Hehe, bra svar! =) Och med tanke på att ingen annan säger något annat så måste det ju ligga något i vad du säger. Eller så är det ingen som bygger inför säsongen och läser här. ;-) KISS hela vägen låter bra. Jag kör på det.
Bra 210-quadram?
Kollaps
X
-
-
Ja det blev det som fanns på RCFlight. FCn verkade va lite gammal, men det är inte nyaste nytt jag är ute efter, utan bara nåt om funkar utan en massa strul och tweakande. Jag ska inte tävla eller rolla och loopa 10 ggr i sekunden. =)www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
-
Jahapp, nu ska min KISS FC v1.03 programmeras (har 4st KISS 24A ESC 1.08 också), är det bara att ladda ner KISS GUI Standalone 2.0.6 och KISS FCv1 Firmware 1.3 RC34c och tjorva in det?www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Det var ett tag sen jag gjorde detta men, ja, det ska det vara. Jag tror att den gör en registrering/kontroll också första gången man kopplar in den. Om man har KISS ESC också så ska man uppdatera dom också via KISS GUI om dom är inkopplad med alla kablar. Det är lite som ett skydd har jag för mig, om någon av dina komponenter är kopior så kommer programmet tala om det.
Jag tror att det räcker med att ladda ner GUI så kommer den nog själv leta reda på senaste mjukvara för FC och ESC.Kommentar
-
Låter bra det. Den är iaf färdigbyggd nu...
www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Haha, ja det borde vara närmare best nu än tidigare. Den förra, en ZMR250, vägde just under 600 gram med samma motorer och 3S 1300. Denna väger 425 gram. Fortfarande 3S, är nog en bra början. Byter jag motorerna kan jag sen köra upp till 6S om jag så vill.
Filtret, jo jag fick för mig att sätta det på matningen till VTXen. Jag vet inte riktigt hur jag tänkt, för det var egentligen meningen till min SkyWalker X-1. Jag minns inte hur bildkvaliteten var tidigare heller så jag vet inte vad jag ska ursäkta mig med. =)
Jo jag tänkte på det där med RC-mottagaren... det kändes fel att sätta den där. Men jag vet inte var jag ska ha den och antennerna. Vill nog flytta på den. Den får inte rum "under locket", det är fullt där med PDB + FC + VTX och kamera. :-(
På tal om dyraste komponenten... jag har ju en GoPro 4 BE som ska vara ovanpå egentligen, så RC-mottagaren kan inte vara där, vete sjutton var de satt den.
-
Jag brukar ta ut mottagaren ur höljet, löda bort pinnarna och löda kablarna direkt på kortet för att sen dra en smidig krympslang över. Det har jag gjort med Futaba R7008SB och R3106GF och det funkar bra
Antennerna brukat jag ha buntband med krympslang över(som håller antennkabeln). Jag brukar då se till att både buntband och krympslang är tillräckligt långa för att täcka hela antennsladdarna så att dom blir skyddade.Kommentar
-
Jag tänkte ha mottagaren till annat också så den fick gärna vara någorlunda flyttbar, men det kan man nog glömma... =) Att ta den ur skalet kunde vara nåt jo, har krympslang som passar. Jag lyckades faktiskt kila in den mellan XT60 och VTX, med skal, ska bara fundera lite till på det eftersom antennerna då tar i propellrarna, det ÄR tajt överallt. Använder bara jord, +5V och signal för SBus-anslutningen. Ska skydda antennändorna med krympslang istället för siliokon-metanolslang. Eller är det dumt att täcka även antennerna? Alltså yttersta änden? Räckvidden ska vara rätt hög med Futaba och jag flyger knappast längre bort än några hundra meter.
En annan sak jag funderat på är att hitta lillskiten när man kraschat nånstans. Om batteriet är kvar så är det bra om den piper, använda KISS-beep-grejen jag inte har eller ha en vanlig lost signal alarmer? Om batteriet flyger iväg så har jag inte valt en direkt färggrann kombination...www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Nu vart det bättre med RC-mottagaren mellan XT60 och VTX med antennerna framåt och upp i mitten där propellrarna in hugger av dem första uppvarvningen. Sen återstår att se hur mycket alla grejer stör varandra. Ser klart mer clean ut nu. FC-konfiguration härnäst. Man lär ska kunna vända motorriktningen nånstans.
-
Har suttit och klurat på FC-setupen via GUIen.
Jag tycker det saknas saker och ting och jag får inte mycket att funka.
1. Hur vänder man motorriktningen, man ska kunna göra det i KISS FC.
2. När jag går in på fliken "Data output" och lutar quaden fysiskt åt de olika hållen beter den sig inte som väntat (ja FCn är placerad med ovansidan uppåt och pilen pekar framåt som den ska).
A: Lutar jag quaden fysiskt framåt så lutar den framåt i programmet som den ska, men den samtidigt mjukt långsamt luta mot höger och stannar på samma vinkel åt höger fast jag håller den fysiskt framåtlutande fortfarande. Samt vice versa när jag lutar åt höger, då lutar den sen lutar framåt.
Och så är det likadant om jag lutar bakåt, då far bakåt och se mjukt över till vänster. Och lutar jag vänster så far den vänster och sen bakåt.
3. Man kan välja olika PID-presets enlig manualen, välja bland olika quads, det finns inte i min lista, bara Custom och Default samt Zero PIDs. Hur får man in dem? Finns den uppdaterad?
4. Eller så väljer man User och så får man upp en otrolig mängd med användare som valt sina PIDs. Hur ska jag hitta en QAV-X där? Det är sorterat på användare.
5. ESC Mode, ska använda OneShot 125 på mina KISS ESC24A?
6. Hur får man quaden att arma med switch? Jag har ställt in ARM på en switch på sändaren och den rör sig som den ska på den kanalen i GUIen. Men inget händer när jag ARMar.
7. Hur väljer man flightmodes? Har ställt in en switch för Level, men inget händer.
Kopplar jag i acken så lyser allt som det ska, gyroskopet kalibrerar sig som det ska, det piper som det ska, men jag kan inte arma eller göra nåt.www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)Kommentar
-
Nu ska vi se hur mycket jag minns, sitter utomlands utan datorn så det blir bara vad jag kommer ihåg.
1. Som jag skrev förut så är det en lödbrygga på ESCarna som bestämmer rotationsriktningen, det är därför man inte ska värma krympslangen innan man testat och bryggat de ESCer som ska vändas. Jag tror inte att man kan vända riktning i GUI, men jag är inte säker då jag aldrig tänkt på det. Att det går i många andra FC GUI som Betaflight mm är egentligen för att ESC mjukvara som BLheli mm har den funktionen och jag tror att KISS valt att hårdvarubasera det med en lödbrygga istället i sin ESC mjukvara.
2. Det låter som att accellerometrarna driftar på nått vis, det händer ju ibland om nått sitter nära sensorn som antingen blir varmt eller ger magnetisk störning. Jag tror att den kalibrerar varje gång man kopplar in batteriet så den ska stå så rakt som möjligt när det kopplas in och sen stå stilla ett par sekunder. Eftersom jag i princip aldrig kör level mode så är jag inte så insatt i kalibrering och hur accelerometrarna jobbar. Jag kopplar in batteriet och ställer direkt quaden på marken, sen är det bara att flyga.
3 och 4. Default PID bör funka att börja med. Jag tror att jag kört på en setting från User FinalglideAUS. Jag tror inte att det är så himla noga vad man börjar med, den kommer flyga på Default PID. Jag har för mig att antingen MrSteele eller FinalglideAUS berättar i en Youtube-film när han byggde ny quad en dag innan en stor tävlingen(kanske Dubai eller Hawai) för nått år sen. Han hade bara testat quaden på hotellrummet kvällen innan tävlingen. Många frågade hur han lyckades justera sina PID för att kunna tävla och han sa bara att så länge man inte ska göra riktigt crazy freestyle så spelar det ingen roll utan han tävlade helt enkelt på Default PID.
5. Kör inte OneShot utan Dshot t.ex. Dshot600.
6. Jag armar på en switch och jag har för mig att det bara är att välja en switch för arm och sen se till att den står i unarmed läge samt att throtteln är på lägsta när man kopplar in batteriet. Det kan ju ha att göra med Level-mode om det driftar av någon anledning, prova att inte ha något levelmode och se om den armar i vanligt rate-mode.
7. Det bör ju bara vara att välja levelmode på en switch. Jag tror att jag gjort det nån gång för att testa och konstaterat att det gör det.Kommentar
Kommentar