TBS Discovery med APM 2.5

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sickan
    • jul 2012
    • 1080

Idag flippade den på rygg och ramlade ner. Inget gick sönder men den beter sig lite märkligt tycker jag, även innan flippen. Inget kändes överdrivet varmt och den ville upp i luften direkt efter.

Det smyger sig på en känsla av att man inte kan lita på den helt enkelt, utan att man kan sätta fingret på vad det är.

Skiftade ut elektroniken nu ikväll när ungarna var i säng, så man får flyga lite och inte bara testa, kalibrera, testa, justera, kalibrera, testa... Ja ni förstår

Har en WKM, som jag ska ha på en annan maskin senare, den åkte på nu ikväll. Får flyga den utan GPS tillsvidare så kan man utforska lite större område än de närmaste 10 metrarna Allt är på plats, inkopplat, kalibrerat för en tur i gryningen. Börjar med en liknade setup som jag hade på Discoveryn när jag flög den med Naza.

Det är säkert jag som behöver lära mig mer om ArduCopter, så den åker säkert på något i framtiden, jag gillar konceptet

--
    S

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Kommentar

• bjerred
      • aug 2012
      • 172

Sickan,
      precis så reagerar jag också, så jag väntar nu på CC3D. Australiensaren juz har visat att CC3D går att flyga med. Ochopen source måste det vara!
      Ser fram mot nya rapporter kring APM.
      I väntan på CC Rev... Jag minns övergången från heltalsberäkningar till flyttal i mjukvara till flyttalsprocessor.
      Lars

Kommentar

• Anders_N
        • jul 2007
        • 10

Quad med APM2.5

Hej

Har hållit på nu ett tag med att försöka få rätt på min APM 2.5 men känner liksom du att man inte kan lita på den. Har en hel del konstiga ryck som kan komma lite när som. Om man låter den stå i Loiter så kan den helt plåtsligt vända sig 90 grader eller så. Även lite skumma motorryck händer ganska ofta. Tycker att den flyger mycket sämre än mitt KK 2.0 kort.

Kör liksom du nu med 2.8 men tycker att 2.71 har varit den som varit mest flygbar inte bra men iallafall flygbar. Har haft en hel del volter i samband med starten när den bara helt plötsligt vid lite lätt gaspådrag bara rusat på motorerna.

Har ställt P till 0.110 och d till o.

När P stod på 0.175 så bara for den upp i luften vid minsta lilla gaspådrag och vände upp och ner, Har blivit en hel svärm med propellrar.

Får väl göra som Ekis och sätta den i en flygmaskin om man inte får till det.

Mvh
        Anders
        Bifogade filer

Kommentar

• rfnoise
          • sep 2010
          • 329

Ursprungligen postat av Anders_N
          Hej

Har hållit på nu ett tag med att försöka få rätt på min APM 2.5 men känner liksom du att man inte kan lita på den. Har en hel del konstiga ryck som kan komma lite när som. Om man låter den stå i Loiter så kan den helt plåtsligt vända sig 90 grader eller så. Även lite skumma motorryck händer ganska ofta. Tycker att den flyger mycket sämre än mitt KK 2.0 kort.

Kör liksom du nu med 2.8 men tycker att 2.71 har varit den som varit mest flygbar inte bra men iallafall flygbar. Har haft en hel del volter i samband med starten när den bara helt plötsligt vid lite lätt gaspådrag bara rusat på motorerna.

Har ställt P till 0.110 och d till o.

När P stod på 0.175 så bara for den upp i luften vid minsta lilla gaspådrag och vände upp och ner, Har blivit en hel svärm med propellrar.

Får väl göra som Ekis och sätta den i en flygmaskin om man inte får till det.

Mvh
          Anders

Tjena jag kör på CRIUS AIO 1.1/MegapirateNG - Men det är ju same same som originalet

Testa att lägga acro rate P till en vridpott på sändaren så att du få bra värde. Jag kör med RATE_P på ca 60 med samma setup som du. Jag märkte rätt snabbt att;

Kortet är extremt känsligt för vibrationer, MYCKET mer än KK2.0 som flög PERFEKT med samma ram/esc/motor/8" prop. Jag hade först kortet dikt an mot ramen och den vobblade som tusan även med lågt P. Sen satte jag allt i en låda med ca 1cm dubbelhäftande tejp på 4 ställen. Uj, bättre men lådan kom i självsvängning och det var inte bra det heller. Nu har jag höjt massan med lite aluminiumbitar och lite dubbelhäftande tejp. Mycket bättre. Har beställt gummin med M3 gäng som ska på och det kan bli bra om de inte är för hårda. Har också beställt sorbothane, gyrokuddar och massa annat för att testa olika upphängningar. En annan variant är att höja massan på kortet och sätta det på en skumgummitbit som är lagom hård.. Glöm inte heller att sätta skumgummi på barometern. Den gillar inte ljus och drag.

Ska sätta upp den i en ställning och kalibrera efter denna guide snart:

Läsvärt, där sätts I som många gånger glöms bort.

Kör hårt!

/Calle

Kommentar

• simonarvestrand
            • jan 2012
            • 3850

I är mycket bra för att bromsa upp regleringen, samt att den kommer bli mer exakt . kör man med endast p
            så får du alltid en liten regleravvikelse vilket I-Delen ordnar upp.

Har man små vibrationer/brus så ska man passa sig för d-delen som då kan ställa till det nått brutalt.

Kommentar

• bjerred
              • aug 2012
              • 172

Sickan,
              hur går det med APM2.5? Har succen med CC3D helt tagit över? Magnusvr har heller inte rapporterat om sin APM2.5.
              Trist...
              Lars

Kommentar

• Sickan
                • jul 2012
                • 1080

Det blir mest CC3D på Discon nu, trivs med den och känner att jag utvecklas i någon mening, känner mig trygg med den

Jag kände aldrig det samma med APMen men jag har inte gett upp, den ska in på en annan ram vad det lider.

--
                S

Kommentar

Arbetssätt...