FPV250 och LKTR250 busmaskiner - Byggtråd

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • High Five
    • aug 2013
    • 220

Ursprungligen postat av markusb
    Ser nu att du har mottagaren på tvären bara för att sära på plattorna inför fotograferingen
    Och jag som tänkte att det var ett utrymmesbesparande sätt att ha mottagaren! Kameran på den våningen tar ju ändå i princip all fartvind där.

Tänker att jag i framtiden kan ha mottagare, Bluetooth-kort för Naze32 och (beroende på storlek) VTX på den ledden mellan live-kameran och batteriet.

Hanke har ju bytt våning mellan Mobius och live-kameran så i hans fall är det svårare pga Mobiusens längd (och låga höjd)

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
      • 5250

Detta är första prototypen, man brukar ju alltid komma på en massa smarta saker när man monterar å flyger... Kamera är anpassat för en vanligt 480 kamera samt Fatsharks lilla HD kamera med Sd kort men måste nog tänka på en mobius också. Jag försöker göra allt modulärt så man enkelt kan byta vartefter man vill prova. Jag hatar alla köperamar som är så stela i valen och gjorda ofta efter en viss utrustning, jag vill välja å därav kanske enkelt kunna byta toppen mot en ny modul etc... vi får se.

Vi kanske skulle få till en super variant helt modulär där man kan ha olika plattor beroende på det egna valet ? Jag kan ju se om man kan lyckas få till något sådant
      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
        • 5250

Mobius kameran är det bästa alternativet för video insp och live video eller vad kör ni andra med ?
        //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• simonarvestrand
          • jan 2012
          • 3850

vi är visst ett gäng som inte är helt till freds med konstruktionen på plattorna, även jag har gjort nya plattor ska fräsas ut i helgen när jag är hemma igen.

jag kör med mobius som recorder , funkar helt ok.

Kommentar

• UndCon
            • apr 2009
            • 2886

Man kan bygga en USBkabel som matar Mobius med ström samt tar ut bilden för FPV flygning om man vill. Själv testar jag att köra med GoPro som FPV kamera - det har jag inte gjort på väldigt länge....
            Senast redigerad av UndCon; 2014-07-30, 23:00.

Kommentar

• stefanli
              • sep 2013
              • 79

Hur grov kabel behöver man till batteanslutningen? Räcker det med 1,5mm2?

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Denna är rätt bra...

Kommentar

• High Five
                  • aug 2013
                  • 220

Man kan bygga en kabel själv eller köpa ett kit för typ 5$ på ebay. Mobius har ju eget batteri så det räcker egentligen med tv-out delen av kabeln.

TV-ut från Mobius har bra bildkvalitet men ska enligt vad som sagts tidigare i tråden ha en del fördröjning. Därför använder flera en (circuit) board camera, t.ex Sony 600 TVLine PZ0420 för flygningen och Mobius bara för inspelningen.

Kommentar

• simonarvestrand
                    • jan 2012
                    • 3850

En kille i en av klubbarna jag flyger i körde med Mobius som fpvkamera ett tag men det va fördröjning och inte alls roligt att flyga med , han sa ungefär såhär senast vi va ute " nu har jag bytt till en pz kamera och nu är den helt plötsligt rolig att flyga"

Kommentar

• lassebetong
                      • mar 2007
                      • 1255

Vill också ha en fräs =( Hur som har anpassat mig efter min ram och bara flyger som den är. Har iofs en mobius någonstans uti vida världen på g hem (trots att jag inte skulle) så vi får se hur det passar när allt är på plats.
                      //Lasse

Kommentar

• simonarvestrand
                        • jan 2012
                        • 3850

Ursprungligen postat av lassebetong
                        Vill också ha en fräs =( Hur som har anpassat mig efter min ram och bara flyger som den är. Har iofs en mobius någonstans uti vida världen på g hem (trots att jag inte skulle) så vi får se hur det passar när allt är på plats.
                        annars vet du vart en fräs finns
                        dock ont om material för tillfället

Kommentar

• stefanli
                          • sep 2013
                          • 79

Ursprungligen postat av lassebetong
                          Samma här, jag vill också ha en fräs.

Kommentar

• simonarvestrand
                            • jan 2012
                            • 3850

min lktr har gått hårt här upp i sälen både på bra sätt och dåligt ( vajer till liftsystem är otroligt svåra att se )
                            Har bara ett bekymmer och det är placeringen av mobiusen , får inte till en lagom lutning , antingen blir den för högt riktad eller för lågt.
                            hur har ni monterat era för att få en bra riktning vid busflygning?

Kommentar

• High Five
                              • aug 2013
                              • 220

Ursprungligen postat av simonarvestrand
                              En kille i en av klubbarna jag flyger i körde med Mobius som fpvkamera ett tag men det va fördröjning och inte alls roligt att flyga med , han sa ungefär såhär senast vi va ute " nu har jag bytt till en pz kamera och nu är den helt plötsligt rolig att flyga"
                              Jag brukar inte alltid nöja mig med andras åsikter, t.ex när det gäller nåt så subjektivt som om bilden laggar eller inte. Så jag mätte upp min setup.

Gemensamma komponenter:
                              -7tums skärm från Ebay
                              -Boscam VTX 5.8 GHz
                              -Boscam mottagare RC805 5.8 GHz
                              -Canon 70D systemkamera ställd på 1/500 sek
                              -Mobiltelefon med tidtagarursapp med visning av 1000-delar.

Mobius med tv-ut kabel gav upp till 0,128 sek fördröjning eller 7,8 Hz
                              Sony 600 TVLines PZ0420 gav upp till 0,038 sek fördröjning eller 27 Hz

För att få total bild av fördröjningens känsla måste man räkna in styrningens fördröjning och hur responsiv quad:en är men det lämnar jag som överkurs åt läsaren.

Min spontana åsikt är att 8 vs. 27 Hz kommer att märkas men jag har inte byggt klart min LKTR250 ännu så jag har inte erfarenhet från verkligheten.

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

jag bryr mig sällan om andras tankar men är det många som sagt/skrivit det och dessutom någon i min närhet då struntar jag i att testa
                                Dock har jag haft motorsetuper på quads som folk sagt inte funkar men som av någon anledning funkat perfekt för mig.

Kommentar

Arbetssätt...