Projekt Quad 001

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nimbus-Bert
    • dec 2012
    • 305

Motorer nedåt blev bara så, satt en fel sedan tyckte jag det såg kul ut. Jo, propellrarna sitter rätt, eller snarare satt för nu vänder jag motorerna. Om man lyssnar på min film så kan man höra att det låter som någon propeller går emot någon arm. Antar att dom fjädrar en del och det var endast en 5 mm att spela på.

Bert.

Kommentar

• kenj
      • sep 2009
      • 124

Hej
      Min funkar klockrent, hade inga som helst problem med kalibrering.
      Hovrar på kvarts gas med ett 3s 2200 50c acc.
      Köpte nyss två 3s 3300 acc som kommer att användas i serie på hexan jag "råkade" köpa bara så där :-)
      Mvh KenJ

Ursprungligen postat av Nimbus-Bert
      Allt snurrar rätt men tyvärr så tog batteriet slut. Ska byta en av propellrarna den ser lite sned ut.

Kan inte finna något annat fel.

Hur blev det med din kenj?

Bert

Kommentar

• kenj
        • sep 2009
        • 124

Hej
        Glömde säga till er andra att vi har exakt samma sorts 4-1 esc.
        KenJ

Ursprungligen postat av kenj
        Hej
        Min funkar klockrent, hade inga som helst problem med kalibrering.
        Hovrar på kvarts gas med ett 3s 2200 50c acc.
        Köpte nyss två 3s 3300 acc som kommer att användas i serie på hexan jag "råkade" köpa bara så där :-)
        Mvh KenJ
        Senast redigerad av kenj; 2014-08-28, 21:12. Anledning: ett a på fel ställe ;-)

Kommentar

• Nimbus-Bert
          • dec 2012
          • 305

Var ut i går kväll och testade min men den tenderar fortfarande att tippa. Tittade lite på inställningar innan solen behagade gömma sig. Det finns en som heter mixer och den vrt jag inte riktigt vad den har för betydelse, har inte ändrat något där.

Bert
          Senast redigerad av Nimbus-Bert; 2014-08-29, 04:20. Anledning: Tangentbordet stavar fel.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
            • 857

I mixer ska du inte behöva ändra något.
            Tippar den innan den lyfter eller när den flyger?
            / Jonas

Kommentar

• Nimbus-Bert
              • dec 2012
              • 305

Den tippar direkt när jag nästan har full gas, lämnar aldrig marken. Tycker att det känns som det inte blir full fart på motorerna. Bert

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                • 857

Har du nästan full gas den fortfarande är kvar på marken är det garanterat någon som är fel, den borde hovra på 50% gas.
                / Jonas

Kommentar

• Nimbus-Bert
                  • dec 2012
                  • 305

Testar motorer utan kk2 kortet och dom varvar upp olika. Om det är fel på ESC eller bara fel inställda vet jag inte. Har beställ programmerings kort till ESC.
                  Funderar på detta hur störkänsligt är det, komponenterna sitter ju rätt närma varandra.

Bert

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                    • 857

Har du provat att göra kalibrering direkt från mottagaren?
                    Det "vanliga" är att du startar radion och sätter trottel på max, ansluter batteri till fartreglage och väntar på någon indikering och sen drar ner trottel på min och väntar på ny indikering.
                    Koppla ur batteriet och starta om.....
                    /Jonas

Kommentar

• Nimbus-Bert
                      • dec 2012
                      • 305

FinnbyFragel>>. Så är det nog för att ställa in trotteln men det finns sex andra inställningar som ska göras .
                      Vet inte vad dom kan påverka motorerna men har inte fått alla att gå lika. Kan ju vara något annat fel med men får jag bara programmeraren så kan jag utesluta ett fel.
                      Här är manualen på ESC : http://www.emaxmodel.com/views.asp?hw_id=1306

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                        • 857

Hmmm....
                        OM du inte ändrat dom övriga sex inställningarna så är dom identiska och förmodligen fullt användbara för att kunna flyga.
                        Om du förändrat eller försökt att förändra dom övriga sex parametrarna så måste jag fråga varför?
                        Det normala förfarandet som fungerar till 95% är att enbart kalibrera trottel min / max, ska man göra mer inställningar bör man veta varför och hur innan man börjar.

/Jonas

Kommentar

• Nimbus-Bert
                          • dec 2012
                          • 305

Nej, jag har inte försökt ändra på inställningarna. Om jag inte gjort något fel när jag kalibrerade trotteln. Jag vet ju inte vad den har haft för sig innan jag köpte den.

Bert

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                            • 857

Ska jag tolka det som att du köpt din quad begagnad?
                            Om du köpt fartreglaget nytt förutsätter vi att det har standard inställningarna i sig från början.
                            Om du sen enbart har kalibrerat trottel så borde inga inställningar ha förändrats, och jag förutsätter att du antingen sammankopplat alla fyra reglagen eller gjort kalibreringen fyra gånger, alltså en gång på varje reglage?
                            När du kopplade in fartreglagen utan KK2 och körde motorerna, hur gjorde du för att konstatera all motorerna går olika?

/Jonas

Kommentar

• Nimbus-Bert
                              • dec 2012
                              • 305

FinnFraggel>> Den tolkingen är fel.
                              Jag med förutsätter att den är ny och har standard inställningar. Det har hänt förr att saker testats av återförsäljare eller återlämnats och säljs som nya. Det går ju knappast att se om den används som demo vilket jag sett på andra produkter jag köpt som nya. Men vad vet jag.
                              Inte helt otroligt jag gjort fel på programeringen av fartreglagen, har jag väntat mer än två sekunder så har jag troligen hamnat i programmerings läge. Sedan försökt förstå vad det innebär genom att försöka läsa engelska manualen låtit den ändra något. Men vad vet jag.

Kopplade in två kanaler på ESC direkt på mottagaren (parallellt) och kunde konstatera att den vickar sidled om jag gasar på. Motor ett och fyra visade inte den tendensen att vicka, vad felet beror på kan jag bara spekulera i.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                                • 857

Hmm..

Ok, men då förutsätter vi alla alla reglage har identiska inställningar utom möjligen för trottel min / max.
                                Har du testat att göra en ny kalibrering av det reglaget som inte ger samma motorhastighet som dom övriga?
                                Vad jag kan utläsa av den något otydliga manualen så ska man kunna få status på alla parametrar utan att dom förändras, men förfarandet är onekligen ganska diffust.
                                /Jonas

Kommentar

Arbetssätt...