställa den på en hög dubbelhäftande tejp bara så blir den lite stötdämpad också.
        Men den har lite prylar i vägen på baksidan.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Borde väl fungera att skruva fast den på en tunn platta m h a distanser och sen dubbelhäftande tejp mellan plattan och chassit...
          Sen är ju frågan hur mycket skada 2 eller 4 små hål ytterligare skulle göra i chassiet eftersom det avråddes så skarpt ?
          Roger

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

Anledningen till att inte borra nya hål är för att det är om det är den sidan som har ström distributionen kan man skada den och orsaka kortslutning.
            Sen ska man använda nylonskruv när man sätter fast kortet för att inte råka kortsluta något där, visst det går att sätta med dubbelhäfatnde också, Biltemas tjocka tape fungerar fint.
            Skruvarna till motorerna kan nog vara M2.5 om inte M3 passar, Swedol har stort sortiment skruv ner till M3 så är det inte mindre än så kan du handla där, Biltema, Jula och Clas Ohlson har M4 som minsta storlek.
            /Jonas

Kommentar

• McRegor
              • maj 2006
              • 7942

Jonas - där har du nog lite fel i alla fall för Classe har definitivt M3 som minsta skruvdimension - http://www.clasohlson.com/se/Sp%C3%A5rskruv/Pr111124530
              Har inte kollat de övriga nämnda men det är möjligt att dom skippat M3. men har man t ex ett Bauhaus-varuhus i närheten så brukar dom vara väldigt välsorterade även på skruv.
              Sen kan man ju också rimligen ha nylon-distanser (om man får tag i sådana) som isolering mot ett ev strömförande chassi. Och är då dessa tillräckligt långa så inte skruvarna "slår ihop" inne i distansen så bör det ju fungera bra med vanliga stål-skruvar. Men då var det alltså kortslutningsrisken som var orsaken och inte t ex försvagning av chassiplattan - bra att veta för det elektriska är väl det jag personligen har minst problem med i sammanhanget...
              Hälsningar
              Roger

Kommentar

• Redrobjem
                • nov 2014
                • 327

Beställer nog en protective case till kortet och kör dubbelhäftande på lådan. Men det tar 2-3 veckor så jag behöver nått provisoriskt innan. Tips på hur jag tar bort den om jag tejpar på den nu utan att sabba kortet?

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                  • 857

Att fästa kortet med metallskruvar kan tyvärr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor så nära hålen att det är stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen så nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.

Tips på hur jag tar bort den om jag tejpar på den nu utan att sabba kortet?
                  Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och sätt fast koret med sytråd eller snöre och sen fäster du fomen med tape på ramen.

/Jonas

Kommentar

• Redrobjem
                    • nov 2014
                    • 327

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                    Att fästa kortet med metallskruvar kan tyvärr orsaka kortslutning eftersom vissa kort (t.e.x KK2) har ledningsbanor så nära hålen att det är stor risk att dom kommer i kontakt med skruvskallen så nylonskruv / distanser rekommenderas varmt.

Ta en bit fome / skumgummi / liggunderlag och sätt fast koret med sytråd eller snöre och sen fäster du fomen med tape på ramen.

/Jonas
                    Faan att inte jag också är så smart . Tack.

Kommentar

• Redrobjem
                      • nov 2014
                      • 327

Dags för en nybörjarfråga igen. Håller på och läser på om lipo batterier och dess laddning och har fattat detta med vad jag ska ladda med för värden och använda balanseringskontakt, inte ladda ur för mycket osv. Mina 2200 mAh 3s ska laddas med 2,2A och 11,1V balance charge. Men jag har två alternativ i vilken kontakt på ledaren jag ska använda DC 11-18V eller OUTPUT? Har sladdar till bägge.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                        • 857

Batteriet ska kopplas i "Output" och Balance kontakten.
                        DC 11-18V används om du vill driva laddaren från t.e.x ett bilbatteri på fältet.

/Jonas

Kommentar

• Redrobjem
                          • nov 2014
                          • 327

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                          Batteriet ska kopplas i "Output" och Balance kontakten.
                          DC 11-18V används om du vill driva laddaren från t.e.x ett bilbatteri på fältet.

/Jonas
                          tack igen . Att det inte står DC Input men det kanske man ska fatta. Och undra vad sladden som passar där (med krokodilklämmor på andra sidan) är till för?

Kommentar

• Redrobjem
                            • nov 2014
                            • 327

Idag har jag köpt lödstation och övat på gamla kretskort. Fick dit motorerna också. Imorgon blir det nog löda på riktigt.

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7942

Sladden kanske passar att sätta på polerna på t ex ett bilbatteri för att mata laddaren...
                              Roger

Kommentar

• Redrobjem
                                • nov 2014
                                • 327

Haha jo så kan det vara . Tänkte nog mer att man körde den via ciggutaget. Men klämmora känns väl små för att sättas på ett bilbatteri.

Kommentar

Arbetssätt...