Funfly Naze32 / AfroMini

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boopidoo

• dec 2008
    • 1937

Telefon, jobbigt om man måste börja kånka med sig datorn... :(

Men varför fungerar det klockrent på en och inte den andra. Får ta och kolla vilka versioner av Cleanflight jag har installerat imorgon.
    Senast redigerad av Boopidoo; 2015-04-09, 23:00.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

Den det fungerade på hade cleanflight 1.7.1 och den som inte fungerade hade 1.8.0. Jag testade att uppdatera den som fungerade till 1.8.0 och nu fungerar inte den heller. En del värden går att spara som ex "P" men RATE går inte att spara.

Det skulle vara intressant att veta om någon av er kör 1.8.0 eller 1.8.1 ocvh samtidigt kan ställa in ex ROLL & PITCH RATE via bluetooth? När jag installerar 1.7.1 så fungerar bluetooth men inte med 1.7.1.
      Senast redigerad av Boopidoo; 2015-04-10, 07:54.

Kommentar

• Zkronk
        • aug 2014
        • 44

EZ-GUI Ground Station 3.135 har i changelog'en "*PID support for cleanflight 1.8.0".
        Så kolla att du har uppdaterad mjukvara i telefonen

Kommentar

• Reine
          • jul 2013
          • 68

Funfly Naze32 / AfroMini

Fr.o.m 1.8 är roll & pitch rate två separata inställningar, är säkert därför det inte fungerar.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Ah ok, det verkar mycket troligt, men vad onödigt. Tyckte det var mycket smidigt att vara ändra ett värde.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
              • 1937

Jag har version 3.135.196 så det borde alltså fungera men det gör det inte. Ja alltså PID fungerar men inte rate (samt en massa andra).

Kommentar

• Jorgen
                • feb 2013
                • 777

Clean-code version of the baseflight flight controller firmware - cleanflight/cleanflight

De tycks ha ändrat något med rate inställningarna när i 1.8.x EZgui har så klart svårt att hänga med Cleanflights utveckling.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                  • 1937

Ja, man kanske ska vänta några veckor. Vore dock bra om cleanflight hade en app för att ändra pids som följde med i alla nya utgåvor.

Jag förstår inte hur folk ställer in detta utan blåtand? Släpar folk med sig datorn?

Kommentar

• Jorgen
                    • feb 2013
                    • 777

Det skulle ju varit strålande om det funnits en app för det men det är tillräckligt mycket besvär att hålla chrome applikationen uppdaterad.

Du borde kunna justera allt via terminalen också om EZgui inte fungerar.

För att slippa ansluta kabel så borde inget hindra att du ansluter via bluetooth med datorn heller. Jag säger "borde" då jag sett en hel del problem med risiga BT adaptrar som kräver workarounds och inte kan fungera som en transparent serieport.

Kommentar

• theailer
                      • okt 2010
                      • 291

Du kan ju ha tre olika profiler i nazen med olika pids på alla. Det är ju ett sett att testa lite olika utan dator, men annars är ju cli det som gäller. Finns säkert någon telnet/terminal app till telefonen som kan ansluta över blåtand. Hittade en app som kanske funkar: SENA bterm

Kommentar

• Jorgen
                        • feb 2013
                        • 777

Om någon kan tipsa om en terminal till iphone så skulle det vara mycket trevligt, jag sitter fast med en 6+ för tillfället då jag ledsnade på hur dålig batteritid man får ut ur androidlurarna nu.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Är SENA BTerm bättre än CLI som finns i EZ-GUI?

Kommentar

• Jorgen
                            • feb 2013
                            • 777

Så länge du får kontakt med enheten så spelar det ingen roll alls. Men om du har några macros i terminalprogrammet så skadar det ju inte.

Kommentar

• Xermalk
                              • jul 2013
                              • 672

Ursprungligen postat av Boopidoo
                              Ja, man kanske ska vänta några veckor. Vore dock bra om cleanflight hade en app för att ändra pids som följde med i alla nya utgåvor.

Jag förstår inte hur folk ställer in detta utan blåtand? Släpar folk med sig datorn?
                              Jag har laptopen med ja, men du kan ju köra blåtand, via sändaren(inflight adjustment) eller till och med via en minimosd.

För övrigt så stödjer ezgui separata rates sen ett tag tillbaka. Kräver dock beta versionen.

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Ursprungligen postat av Jorgen
                                Om någon kan tipsa om en terminal till iphone så skulle det vara mycket trevligt, jag sitter fast med en 6+ för tillfället då jag ledsnade på hur dålig batteritid man får ut ur androidlurarna nu.

Jag kör mycket G+, Spotify(inget lokalt sparat)och jag har blåtand igång hela tiden..och min LG G R är uppkopplad hela tiden...

Dålig batteritid med Android? knappast - över en vecka utan att ladda på min 1+1
                                UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

Arbetssätt...