Mitt första bygge

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Ursprungligen postat av Jostihel
    [ATTACH=CONFIG]58591[/ATTACH]
    Vikt utan LiPo och propellermuttrar: 317 gram
    Mobius monteras i morgon, kamera och sändare kommer senare i sommar när jag lärt mig flyga.
    Hej!
    Vad kul att du fixat PDB:n och FCn, det är så smått att pilla med och så dretjobbigt när det inte passar, har mitt Naze32 monterat ihop med pdbN med plastskruvar och distanser, dock gick alla skruvar av i botten på den dubbelmackan vid en mild kraschlandning, jag gjorde som glattnos och satte dubbelhäftande kuddar samt epoxylimmade in skruvarna igen, de hade ca 1cm kvar som kom ur botten på pdbn och satte två spännband över för att låta epoxyn torka under tryck (med foam över fc för skydd, dessutom som ett försök att få bra alt.hold i vind med baro/vario) lät banden och foamet vara kvar då det gör att kortet sitter ordentligt där det skall.

Jag föreslår dock att du skaffar fpvutrustning fort, det finns inget egentligt behov (beroende på tidigare erfarenheter och spakkänsla, har du spelat mycket flygspel ex? om man har öga-finger-koordinationen från start (som jag hade i överflöd) så minskar din reaktionstid markant och att flyga - speciellt miniracequad ÄR lättare FPV, kanske med undantag från landningen.

När du börjar flyga din quad kommer du antagligen ställa in 2-3 flightmodes, antar att du kan skillnaderna om inte går jag genom de aktuella lite snabbt, kom ihåg, när du flyger FPV så är "ratemode"(som heter det i de flesta fall, tror 'NAZA kallar det "Manual" och i cleanflight heter det ingenting, det slås på om inget annat flightmode är valt, ex horizon.

Ratemode: Fritt flygläge, kortet kompenserar för krafter utifrån och stannar din rörelse och flygattityd där du lämnat den även under vind och när du har en bra inställd PID-loop så känns det som du flyger på räls, oavsett vindriktning och styrka (med vissa marginaler givetvis),här stabiliserar kortet dig så när du satt koptern i ett läge (läs lutning) så kommer FC att bibehålla den lutningen, även om du punchar trotteln fullt så bör den stanna i samma attityd samt ej oscillera eller vobbla, detta kan du (nästan) endast se FPV, du kan iofs analysera mobiusinspelningen efter sådana tester, fall genom din egen proppwash också för att lättare upptäcka oscillationer och wobbel, detta med PID är nåt du kommer vilja lära dig om du vill ha mest ur din flygupplevelse, det är två helt skilda saker att flyga en rigid välbalanserad, vältunad och rätt proppad kopter jämfört med en default PID på en framtung ram och dåligt matchade och ej balanserade proppar, det senare leder till oönskade beteenden och alla vibrationer påverkar i princip allt dåligt, försök få en bra videolänk när VTX och antenner skakar runt i luften=) detta är dock aktuellt senare men du bör redan nu läsa på vad Proportional, Integral och Derivative-gains gör för något.

Autolevel (anglemode) : Detta läge är det läge 95% av leksaksquadsen är i, dvs de är begränsade i lutning (40 grader brukar vara det mesta man får ut) och släpper man högerspaken så lägger sig kopten i horisontellt perfekt läge och driftar endast efter vindriktningen, Det är lätt att flyga i detta läge, speciellt LOS, dock är den positiva transfern i min erfarenhet minimal till ratemode och då senare FPV i rate, du kan givetvis flyga FPV i autolevel men dagen du switchar över till rate förutspår jag att du aldrig switchar tillbaka.

GPSHOLD: Vet ej om du har gps ännu, gpshold kombinerat med alt.hold gör att koptern (som också autolevlar) stannar där du ställer den i luften, kan vara användbart som ett flygläge ifall man tappar videolänken eller behöver klia sig på ryggen.

Dina komponenter är rätt kompetenta och du bör få rejält med skjuts om du kör 4s så jag skulle råda dig till att flyga 3s i början, speciellt om du tänker lära dig LOS först! jag skulle dock köpt trebladsproppar till din setup, DAL 5045BN treblads bör ge dig god stabilitet, flygtid och ordentligt med punch när det blir aktuellt.

Rattitude/Horizon_ Rekommenderar ej detta flygläge då det är autolevel till en viss lutning i grader ex 90grader, därefter är det ratemode tills man kommer inom rätt vinkel igen, kan ge oönskade flippar om man flyger hårt ex i motvind, hellre då "ren" autolevel.

Att flyga quad med default PID dessutom LOS kan vara knepigt i rateläget så se till att du snabbt kan slå om till autolevel ifall du börjar tappa kontrollen, och med så mycket kraft du har så skulle jag nästan sätta lite expo på trotteln om du är ovan, ger du typ 2cm för mycket trottel på 4s så skjuter Quaden iväg i luften rakt upp som ett skott och då brukar man som nybörjare ge för lite trottel och sedan kompensera etc, jojoeffekt som kan sluta i ett träd eller i en hög av flis.

Jag har flugit en del Heli och rätt mycket quad nu, både LOS och FPV, jag tycker nu det är enkelt att flyga quaden LOS även om den är liten och sjujäkla snabb, men jag har en bra tune nu så jag har den hjälpen, i början tyckte att det var otroligt svårt att flyga rate LOS, det var bara förbehållet FPV.

Jag brukade lyfta i autolevel FPV och sedan slå på ratemode och landa i autolevel för att vara säkrare på var jag landar (min kamera lutar upp ca 20grader nu') men nu gör jag ej så, har kvar switch med flightmodes men använder bara RATE, även LOS.

När det gälller lödningen så kan man säga att det i princip finns två typer av lödtenn som är vanligast 60/40-blandningen bly/tenn, klassiker, används med fördel med flux, sedan har vi den miljövänliga blyfria lödtennblandningen som är 96,5% tenn och 3%silver och 0.5% koppar, denna innehåller även flux det är därför den flyter ut så fint över tunna kablar man tennar inför lödning, jag är långtifrån expert på detta men jag har lärt mig löda väl och mina lödningar håller bra, mina erfarenheter är att inför varma och stora lödningar (ex XT60) så kör jag med blytennet då det tål mer hetta utan att förbrännas s a s. Allt annat i princip kör jag med clasohlsons tubman blyfria, det är mkt bra att flux är i och så länge du hittar rätt temp för denna tennblandning (mellan 300 och 350grader verkar den fästa och penetrera bäst) , skadar ju ej att det är billigt också..

Lycka till, kolla prylmarknaden, du behöver inte starkare grejer än en 200mw+ VTX (om du kör klöverantenner vilket du bör börja med) och ett quanumvisir som är mkt billigt på HK, dock ej lyxvarianterna, det går alldeles utmärkt bra med "V1" och mottagaren, se till att det är en 40ch raceband-.mottagare så du kan flyga med kompisarna om du går med i en flygklubb senare eller om ni är ett kompisgäng, då vill man inte överlappa varandras frekvenser!!

kom ihåg att lämna plats för kamera, vtx, mobius, samt kablage och eldragning till samtliga förutom mobiusen då, förbered kretsarna redan nu så kommer du ha det så oändligt mycket lättare att installera FPVn senare, du vill INTE använda balanssladden för VTX och kamera på en quad, det skulle bli otroligt mycket störningar och det är redan svårt nog att få ner en bra, ostörd 5.8signal genom kolfibern!

lycka till!!!
    mvh G

Kommentar

• Jostihel
      • mar 2016
      • 34

Hej och tack för ditt intresse i min byggtråd, och ett ännu större tack för det utförliga inlägget!

Jo olika modes hade jag lite koll på - bättre nu tack vare ditt inlägg. Och jag har dem assignade till SA vippan på min sändare.

Idag passade jag på att göra min quad färdig vad gäller dubbelkoll och mätning av av lödningar (vilket var väldigt tur att jag gjorde - se bild nedan?!), loctite på skruvar och montering av behövliga brickor, tejp och annat.

Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3300.jpg
Visningar: 1
Storlek: 90,8 KB
ID: 507322
      Efter lite Ohm-mätning så kunde jag inte förstå hur jag kunde ha kontakt mellan batteriets negativa sida och positiv ut mot ESC.
      Finn ett fel på bilden!
      Jag hade i all hast polvänt kablarna från XT60, så koll, dubbelkoll och trippelkoll lönade sig och jag slapp bränna några komponenter.
      Och ja, det är inte de vackraste lödningarna, jag har haft ett himla besvär med lödstationer, lödpennor och tenn innan jag väl hittade någorlunda rätt.

Namn: IMG_3301.jpg
Storlek: 95,7 KB
ID: 507323
      Tur att ramen är lätt att demontera och att mina första kabeldragningar tillåter snabb åtkomst av FC och PDB om man så vill och behöver.

Namn: IMG_3302.jpg
Storlek: 46,9 KB
ID: 507324

Namn: IMG_3303.jpg
Storlek: 55,2 KB
ID: 507325

Namn: IMG_3305.jpg
Storlek: 62,6 KB
ID: 507326

Namn: IMG_3306.jpg
Storlek: 69,7 KB
ID: 507327

Namn: IMG_3307.jpg
Storlek: 75,2 KB
ID: 507328
      Vikt med batteri, mobius och allt förutom prop-nuts.

Namn: IMG_3312.jpg
Storlek: 99,0 KB
ID: 507329
      Senaste firmware installerad i min Taranis. Får dock inte Baseflight eller Cleanflight att funka bra i Mac, så ikväll lånar jag sambons microsoft-baserade datormojäng för kalibrering och vidare setup.
      Fick Cleanflight att funka en liten stund och kunde därigenom sätta olika flightmodes till vippan SA. Nu funkar det inte alls.

Måste läsa på om hur jag nu konfigurerar allting då mina motorer inte startar förrän uppe vid 1145, men de startar dock samtidigt och känns helt synkade.
      Måste också få till min och max och lära mig hur man Arm:ar quaden.
      Misstänker att det är mitt låga throttlevärde som ställer till att jag inte kan Arm:a som det är nu - men mer om de problemen senare efter ett försök med *host-host* PC

Kommentar

• Jostihel
        • mar 2016
        • 34

Har dock ett stort problem med mitt Matek 5in1 PDB.

Namn: HTB1uyUFIVXXXXbQXVXXq6xXFXXXN.jpg
Storlek: 79,7 KB
ID: 507330

Har kopplat den där servokabeln i underkant, centrum på bild, från PDB till åttonde kanalen på ESC-banken på min Naze32 och allt verkar funka bra förutom den inbyggda buzzern (battery voltage alarm) som piper konstant.
        Fick dra ut signalkabeln (den vita) för att inte bli tokig på allt pipande så fort jag pluggade i batteriet.

Måste försöka läsa på mer om detta, varför det piper konstant.
        Tänker jag fel om jag kopplat alla tre till kanal 8?
        Måste jag dra den vita till vbat på naze istället?

Kommentar

• Jostihel
          • mar 2016
          • 34

Tjohoo!

Första flygturen avklarad igår kväll.
          Eller snarare första lyftet. Någon speciell flygtid blev det inte, utan jag lyfte bara som hastigast i ett test här hemma på tomten och landade igen efter ett blygsamt lyft på en dryg meter. Det blåste ganska mycket igår, och likaså idag.

Men kalibrering och allt sådant gick faktiskt smärtfritt med en PC.

Jag hade ju skaffat mig tv CW och två CCW för att slippa besväret med motorrotation och ändring av dessa - men trots allt så fick jag vända rotation på motor 2 & 3?
          Detta var enkelt att göra även för en rookie som mig själv i BLHeliSuite.
          Nästa gång kör jag samma motorer på alla armar så man istället slipper problemet med olika färg på propnuts och olika gängor på dessa.

Fick även lära mig om endpoints och ändra dessa så jag hamnade på klockrena 1000 resp. 2000.
          Det enda är att min centre-point nu hamnade lite off, men det går säkert att ändra på samma vis.

Nu ska jag bara invänta att vinden avtar, leta lämplig kontakt, alternativt direktlöda kablarna för vbat och telemetri, lägga in någon ny röst i Taranis och fixa Amber-backlight istället för den blå varianten.

Edit: Man kan tydligen inte fixa amber-backlight hur som helst.
          Jag hade visst den blå-vita varianten. Men jag fick tag i ett bättre sondpack i alla fall
          Senast redigerad av Jostihel; 2016-06-08, 07:18.

Kommentar

• Hoppsan_84
            • nov 2014
            • 149

CW och CCW står för vilken gänga det är på motorn inte vilket håll den snurrar.
            Precis som på en stor trefas motor så växlar du mellan två faser för att byta håll eller som du gjorde ändrar i ESCen.

Om du kör fyra CW motorer rekommenderas låsmuttrar.

Kommentar

• Jostihel
              • mar 2016
              • 34

Haha. Okej. Det förklarar allting mycket bättre!
              Jag trodde det också innebar att lindningarna var utformade så att motorn också skulle snurra CCW vid normal inkoppling mot ESCs.
              Låsmuttrar kör jag redan, så då kan jag ju byta ut två av motorerna sedan och flytta över dem på min obyggda ZMR

Kommentar

• Hoppsan_84
                • nov 2014
                • 149

Så länge du kör låsmutter finns det inget hinder. Använder man inte låsmutter kan muttrarna lossna in flight.

Kommentar

• Killenheladagen
                  • sep 2015
                  • 1394

Vad kul att det går bra!! Det är kul med det första bygget!! Spec om det går bra som för dig, jag tänkte bara ge, ytterligare lite tips nu när du år i luften och härjar!
                  Först PIDs , om du kör defaultPIDs så flyger din quad säkert hyggligt och när allt är ombord på det sätt du kommer ha det i framtiden så är det dsgs att ställa in PIDs för en mkt bättre flygupplevelse samt när man har rätt PIds så flyger quaden stabilare (läs ej oscillera el wobbla) vilket minskar risken för stt nåt skall vibrera loss!
                  Det finns nåt som heter Gtune, inflight-tuning som är automatisk, läs gärna på om den, vissa får lite höga P-värden av detta men det går att ändra i datorn sedan, jag fick den bästa tune jag någonsin haft med denna funktion i cleanflight- min kopter är nu så stabil att den är som en sten genom luften - det spelar knappt någon roll hur mycket eller varifrån det blåser längre, quaden blir ej påverkad längre
                  Vet ej om jag missat det mem du har ej skrivit något om TP?

Detta är en mycket viktigt med racequads, jag möblerade om allt på min ram för att få exakt 50/50 viktfördelning med både 3 och 4s-accarna, ställer man dessutom pids med framtung/baktung quad så ställer man till det riktigt för sig..

Det är bra att ha lite flightmodes att välja, jag har två autolevel-lägen, ett med mag på och baro på där jag försöker få till en bra alt.hold, ett autolevel-läge som är "normalt" sedan har jag rate med eller utan airmode som jag flyger med, de andra lägena är för experiment och inför kraschlandning eller tappad videosignal, jag har 2ggr med quad klarat mig från krasch när videon försvunnit helt tidigare då jag hade kraftiga störningar i mitt visir, jag hade hamnat för lågt så det var bara myrkrig, genom att göra en switch till autolevel och puncha trotteln kom jag upp tillräckligt för att återfå antennkontakt och switchade tillbaka till rate, det bruksr inför krasch vara bra att banka till autolevel så man förhoppningsvis kraschar med rätt sida upp!

När du säkrar din quad med loctite glöm ej att du kan behöva skruva upp dessa skruvar igen för reparationer, fc och pdb är, svårt att löda när de ligger på bordet - på en färdigmonterad quad är det ännu jäkligare!

En personlig reflektion kring montering av utrustning på ramen såsom vtx, RX, kamera och dyl att skapa brytpunkter
                  - det räddar elektroniken när du kraschar uppochner - testat många ggr, smala buntband är perfekta då allt sitter hårt och stabilt men samtidigt om du kraschsr går buntbanden av och tar mot en del av rörelseenergin, mina vtxer har klarat sig varje krasch just pga denna tanke när jag monterar, detta är ett mkt brs tips!!

Hur går fpvdelen?

Lycka till mvh Gustaf

Skickat från min SM-T211 via Tapatalk

Kommentar

• Jostihel
                    • mar 2016
                    • 34

Ja bygget är nu färdigt och jag har försökt mig på lite flygning med ett par ackar.
                    Jag får dock ingen ordning på kontrollen över min nybyggda, första quad?

När jag armat den och börjar ge throttle så snurrar motorerna upp, men ibland startar de vid helt olika gaspådrag. Och ibland startar de helt synkat. Ibland så har motor #4 svårigheter att ens börja snurra - men ibland så funkar det helt klockrent.
                    har sådana gånger provat rycka i kablar och se om jag har glapp någonstans men inte kunnat härleda problemen till något sådant. Kopplat till PC så är det dock inga problem alls.

När allt väl funkar som det ska och motorerna snurrar upp vid lite gaspådrag och jag tror jag ska lyfta så uppstår nästa problem.
                    Det känns som att ingenting händer förrän jag är uppemot 50% gaspådrag - och då jävlar blir det mycket gas?!
                    Det är som att jag saknar ett mellanregister, även fast motorerna svarar och varvar upp.

Gasen är som överkänslig, medan pitch, roll och yaw knappt reagerar alls.
                    Kommer jag väl upp i luften och ger fullt utslag på höger spak så upplever jag det som om det motsvarar ca 5-10% av önskvärt kommando.
                    Den reagerar helt enkelt knappt alls.

Så jag måste försöka läsa på om jag kan ändra några värden eller se vad jag kan göra.
                    Jag skulle vilja ha mindre genomslag på throttle men mer respons på yaw, roll och pitch.
                    tyckte jag läste ett bra tips från någon av er här om att lägga lite expo på throttle, så det ska jag prova.
                    Kör nu med default PIDs.
                    Det är samma i alla flightmodes, förutom i acro - då den istället ger full gas helt av sig själv.

Har inte hunnit med så himla mycket - men nya försök kommer nu i veckan då jag får mig ett par dagar ledigt.
                    Så uppdateringar kommer.

Kommentar

• Glattnos
                      • dec 2015
                      • 188

Har du kalibrerat dina LittleBee:s? Använd först BlheliSuite för att se till att alla ESC:er har samma inställningar. Sen kalibrerar du dom med Cleanflight eller vad du nu använder.

Det känns som att det borde vara någon typ av setting i ESC:erna som är problemet. Standard PIDs borde fungera bra på din quad.

Kommentar

• Hoppsan_84
                        • nov 2014
                        • 149

Ursprungligen postat av Glattnos
                        Har du kalibrerat dina LittleBee:s? Använd först BlheliSuite för att se till att alla ESC:er har samma inställningar. Sen kalibrerar du dom med Cleanflight eller vad du nu använder.

Det känns som att det borde vara någon typ av setting i ESC:erna som är problemet. Standard PIDs borde fungera bra på din quad.
                        Varför kalibrera med CF efter att kan gjort det med BLheliSuite?
                        Man sätter ju max och min där och då blir det rätt.

Kommentar

• streber76
                          • aug 2014
                          • 234

Nä det blir inte rätt. Esc har olika klocktider o det kan skilja 20us om det vill sig illa o sen har blheli 20-50 us dödband I toppen.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Kommentar

• Glattnos
                            • dec 2015
                            • 188

Ja, sätt inte min/max pulsvärden i BLhelisuite utan gör kalibrering i CF istället. Det är då man får det exakt.

Kommentar

• Hoppsan_84
                              • nov 2014
                              • 149

Har andra erfarenheter helt enkelt.

Kommentar

• streber76
                                • aug 2014
                                • 234

De enda esc man inte behöver kalibrera är kiss - deras klockor är exakta och ditt sätt fungerar, men har du en esc som är sen så kan motorn tveka vid låga varv medans de andra går fint det är därför man gör det.

Anledningen till att skala av dödbandet på toppen är att undvika fullgas skakningar - om din max throttle är 2000us i betaflight exempelvis o dina esc har 2000us hårdkodat i blheli har du ca 50us dödband i toppregistret beroende vilken version du kör. Flygdatorn sänker varvet på övriga motorer om en har nått toppen o inte kan ge mer, men den kan tro att det vinns mer att ge fast det egentligen inte gör det. Problemet är att datorn testar att lägga på mer gas och testar om önskad effekt är nådd - om inte - mer gas osv - detta tar tid och eftersom inget händer så börjar den att skaka. När till slut max är nått fattar den att de övriga motorerna ska sänkas o sänker lite, men inget händer osv...det är därför man skalar av död bandet eller short calibration om man vill googla lite efter det.

Moderna racing quads kör med så snabba looptider och häftiga esc att skakningar ofta inte märks utan att analysera flygdata med exempelvis en blackbox - men de kan bli mycket varma och motorer o esc kan gå sönder. Så som med mycket annat är det kanske inte fullt nödvändigt men good practice - och har man problem är det verkligen något man ska kika på.

Ursprungligen postat av Hoppsan_84
                                Har andra erfarenheter helt enkelt.

Kommentar

Arbetssätt...