Ny Octoram på Hobbyking

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • magnusvr
    • feb 2011
    • 159

Jo, jag får helt klart mäta strömmen. Det kommer nog också att bero på hur jag lastar den.
    Med bara en GoPro eller med GoPro, all FPV-utrustning samt en systemkamera...

Jag har 10x45 hemma, samt nånting med 11x samt 12x7. Får prova mig fram lite.

Idag har jag gjort våning 2 (kolfiber) på elektronik-centralen. Har monterat APM, GPS, RC-mottagare och Telemetri, samt kopplat ström i riggen och konfat fartreglagen. Håller just nu på att få igång radio-telementrin. När jag har länk ska jag binda mot min Futaba och börja konfa den. Börjar se ljuset i tunneln...

/M

Ursprungligen postat av Kenneth E
    Skall du köra på 2S rekommenderas 12 x 5"
    För fyra celler gäller endast 10 x 7"

Skall du köra på 4S och 12 x 4.5" bör du nog se upp så du inte bränner upp något, då det är på gränsen, räknade lite på det och kom fram till ett realistiskt varvtal på 9610 rpm, klarar slow flyer propparna det?

Balsa regn

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Jag har idag provat min okta med 1.2kg last och den hoverade på exakt halvtid linjärt. 4 celler och 700kv och 11x4.5, stiger som en raket, cirka 10 min rundflygning.

Bara som referens för din del
      2 x 2 S3300mAh vikt 4 kg

Balsa regn

Kommentar

• Kenneth E
        • okt 2006
        • 3445

Jag har idag provat min okta med 1.2kg last och den hoverade på exakt halvgas linjärt. 4 celler och 700kv och 11x4.5, stiger som en raket, cirka 10 min rundflygning.

Bara som referens för din del
        2 x 4S3300mAh vikt 4 kg

Balsa regn

Kommentar

• magnusvr
          • feb 2011
          • 159

Grattis! Låter perfekt!

För min egen del: ett litet baksteg.
          Kopplade in allt ikväll, kalibrerade radio, hade igång APM, fick GPS-lock (inomhus!), fick till slut telemetrin att funka, kalibrerade ESC:erna, testade att spinna upp motorerna lite.. allt funkade! Lycklig! Bara att strapsa fast sladdarna och sedan ut för första provturen imorgon!

Testade att spinna mptprerna en gång till, lite fortare, sen en gång till och var på kanske 5-10% gas när "POOOOOOOFFFFFFF", jag har skapat en rökmaskin! JÄKLAR vad rök den gjorde!
          Tror det varade ca en sekund innan jag slet ut lipot.

Antagligen är det något med min Eldistribution som gått åt skogen. Misstänker en avskavd sladd eller något, med kortslutning som följd.
          Lipot verkade inte ha tagit skada, det var fint balanserad på 4,18 volt efteråt.
          Ska montera ner imorgon och kolla upp det... hoppas inget dyrt blivit fräst.

/Magnus

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Skit händer ibland, hoppas inget allvarligt hänt.

Balsa regn

Kommentar

• magnusvr
              • feb 2011
              • 159

Ursprungligen postat av Kenneth E
              Skit händer ibland, hoppas inget allvarligt hänt.

Balsa regn
              Det verkar OK. APM:en funkar när man kopplar in den på USB.

Det var lite tajt att få in sladdarna mellan bommarna i navet, och nu verkar krympplasten på två kontakter ha skavts av utav skruvarna som håller kolfiberplattan som håller APM:en. Alltså har kolfiberplattan varit inkopplad med + och - i varsin ände, med ca 10 cm emellan. Det var alltså kolfiberplattan som rök igår! Den är också helt svälld och spröd runt skruvhålen, och skruvarna från ovansidan är helt svarta.

Spännande! Galen kraft i Lipo-batterier...

Nu tror jag att jag bara behöver dra om elen, denna gången får alla sladdar gå UNDER bommarna/navet, istället för in bredvid bommarna. Blir inte lika snyggt, men det är bättre än att göra röksignaler när man flyger.

/M

Kommentar

• Sickan
                • jul 2012
                • 1080

Ursprungligen postat av magnusvr
                men det är bättre än att göra röksignaler när man flyger.

/M
                Fast då kanske man hittar den om den rymmer

--
                S

Kommentar

• magnusvr
                  • feb 2011
                  • 159

Ursprungligen postat av Sickan
                  Fast då kanske man hittar den om den rymmer

--
                  S
                  Funkar det bra ska jag sälja lösningen till dig. ;o)

Allt verkar bra, har kopplat in allt, konfat så långt jag kan, ställt in failsafe, kollat motorriktningar, borrat upp propellrar (jäkla 8mm axel på propellerfästena, vet någon en bättre lösning när man har 5mm motoraxel?)

Allt klart för testflyg imorgon. Nervös? JAPP!!

/Magnus

Kommentar

• Sickan
                    • jul 2012
                    • 1080

Sv: Ny Octoram på Hobbyking

Ursprungligen postat av magnusvr
                    Allt klart för testflyg imorgon. Nervös? JAPP!!

/Magnus
                    Lycka till!

--
                    S

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Kommentar

• magnusvr
                      • feb 2011
                      • 159

Mjahapp, bra och dåliga nyheter efter första provlyftet...

Bra: Den lyfter! Direkt! ett hack (3%) på trotteln så står den och lite lätt studsar på marken, två hack så lyfter den! Normalt sett vill man väl iofs att den ska hovra på 50%, inte 3%. Inte så bra heller när man ska gå ner sen, drar man ner ett hack för att gå ner lite grand, så stänger den motorerna.... lite för mycket lyftkraft känner jag.
                      Ska väl gå att PID:a in på något sätt... jag är inte så bra på Expo och det där på radion.

Dåligt: Den är väldigt nervös och stressad, vilket slutade med att jag hamnade i studsmattan. Upp och ner i gräset. Ett motorfäste och en propp behöver bytas, men det bygger jag snabbt ett nytt i kolfiber. Klantigt av mig att prova i trädgården, skulle såklart haft mer utrymme. Men jag tänkte ju bara se om den hovrade, sedan glömde jag det och provade att flyga lite fram och tillbaka... Har heller inte hunnit vänja mig vid utslagen än, blir inte klok på om den är trögare eller snabbare i kontrollerna än vad jag är van vid.

Nu börjar det stora äventyret att läsa på om hur PID-tuning fungerar.

/M

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Har du kalibrerat reglagen ? låter som du har en väldigt kort 0-100 sträcka om den lyfter vid 3%.
                        Pid parametrarna har med reglering att göra inte vid vilken % sticka den skall hovra vid.

Nr1 se till att reglagen är kalibrerade korrekt
                        nr2 se till att endpointsen i radion är rätt på trottlekanalen
                        nr3 om allt annat är rätt justera trottlekurvan i radion

Kommentar

• bjerred
                          • aug 2012
                          • 172

Magnus,
                          grattis för din djärvhet att våga flyga utomhus! Får vi be om en kamera på markstativ redan vid nästa provflygning?
                          Akta bara så att inte det bär iväg ut över Öresund!
                          Fint solsken nu, men det blåser nog lite för mycket för mig.
                          Lars
                          (Flygrädd)

Kommentar

• magnusvr
                            • feb 2011
                            • 159

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                            Har du kalibrerat reglagen ? låter som du har en väldigt kort 0-100 sträcka om den lyfter vid 3%.
                            Pid parametrarna har med reglering att göra inte vid vilken % sticka den skall hovra vid.

Nr1 se till att reglagen är kalibrerade korrekt
                            nr2 se till att endpointsen i radion är rätt på trottlekanalen
                            nr3 om allt annat är rätt justera trottlekurvan i radion
                            Jo, jag körde kalibreringen i APM, endpoints såg bra ut. Jag har nog bara sjukt mycket lyftkraft just nu. Galet stora motorer, för stora proppar (12x45) , ingen last.
                            däremot var trottelkurvan en bra idé, den ska jag pilla på!

sen som grädde på moset har min radio börjat strula, den varnar för signal/räckvidd vid bara ett par meter. Även på andra modeller/mottagare. Misstänker att en sladd är av, får öppna den också.
                            Tar nog paus med detta idag och samlar lite mod.

/M

Kommentar

• magnusvr
                              • feb 2011
                              • 159

Just det, ESC'erna är också kalibrerade, men jag kom just att tänka på att det kanske måste göras i rätt ordning, vilket det nog inte är när jag stegar bak i historien...Tack!!
                              jag kalibrerade nog esc först, sedan Apm med endpoints...

Kommentar

• magnusvr
                                • feb 2011
                                • 159

Tack Lars, jag är också flyrädd, minst sagt..

Kommentar

Arbetssätt...