Fotoförbud allmän plats. Hur påverkar det er?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Eller så tänker de flesta att ingen har möjlighet att kontrollera detta och flyger oavsett förbud eller ej.

Kommentar

• Ålänning
      • maj 2007
      • 6809

Åhå! Inte illa. Men de som har så kan fortsätta, ett tag till. Jag orkar givietvis inte läsa allt i den länken du skickade eftersom det inte berör mig.
      www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Ursprungligen postat av Mr X
        och snart förbjuds körning av bensin- och dieseldrivna bilar senast 2030 så flyga metanol/bensin kan vi snart glömma. Trodde att eldrift inom vår hobby skulle vara okay men som det ser ut kan vi snart glömma det också.
        En bekant till mig skulle beställa 4 st ackar idag för 500€. Det skulle kosta 400€ att frakta dem. Så det där med el är nog på väg utför det med. Börjar bli väldigt tröttsamt att göra något när man snart inte får göra nånting mer snart. Metanol och nitro kommer försvinna eller förbjudas rätt snart för vanliga användare. Det är nog bensin som gäller, såvida inte alla miljövänliga bränslen uppges vara livsfarliga för människan men inte naturen och plockas bort.

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Man ska vara försiktig med att sätta förbud på något, det måste minskas successivt. Folk har annat att göra. Det skulle dock inte förvåna mig om det kommer mer märkliga förbud mitt i allt. Snart kanske gipsväggar i hus är livsfarliga och måste bort. Iofs är risken större att de som bestämmer har gipsväggar och då lär de väl tänka efter att man inte kan göra så, för då drabbas dom.

Jag fortsätter nog flyga som vanligt, som jag gjorde 2007 när jag började.

Kommentar

• Mr X
            • apr 2007
            • 1055

All teknik utvecklas snabbt när det finns kundunderlag och folk köper prylarna så när kunderna sviker p.g.a olika förbud påverkar det oss så om vi vill det eller inte men beslutsfattarna måste väl förstå att utvecklingen måste gå vidare och att detta är bara börjar på en utveckling som ingen vet i vilken riktning den tar och att vi bara har sett början av den nya tekniken som komma skall. Teknikutvecklingen har gått extremt snabbt under den senaste tiden och den kommer inte att stanna av så länge det finns folk som är villiga att spendera pengar. Ett förbud nu skulle vara olyckligt vilket jag hoppas inte händer.
            RC Åland
            RC Åland på facebook
            På tok för många flygande saker.

Kommentar

• Hughes
              • maj 2011
              • 41

Här är en film som visats ca 500 gånger idag.
              Vilken fin PR för det fantastiska Sverige!

JA! Några av Er har säkert redan hittat länken på Svenskt modellflyg.

En till intressant fråga är hur de ska stoppa en drönare?
              Här är några roliga förslag!

Det sista förslaget är intressant!
              Om / När vi bygger radiostyrda Örnar (el seglare) med spionkamera kan det bli en ornitologisk sensation.

Kommentar

• Hughes
                • maj 2011
                • 41

Här är dagens 2 nya pressmeddelanden från UAS Sweden.

http://uassweden.org/?page_id=183

De jobbar hårt, 3 pressmeddelanden på 1 dygn!

Kommentar

• olarantala
                  • feb 2015
                  • 10

Men lagen verkar inte gälla alla.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Kommentar

• UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

Jag tycker det är en intressant formulering

Lagen gäller bara svenska medborgare ELLER länder som ligger utanför EU

Varför gäller den inte andra EU-medlemmar?

Är det för att de redan VET att de gör fel?

Kommentar

• Arne_Anka
                      • jan 2015
                      • 29

Vilken tur att min mamma bor i Köpenhamn. Om inte Sverige vill ha mina skattepengar får jag väl betala till danskarna istället. Vilket konstigt land vi lever i...

Kommentar

• streber76
                        • aug 2014
                        • 234

Jag är hobbyflygare o flyger bara när det är fint väder så det har inte påverkat än. Mina maskiner är i 200 klassen och filmar med 170 graders linser så för att identifiera någon måste jag nästan vara inom 5 meter. Jag flyger sällan högre än 2 meter och tom när jag går över trädtopparna är jag inom 2 meter från dom. Oftast buskflyger jag långt ifrån folk o egendom eftersom jag bor på landet och utanför kontrollzon.

När vädret blir bättre fortsätter jag som vanligt men jag lägger nog inte upp filmer.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Kommentar

• Totte
                          • jul 2012
                          • 33

Hittade det här hos datainspektionen http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/kameraovervakning/maste-jag-soka-om-tillstand-for-att-fa-satta-upp-en-overvakningskamera-som-inte-kan-identifiera-personer.

Kommentar

• Ted_B
                            • dec 2013
                            • 335

"Kamerans bästa läge" är vad som fäller det där, du kan flyga närmare och identifiera personer.

Kommentar

• IngemarTh
                              • okt 2010
                              • 415

SVT fortsätter flyga utan tillstånd: http://www.journalisten.se/debatt/vi...nvanda-dronare

Enligt deras tolkning får vi alltså filma om vi gör det för att t.ex. publicera det på http://www.modellflygnytt.se. Nu ska visst den flyttas men Modellflygnytt ser ut att ha ett utgivningsbevis.

Kanske skulle någon mer (RCFF ?) skapa en nättidning med utgivningsbevis så fler kan använda vår grundläggande rättighet att samla in redaktionellt material?

Fast alltihop börjar ju få ett löjes skimmer och om det kan gå så långt som till att någon blir straffad är oklart så det kanske bara är att fortsätta filma med sunt förnuft.

Kommentar

• larsmn
                                • jul 2015
                                • 393

En inte helt tokig idé, RCFF-Videonytt .........

Kommentar

Arbetssätt...