Blackout 330mm bygge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Copterdude
    • maj 2012
    • 1269

Tänkte mer på detta "ESC electronic timing is the ability for the firing sequence of the motor controller to be altered, or advanced, to increase motor RPM" om det skulle kunna ha något att göra med att det låter som KISS reglagen har högre RPM i videos. Som sagt kanske bara inbillning men det låter alltid som det är ett jekla drag i propparna med dessa reglage jämfört med vanliga hehe.

Anyway, kul att ni är ett par som kör KISS snart. Hoppas på att dom håller bra så man vågar köpa. Ska bli intressant att se hur dom presterar. Visst var det v1.1 nu med större lödytor och bättre kvalle ? Det var en av grejorna som gjorde att jag inte köpte då lödningen verkade svår för en klant som mig

Eller så väntar man på 30A versionen kanske.

Motorbromsningen verka bara så skönt och slippa floaty känslan när propparna inte saktar ner tillräckligt snabbt.

Kommentar

• kajakmannen
      • jun 2006
      • 1471

Precis sonsonen skriver så kan man ju inte få högre rpm än vad kv och spänning in resulterar i (något generaliserat). Man skall nog hellre se det som att styrningen och varvtalsförändringen av motorerna kan ske snabbare vilket möjliggör snabbar reaktion för systemet och på så sätt högre PIDar möjliga.

Kommentar

• eAk
        • apr 2014
        • 1023

Men alla firmware har väl regenererande braking som man kan aktivera?

Kommentar

• Copterdude
          • maj 2012
          • 1269

Ursprungligen postat av kajakmannen
          Precis sonsonen skriver så kan man ju inte få högre rpm än vad kv och spänning in resulterar i (något generaliserat). Man skall nog hellre se det som att styrningen och varvtalsförändringen av motorerna kan ske snabbare vilket möjliggör snabbar reaktion för systemet och på så sätt högre PIDar möjliga.
          Okej tack
          Blir lite förvirrande ibland ute på stora nätet när det står olika saker här och var hehe.

Ursprungligen postat av eAk
          Men alla firmware har väl regenererande braking som man kan aktivera?
          Ja det verkar så. Hmmm, frågan är varför inte fler kör med det aktiverat. Eller iaf inte skriver det.
          Kanske för varmt som Simon skrev så dom brinner upp ? Får lurka lite på rcgroups senare.
          Senast redigerad av Copterdude; 2015-01-07, 14:53.

Kommentar

• Copterdude
            • maj 2012
            • 1269

Ombyggd med dom mindre 2208 motorerna igen..
            Med allt flyttat längre fram är balansen helt ok med ett Turnigy A-Spec 4S 3200mah. Vill jue slippa Zippy 4S 2700mah som iof balanserade perfekt men tappar orken direkt.

En möjlig anledning till mina tidigare yawproblem med det något baktunga 3200mah batteriet kanske har att göra med att två av mina motorer startar senare än dom andra kanske 50us. Märkts inte när man har minthrottle 1150 men om Kv är olika så kan det säkert leda till skumma problem. Om det inte är reglagen förstås.
            Andra kan köra något baktungt utan problem.

En tidigare video på problemet nedan om nån undrar vad jag menar (TPA ej justerade därav skakningarna men yawen hade samma problem även med bra inställningar när vikten var något bakom center vilket inte andra har problem med.)

Man kanske får skaffa en sån där Kv mätare som Eak har
            Kvarstår problemet nu när jag fixat balansen så blir det nog att skaffa nya motorer..

Ombygget.
            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0021.jpg
Visningar: 1
Storlek: 97,1 KB
ID: 503820

Tidigare video med yawproblemet.

Kommentar

• Copterdude
              • maj 2012
              • 1269

Slutade tidigt så kunde köra en repa. Kan meddela att mina yawproblem är borta. Dock tappar den ena sidan nära maxgas vilket stämmer då jag flyttade motorerna som startar trögt till ena sidan istället för korsvis. Korsvis påverkade säkert yaw mer.
              Förmodligen maxar dom trögstartade innan dom andra. Ställer jag ner maxthrottle 50us borde problemet försvinna men bäst att byta ut motorerna.

Är nöjd med hur den flyger nu, skön cruiser/racer.
              Har ingen DVR i glajjorna med fick detta efter en repa.
              Max speed 120km/h
              Distance 4.8km (längre egentligen då gpsen inte var låst sen start)
              Mah used 3000/3200mah

Sen vet jag inte hur bra man kan lite på TBS gpsen menmen.
              När jag kollade på OSDn kunde jag hålla över 100km/h under rakan om jag gasade tillräckligt. Ingen vind så om det stämmer är jag nöjd.

A-Spec batterierna imponerar mig mycket. Drog ur 3000/3200mah och cellerna droppade inte under 3.4v i load.
              Inte jättesnällt mot batteriet men det är skönt att veta att man kan flyga längre utan att cellerna dippar för mycket. Mitt Zippy dippar ner i 3.4v redan efter 30s Skillnad på batteri och batteri.

*edit*
              Ändrade till hela klippet. Flög väldigt oekonomiskt så blev en kort tur.
              Måste lära mig att använda gasen bättre. Bygga upp fart och sen dra av för att få bra flygtid.
              Senast redigerad av Copterdude; 2015-01-11, 10:08. Anledning: ändrade klipp

Kommentar

• Copterdude
                • maj 2012
                • 1269

Inget kul flygväder idag så blev att leka lite med kameran istället och fota. Om nån undrar vilket objektiv så är det ett urgammalt Minolta 200mm APO 2.8 på en Sony A200 nånting. Inte fotat med den på år och dar men ibland äre kul att leka med det lite. Med 200mm får man va i rummet bredvid och fota genom dörrposten hehe.

Klicka på bilden för större version

Namn: DSC03392.png
Visningar: 1
Storlek: 1,18 MB
ID: 503835

Kommentar

• Copterdude
                  • maj 2012
                  • 1269

Efter att ha kört Effio 800tvl på mina andra quads i många månader var det inge vidare att gå tillbaks till 600tvl på denna så blev att uppgradera till en effio 800tvl mini.
                  På senare tid har det skrivits om att effio 800tvl varianten ska ha ganska hög fördröjning pga. bildprocessor chippen men inget jag märkt av med min typ av flygning. Man får nog känna efter själv om det påverkar ens flygning. Även när jag flög min FLip260 i 100km/h strax ovanför marken kände jag inte av fördröjningen men flyger man i tät skog i hög fart kan det nog påverka.

Känner dock att jag tappat inspirationen senaste tiden och bara flugit safe och samma. Måste börja ha lite kul igen. Egentligen ska man nog flyga en billig quad utan bling bling så man vågar göra lite mer crazy utan att behöva tänka vad dyrt det blir om man kraschar hehe.
                  Tanken med Blackout 330n var att kunna cruisa över öppet vatten och ha GPS:en som backup om man inte hittar tillbaks. Lite risky om man tappar GPS låsningen dock så man gör det nog bara en dag med klart väder när man får bra signal.

Senast redigerad av Copterdude; 2015-01-12, 18:47.

Kommentar

• eAk
                    • apr 2014
                    • 1023

Denhär fördröjningen som han visade på rcmodel reviews jag har aldrig märkt den.
                    Sätter fingret på bordet precis som honom tittar i glasögonen och fingret rör sig samma på bilden som i verkligheten.
                    Han måste ju kört någon kass bildbehandlings inställning. Som noise reduction eller något då får man ju värsta lagget.

Kommentar

• eAk
                      • apr 2014
                      • 1023

Denhär fördröjningen som han visade på rcmodel reviews jag har aldrig märkt den.
                      Sätter fingret på bordet precis som honom tittar i glasögonen och fingret rör sig samma på bilden som i verkligheten.
                      Han måste ju kört någon kass bildbehandlings inställning. Som noise reduction eller något då får man ju värsta lagget.
                      Ska nu räkna ut hur stor fördröjning det är
                      160ms!!!

Kommentar

• Copterdude
                        • maj 2012
                        • 1269

Ska nu räkna ut hur stor fördröjning det är
                        160ms!!!
                        Uj det var endel. Tycker man borde märka av det mer men det kanske man bara gör om man flyger väldigt snabbt mellan objekt. Förhoppningsvis kommer det väl kameror med snabbare chip som ger mindre fördröjning men bibehållen kvalitet. För min flygning funkar det dock och jag får stor behållning av den bättre bilden, så man får väl avväga om man vill ha grym bild eller låg fördröjning beroende på hur man flyger.

*edit*

Har sett på youtube att en del av dom grymma miniflygarna kör effion nu mellan träd och sånt så funkar det för dom funkar det nog för oss
                        Senast redigerad av Copterdude; 2015-01-12, 20:23.

Kommentar

• eAk
                          • apr 2014
                          • 1023

Klarade man av att pricka folk i quake med railgun och grejjer på modem tiden med 150-200ping så bör man klara flyga också bara vane sak. Men dock ingen förutsäjning det är troligtvis anledningen att jag körde uippockner i backen 2 gånger på en månad efter jag gjort flips. man släpper spaken för sent och råkar flippa ett halft extra varv eller om man ska ducka något så brukarj ag hamna i oscilation trott det varit inställningsproblem men edet kan bara vara fördröjningen på bilden och att hjärnan inte är inställd på den. Flyga ett par timmar fpv till så ska man nog slippa allt vad för sent släppa spaken heter. Du måste ändå planera såpas långt fram i tiden om du kör fort att fördröjningen på bilden gör inte så jätte mycket.
                          Jag skulle vilja ha siffror på fördröjningen hos den gamla kameran.

Jag tog mobilen tänd och släckte lampan sedan gångrade jag antal frames imellan det syntes på skärmen för kameran och på mobnilen i kameran jag filma med. *40

Ursprungligen postat av Copterdude
                          Uj det var endel. Tycker man borde märka av det mer men det kanske man bara gör om man flyger väldigt snabbt mellan objekt. Förhoppningsvis kommer det väl kameror med snabbare chip som ger mindre fördröjning men bibehållen kvalitet. För min flygning funkar det dock och jag får stor behållning av den bättre bilden, så man får väl avväga om man vill ha grym bild eller låg fördröjning beroende på hur man flyger.

*edit*

Har sett på youtube att en del av dom grymma miniflygarna kör effion nu mellan träd och sånt så funkar det för dom funkar det nog för oss

Kommentar

• kajakmannen
                            • jun 2006
                            • 1471

Kommentar

• Copterdude
                              • maj 2012
                              • 1269

Det är som många skriver på forumen, kameran i sig har varit ute många månader och det är ingen som klagat på nån fördröjning. Det är inte förrän nu som folk börjat mäta. Man ska nog inte ta siffrorna på för stort allvar. Det är hur det funkar i praktiken som är det viktiga.
                              Sök på Seckin Okcebe och ummagawd på tuben och kolal senaste klippet från båda. Dom flyger snabbt och mellan saker utan problem med effion så vi klarar oss nog för tillfället iaf

Kommentar

• eAk
                                • apr 2014
                                • 1023

Jag ska försöka mäta med mina glasögon jag tror mycket av fördröjningen beror på skärmen.
                                för jag upplever inte 160ms när jag testar med glasögonen på.
                                Ursprungligen postat av Copterdude
                                Det är som många skriver på forumen, kameran i sig har varit ute många månader och det är ingen som klagat på nån fördröjning. Det är inte förrän nu som folk börjat mäta. Man ska nog inte ta siffrorna på för stort allvar. Det är hur det funkar i praktiken som är det viktiga.
                                Sök på Seckin Okcebe och ummagawd på tuben och kolal senaste klippet från båda. Dom flyger snabbt och mellan saker utan problem med effion så vi klarar oss nog för tillfället iaf

Kommentar

Arbetssätt...