Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zooks
    • feb 2012
    • 140

Det låter lite väl kort... vad har du för gränsvärden inställda för larmet?

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Default, ej pillat med dom inställningarna.
      Har inte haft några pip sen jag boostade... då hade jag dessutom full kontroll 6-700m bort genom en mindre skog. Räckviddstestat på 1.5m höjd. Videon var ändå bättre än radion trots att jag bara kör klöver/skew.

Kommentar

• zooks
        • feb 2012
        • 140

Vilka frsky-moduler är det du använder dig av?
        Verkar som boostern gör vad den ska!

Kommentar

• markusb
          • jun 2009
          • 1376

DIY modulen i radion och en D8RSP på trin.

Kommentar

• markusb
            • jun 2009
            • 1376

Igår plockade jag ner trin från hyllan igen. Har inte haft den framme sedan jag fick min QAV500 flygfärdig.

Slängde på min 30 dollars HK kamera och den nylagade videosändaren på den och testade lite.
            Sändaren var det inga fel på. Kameran hade jag glömt hur dålig den är jämfört mot min PZ0420 Sony super HAD.

Hur som, gillade känslan i trin och beslutade att bygga vidare på den.
            Har hela tiden haft problem med att den gör små ryck i luften. Tror det beror på vibrationer på MPU6050-gyrot.

För att försöka råda bot på det så gjorde jag egna vibrationsdämpare för ett tag sedan. Nu har dessa härdat ordentligt så det var dax att plocka fram dom och testa.
            Det är 3Ms öronpluppar som ska monteras på nackbyglar.
            Borrade hål i dom, tryckte igenom en M3, fyllde plupparna med silikon och mosade i M3 skruv i andra änden. Dom blev väldigt bra. Känns som att dom både dämpar och isolerar FC-plattan väldigt bra jämfört med foamen jag haft innan.
            En provflygning när det blåsit ihjäl sig får visa hur resultatet blev.

När jag flög igår så satte jag kameran provisoriskt med smältlim på FC-plattan (som var dämpad med foam då) och jag hade så skakig bild att jag höll på att spy.

Dax att åtgärda kameraplattan oxå då så grejjerna blir stabila, jag får rätt CG och att allt får plats!

Styvade upp glasfiberplattan med två 4mm plywoodbitar. Hela detta kitet är upphängt i pianotråd, precis som Dadde gjorde på sin nya tri.

Tillverkade ett nytt färste, ett torn, för både gopro samt FPV-kameran. Hela detta tornet isoleras ytterligare från vibrationer med 5mm höga distanser jag skar ut från öronpluggar i memoryfoam.
            Dessa har jag just limmat med epoxy så när det härdat är den redo för provflygning.

Jag håller tummarna att detta kan funka, främst pga allt är ordentligt fastlimmat denna gången

Funkar detta så blir det att tillverka nya landställ eftersom batteriplattan är lägsta punkten nu efter jag laminerat dit 8mm plywood under.

Kommentar

• markusb
              • jun 2009
              • 1376

1606g helt flygklar....

Kommentar

• markusb
                • jun 2009
                • 1376

Testat!
                Blåser ca 15m/s nu så om jag har det i baktanke så blev resultatet hyffsat bra.
                Testade lite i verkstaden oxå och jag kan ana små snabba vibrationer. Kass belysning gör att kameran ger suddig bild även när jag landat och stängt av motorerna.

Har just köpt graupners 11x5 proppar som kommer i veckan. Ska testa med dessa innan jag gör något mer åt vibrationerna jag har just nu. Kör med HKs gemfan som kräver mycket balansering i hubben. Vet inte om jag fått dom tillräckligt balancerade.

Kommentar

• markusb
                  • jun 2009
                  • 1376

Första testet,

Kunde inte hålla mig från att göra ytterligare en mod.. ska provflyga den nu tänkte jag.

Kommentar

• markusb
                    • jun 2009
                    • 1376

Sista modden blev riktigt bra.
                    Jag "låste" kamerafästet lite hårdare till ramen med hjälp av silikonslangar. Utan dessa var fästet för mjukt i sidled och hamnade i nån resonans av något slag.
                    Video på g.

Kommentar

• markusb
                      • jun 2009
                      • 1376

Blir kul att testa detta när det blir vindstilla någon helg framöver.

Kommentar

• UndCon
                        • apr 2009
                        • 2886

tog du bort pianotrådarna helt?

Jag har också testat att hänga upp saker i slang - dock en grövre variant - även det verkar funka bra...

//UndCon

Kommentar

• DennanHMFK
                          • maj 2006
                          • 1135

Sv: Markus bygger FPV tricopter och quadXcopter

Vi ska börja snida på en Dadde-trio till frugan i morgon. :-)
                          Hon vart eld och lågor efter att ha testat min quad. :-D

Ska bli skoj.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Kommentar

• markusb
                            • jun 2009
                            • 1376

Trådarna är kvar. Tror inte jag tar bort dom. Acken väger 500g och den vågar jag inte ha i bara silikonslang.

Tycker jag dennan, då blir damen glad!

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

Jag använde samma slang som till min Black Widow - så den håller garanterat

Kommentar

• MrOvanhill
                                • jan 2008
                                • 468

Det där var riktigt bra dämpning. Nästan helt vibrationsfritt. Följdfråga här är hur mycket jobb du lagt på att balansera motorer och propellrar.

Kommentar

Arbetssätt...