RCFF och SMFF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast
    • maj 2006
    • 3464

Man respekteras för sina handlingar - inte för vem man är eller hur gammal man är.

I Lundaklubbens fall ville den f.d. ordföranden utesluta alla för honom misshagliga personer. Dvs alla som sagt - eller handlat - emot hans vilja. Och det var i princip alla klubbens AKTIVA medlemmar. En klubb består av en samling medlemmar - en ordförande är förtroendevald av medlemmarna och skall bara se till att medlemmarnas vilja genomförs. Den f.d. ordförande i Lundaklubben sa självsvåldligt upp klubbens arrende på klubbfältet och skrev ett privat kontrakt med markägaren. Respekt? Du hade reagerat häftigare än vad som skett i ärendet på detta forum Lasse.

Sedan tycker vi att det är viktigt att medlemmarna har kontakt med sin styrelse - det fungerar bra inom RCFF, men betydligt sämre inom ditt förbund - tycker jag. Att man tiger innebär inte att det man vill debattera försvinner. Det ger bara signaler om att styrelsen betraktar sig som upphöjd över sina medlemmar. Fel signal - tycker jag.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Sigun
      • aug 2007
      • 3942

Ursprungligen postat av Ultra Palm
      Sigun skrev
      citat

HAHAHAHA.. de var riktigt kul läsning, äntligen har gubbträsket gått ur tiden. Gamla sega gubbar som försöker hålla kvar och sega och dra i allt för att rädda varenda liten kaksmula som finns på bordet är det värsta skit som finns. Äntligen har demokratin segrat över dem.

När jag läser att våra s.k. ungdomar tycker det är så kul att Gamla gubbar blir av med sina fält, där dom har bedrivit verksamhet under kanske årtionden!Då undrar jag hur det står till där uppe!! Den där ödmjukheten alla pratar om var finns den??

Sigun!
      Har du tänkt tanken! Gubbarna möjligtvis aldrig mer kommer att kunna flyga sina modeller? (Hur jävla kul är det på en skala 1-10)

Sen har vi nästa respektlösa inlägg i samma tråd från tro det eller ej av en av RCFFs talesmän

Lasse Palm
      En SMFF medlem.
      Tja när de beter sig som de gjort så förtjänar de helt enkelt ingen annan behandling (Har lyssnat på inspelning från mötet) . Har varit med i en annan sådan förening med "gubbstyre" och gamla paragrafryttare som gjorde allt för att sitta kvar i styrelsen, De hade suttit på sina styrelseposter 30-40år och trodde att inget kunde rubba dem. Nu är alla dessa gubbar utbytta och äntligen händer det något i förbundet. Istället för att alla bakåtsträvare "Det var bättre förr" osv.. så har nu förbundet utvecklats och anpassats till dagens mer öppna samhälle.

Alla borde få välja om de vill vara med eller inte i ett förbund inte TVÅNGSANSLUTAS till ett bara för att de ALLTID varit så. Jag hoppas verkligen att något händer med SMFF och deras paragraf 37 under året som kommer, bort med hela skiten och låt folk välja om de vill vara med eller inte.

Har inget som helst mot SMFF:are men de finns vissa som är med i förbundet som drar ner hela mitt intryck av förbundet så pass mycket att man drar öronen åt sig rejält. Bara hoppas att de som är med inser detta och väljer bort de här personerna när första bästa tillfälle ges.

Låt förändringens vindar blåsa så kanske vi får se ett uppfräshat SMFF om något eller några år.

/Martin

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7943

Hej igen,
        Jag trodde att det var RCFF och SMFF som diskuterades - inte modellflygarnas ålder... I det fallet måste jag nog delvis hålla med Lasse Palm. Eftersom jag själv är "gubbe" med 37 års medlemskap i SMFF "i ryggen" så har jag antagligen lite mera perspektiv på detta än flera andra debattörer. Och min åsikt är att det inte är den fysiska åldern som är avgörande. "Gubbar" finns i alla åldergrupper - även bland 30-åringarna. Jag tror att det skulle vara mycket svårt för många Klubbar att driva sin verksamhet om det inte vore för att många äldre Klubbmedlemmar lägger ner sin själ i Klubben. Det är tyvärr väldigt svårt - i vart fall i de Klubbar jag har insikt i - att engagera de yngre medlemmarna till något så tråkigt som att driva Klubben via Styrelsearbete och annat funktionärsarbete. Så jag är definitivt emot att göra denna tråd till en generationstråd - till nackdel för alla de äldre som verkligen engagerar sig i våra Klubbar.
        SMFFs problem i dagsläget har diskuterats otaliga gånger och kan väl om man vill förenkla det sammanfattas i dels "Paragraf 37-problemet" - alltså kravet på att alla flygare i en SMFF-ansluten Klubb också måste anslutas till SMFF vilket f n kostar 330 kr/medlem och år - dels att SMFF uppenbarligen gör mera för sina Tävlande medlemmar än för den överväldigande majoriteten nämligen "söndagsflygarna".
        Låt oss diskutera runt dessa problem istället för att blanda in begrepp som "klamrar sig kvar vid makten" och liknande formuleringar - den typen av uttalanden för knappast frågorna framåt.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• bokis
          • maj 2006
          • 5041

Tycker som Roger att Gubbe har inget med ålder o göra o att det är inte det som detta handlar om,vet att både Lasse P o jag är typ max 20 i sinnet..
          En del saker här skrivs också i ren ilska,förståeligt men för väl inte det hela framåt direkt.. :oops:
          Lasse ,respekt är något som man förtjänar i mina ögon och jag tycker att du ska lyssna på ljudupptagningen från Lund innan du försvarar detta allt för hett..Ibland kan det behövas att man sätter sig in i vad som utspelats innan man lever om allt för mycket..
          Det finns de i SMff:s styrelse som jag respekterar,däribland Pelle S,därmed inte sagt att jag delar hans åsikter men det har inte med saken o göra,mer en fråga om stilen..
          De som finns på ljudbandet från lund kan jag däremot inte respektera,tycker att deras övertramp tillsammans med inslaget i MFN bara är för mycket!
          Tycker att det var tokigt med betalningen av medlemsavgifterna men det är ju bara en del i det hela..
          Å andra sidan så har jag betalat medlemsavgifter åt andra till RCFF oxå o ser väl inget fel i det,de betalar mig sen i alla fall..
          Vad som lyser igenom alltihopa tycker jag är faktiskt skräcken för förändring,allt nytt som inte SMFF har kontroll på ska stoppas till varje pris,här skys inga medel från en del håll,INTE ALLA!
          O i slutändan så är det en viss §37 som är en propp i systemet vilket jag tror har gått upp för SMFF här i dagarna..Så hoppet lever..
          Och fortfarande tycker jag att vi hade sluppit mycket av tjafset om någon, som jag skrev på SMFF:s forum, hade fått stopp på L.C i ett tidigt skede,men det hände inte,uppenbarligen så tyckte resten av styrelsen att det var OK det han sysslade med,d.v.s för mig,sanktionerat..
          RCFF är nytt,fel o brister finns det gott om, MEN att hitta fel det är inga problem,vare sig här eller hos SMFF!
          På tapeten har varit:
          Försäkringen(som var så mycket bättre i SMFF) men som i slutändan visade sig vara samma för båda förbunden,,

Korpen (där L.C verkligen ansträngde sig för att få stopp på det)

Bidrag! Där tror jag förvirringen är lika stor nu som den var för ett år sen..LOK är väl det som har kommit fram,ledarskapsutbildning..

Att RCFF tyckte att det var OK att flyga Jätteflygplan bland badande!

+ en del mer eller mindre genomtänkta uttalanden (även från mig,ibland blir man ju såå förbannad! :oops: )

Kontentan är för mig att SMFF är ett tävlinsförbund,RCFF är bara för nöjesflygare och att JAG ska ha möjligheten o välja vad jag vill ansluta till,inte bli tvingad..
          Klubben jag nu är med i gick ur SMFF o låter oss själva bestämma vad vi vill medverka i ,om inget av ovanstående passar så får de vara med i klubben ändå..

Edit* ett förtydligande,det där med jättekärror på badstränder var något som LC gjorde stort nummer av en sväng,vad han fick det ifrån vet jag inte..I samma veva så var vi livsfarliga p.g.a frekvenstavlor som inte fanns..
          // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
          (nu även med biskvier!)

Kommentar

• airfoil
            • dec 2006
            • 12

Ursprungligen postat av AM
            ........ Den f.d. ordförande i Lundaklubben sa självsvåldligt upp klubbens arrende på klubbfältet och skrev ett privat kontrakt med markägaren. .....
            Ove
            :?: :?: :?: :?:
            Är detta verkligen sant?

Hade för avsikt att inte blanda mej i bråk och stök mellan RCFF och SMFF, men ibland....

Lasse Palm! Direkt till Dej. Kom inte och säg att Du är representativ för SMFF-medlemmar!
            Ang. modellflygplan: Förutom el-skiten, har Du NÅGON modell värd mindre än 20 000 Kr?
            Ang. åsikter om andras modeller: El-skit skriver Du. 100% av av alla modellflygare som flyger små-mellanstora-stora elplan delar INTE den nedsättande beskrivningen av el-flyg.
            Ang. relationen RCFF och SMFF: Här står Du och Din vapendragare med samma förnamn nästan ensamma i Sverige. (Om SMFF-ordföranden läser detta: Snälla stoppa de här två!)

Lägg ner! Tänk om! Sök SAMARBETE! RCFF är här för att stanna, det går inte att slåss. Det duger inte. Vi SMFF-medlemmar kräver det. Och avskaffa §37.

Någon kung från historien, kanske t.o.m någon av romarna sa: "Kan man inte segra får man ingå förbund". Jädrans klokt uttryckt, redan för så många år sedan.

Sedan något om att diskussionen försiggår här, På SMF - Svenskt Modellflyg slängs sådana här inlägg direkt av moderatorerna, de vill inte ha denna debatt, och det har jag full förståelse för och stöder. Skönt med ett MODELLFLYGFORUM.

På SMFF:s Forum är det lönlöst att skriva något. Ingen, eller nästan ingen svarar. Jag kan inte tolka det som något annat än att en total majoritet av SMFF:s medlemmar inte stöder vare sig den ena eller andra sidan - neutralitet i konflikten Vilket det än är belyser det bara ännu tydligare hur ensamma Ni står.

RCFF:s Forum är det enda svenska där allt detta kan och får publiceras.

Till sist om anonymitet, HÅLL TRUTEN Lasse Palm! Artikeln om gökungar och myror i senaste MfN. Undertecknad av "Den välsignade", borde ha varit "Den vilseledde". Var det Du som skrev den?

Skrivet som privatperson av:
            Jan Olof Stenberg, EJ medlem i RCFF, medlem i SMFF och ordförande i SMFF-anslutna klubben Jordfräsarna i Köping.

Och allra sist: Ring inte, jag tänker inte diskutera per telefon. Det ska stå i klartext på Internet vad jag säger i de här debatterna.

Kommentar

• Nexus
              • maj 2006
              • 744

Ursprungligen postat av airfoil
              Ursprungligen postat av AM
              ........ Den f.d. ordförande i Lundaklubben sa självsvåldligt upp klubbens arrende på klubbfältet och skrev ett privat kontrakt med markägaren. .....
              Ove
              :?: :?: :?: :?:
              Är detta verkligen sant?

Hade för avsikt att inte blanda mej i bråk och stök mellan RCFF och SMFF, men ibland....

Lasse Palm! Direkt till Dej. Kom inte och säg att Du är representativ för SMFF-medlemmar!
              Ang. modellflygplan: Förutom el-skiten, har Du NÅGON modell värd mindre än 20 000 Kr?
              Ang. åsikter om andras modeller: El-skit skriver Du. 100% av av alla modellflygare som flyger små-mellanstora-stora elplan delar INTE den nedsättande beskrivningen av el-flyg.
              Ang. relationen RCFF och SMFF: Här står Du och Din vapendragare med samma förnamn nästan ensamma i Sverige. (Om SMFF-ordföranden läser detta: Snälla stoppa de här två!)

Lägg ner! Tänk om! Sök SAMARBETE! RCFF är här för att stanna, det går inte att slåss. Det duger inte. Vi SMFF-medlemmar kräver det. Och avskaffa §37.

Någon kung från historien, kanske t.o.m någon av romarna sa: "Kan man inte segra får man ingå förbund". Jädrans klokt uttryckt, redan för så många år sedan.

Sedan något om att diskussionen försiggår här, På SMF - Svenskt Modellflyg slängs sådana här inlägg direkt av moderatorerna, de vill inte ha denna debatt, och det har jag full förståelse för och stöder. Skönt med ett MODELLFLYGFORUM.

På SMFF:s Forum är det lönlöst att skriva något. Ingen, eller nästan ingen svarar. Jag kan inte tolka det som något annat än att en total majoritet av SMFF:s medlemmar inte stöder vare sig den ena eller andra sidan - neutralitet i konflikten Vilket det än är belyser det bara ännu tydligare hur ensamma Ni står.

RCFF:s Forum är det enda svenska där allt detta kan och får publiceras.

Till sist om anonymitet, HÅLL TRUTEN Lasse Palm! Artikeln om gökungar och myror i senaste MfN. Undertecknad av "Den välsignade", borde ha varit "Den vilseledde". Var det Du som skrev den?

Skrivet som privatperson av:
              Jan Olof Stenberg, EJ medlem i RCFF, medlem i SMFF och ordförande i SMFF-anslutna klubben Jordfräsarna i Köping.

Och allra sist: Ring inte, jag tänker inte diskutera per telefon. Det ska stå i klartext på Internet vad jag säger i de här debatterna.
              Bravo !! fint sagt av dig !!!

Jag vet att dom kommer att vakna snart och upptäckte av Paraf 37 så klart !!

Självklart att dom Klubbar ska får bestämma själv att välja på RCFF eller SMFF för Tvälingar eller Nöjeflyg och jag stöda helt till RCFF bakom det !!
              Även om jag skulle tävling i helikopter då jag skulle blir i SMFF för tävlingar jaa så se till att avskaffa den Paraf 37 endst så jag vet att det finns ungdomar som inte känner till paraf 37 så han utnyttja dom tyvärr det finns okunskaper hur fungera för SMFF ??? den är avsedd bara för Tävlingar och för Nöjeflygare ???
              nej då blir RCFF så klart så Rickard (Bokis) sade tidigare att dom får bestämma att välja av dom och klubbar ska se till att ändra på detta att avskaffa för paraf 37 och Jag tror inte behöver sagt upp t.ex markägare så utan det blir samma plats det räcker i klubbar som får ändra på detta om dom tycker att den ska avskaffa Paraf 37 !!

Jag ser att många stöda till RCFF nu dom har redan började vakna nu !!

Det var allt

MVH Steve

Excell 60 2 St
              Heim 10 CC skala Hughes 500 E
              Concept SR
              Modeltech Cap 21 2 st
              Wonder 2 St
              skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
              Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
              Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

Kommentar

• Mr J
                • maj 2006
                • 4130

Ursprungligen postat av airfoil
                Att den här sortens diskussioner slängs ut från SMF är som jag ser det fullt naturligt. Det har ju inte där att göra.
                Tyvärr har vi inte samma möjlighet här eftersom detta forum är både ett modellfygsforum och ett förbundsforum.

Så länge inte diskussionerna inte spårar ur så vill vi att alla ska få komma till tals och även ställa besvärliga frågor.
                Vi tror på kommunikation med medlemmarna.

Men eftersom det andra förbundets forum mer eller mindre verkar ha självdött och som du själv skriver ganska sällan innehåller svar på frågor så innebär det ju tyvärr att större delen av debatten hamnar här.

Jag håller med dig om att det är förbaskat tråkig läsning, jag läser mycket hellre om roliga flygplan och annat intressant som filmer och bilder m.m.
                Men jag slipper dessvärre inte undan eftersom jag är en av moderatorerna här.
                Men du har ju alltid möjligheten att hoppa över trådar och inlägg som inte intresserar dig, eller hur?

Visst kan vi moderera hårdare och plocka bort inlägg och trådar av den här typen, men då skulle vi bryta mot en av våra grundprinciper, nämligen öppenhet.
                En del av orsaken till att RCFF bildades är just att många personer var trötta på att problem och obehagliga frågor sopades under mattan eller helt enkelt tegs ihjäl i det andra förbundet.

Därför vill vi naturligtvis inte agera likadant själva.
                Men givetvis kommer vi att vidta åtgärder om pajkastningen blir alltför grov.

Kommentar

• kenneth67
                  • jun 2007
                  • 2545

Som en av arrangörerna av Skaladagarna, och diverse andra meetings, så vill jag inte ha dit modellflygare, oavsett förbund, som visar upp den otroliga respektlöshet mot mig och alla modellflygande kamrater i SMFF som har visats på detta forum.

ojoj vad man kunnat utäsa av inlägg från årets träff så var det ju minst sagt tunt med deltagare... och många var ganska besvikna ! undrar om det kommer nån å flyger nästa år ...??eftersom dom som inte delar DIN åsikt tydligen inte är välkommna!

Man ska ha klart för sig att den anonymitet man har bakom tangentbordet inte skyddar personerna i fråga ute på fältet. Man ska med andra ord kunna se varandra i ögonen och respektera varandra när man står sida vid sida i pilotrutan.

ajajaj den som "vill" kan mer än väl tolka detta som ett hot
                  eller i enklare ordalag visa dig på fältet så ska du få din ......
                  nä lågt lågt
                  lägg ner nu palm du har tillåmed lyckats reta upp dina egna förbundskamrater !

Kommentar

• mulder
                    • nov 2006
                    • 1033

Önskar jag fått frågan av jultomten, vad önskar du dig i julklapp?
                    Svar: Fred o Frid i modellflygvärlden.

Tänk om SMFF o RCFF kunde gott hand i hand genom Sverige tänk vad starka vi hade varit mot myndigheter, förbund mfl. Vi kunde trycka på från 2 håll. Det måste vara hopplöst att sitta i någon av förbundens styrelser när stora delar av övriga förbund sitter och troligen små ler över modellflygarnas intriger. (vem som orsakat vad struntar jag nu i).
                    SMFF :heart: RCFF nej inte än på ett tag verkar det som, tyvärr.
                    Tack för ordet.
                    Mvh Mikael.D

Kommentar

• Hammarjohanna
                      • dec 2007
                      • 3

Förstår inte vad det är som är svårt att förstå med SMFF:s paragraf 37 den så kallade tvångsanslutningen.
                      Jag har spelat fotboll sedan jag var 8 år och vad jag vet finns det inga medlemmar i en seriös fotbollsklubb som inte är anslutna till svenska fottbollsförbundet. Oavsett om du spelar i serie eller bara motionsspelar med några kompisar inom klubbens verksamhet är kravet att man måste vara med i fotbollsförbundet.

Dessutom skrivs det om SMFF som om SMFF vore en myndighet med beslutsfattare som själva bestämmer spelets regler. SMFF är alla betalande medlemmar precis som här på RCFF och så länge man inte bemödar sig med att varken skriva motioner eller åka på förbundsmötet har man heller ingen talan och kan inte heller börja ställa en massa krav på att stadgar och liknande ska ändras.

Mvh
                      Johanna H

Kommentar

• hakank
                        • maj 2006
                        • 1775

Ursprungligen postat av Hammarjohanna
                        Förstår inte vad det är som är svårt att förstå med SMFF:s paragraf 37 den så kallade tvångsanslutningen.
                        Jag har spelat fotboll sedan jag var 8 år och vad jag vet finns det inga medlemmar i en seriös fotbollsklubb som inte är anslutna till svenska fottbollsförbundet. Oavsett om du spelar i serie eller bara motionsspelar med några kompisar inom klubbens verksamhet är kravet att man måste vara med i fotbollsförbundet.

Mvh
                        Johanna H
                        Eh...

"Oavsett om du spelar i serie eller bara motionsspelar med några kompisar inom klubbens verksamhet är kravet att man måste vara med i fotbollsförbundet."

Ser du själv vad du skrev?

De är nog just det vi vill undvika här, att slippa tvångsanslutas och betala pengar till nått vi inte har nått som helst intresse av, bara för att vi vill "nöjesflyga"

/Håkan
                        "Allting beror på allting"

Kommentar

• Hammarjohanna
                          • dec 2007
                          • 3

Klart jag ser vad jag själv skrivit. Det jag menar är att det är så här idrottssverige fungerar oavsett vad du håller på med.

Ni som påstår att SMFF inte gör någon nytta för er som bara nöjesflyger...

Vem tror ni förhandlar sig till frekvenser från Post och Telestyrelsen?

Vem förhandlar med luftfartsverket om vilka regler som ska gälla för modellflygverksamhet?

Detta är bara 2 exempel på vilken oerhörd nytta SMFF har gjort tidigare och ständigt arbetar med, så kom inte och säg att SMFF inte gör något för dig som nöjesflygare.

Mvh
                          Johanna H

Kommentar

• pilotkalle

Hallå Johanna. Du verkar väl insatt i ämnet. Var flyger du nånstans?

Kommentar

• kenneth67
                              • jun 2007
                              • 2545

Ursprungligen postat av pilotkalle
                              min undran med ytterligare ett alterego ?????

Kommentar

• JR
                                • maj 2006
                                • 55

Ursprungligen postat av pilotkalle
                                Kanske här.

http://www.vasterviksmfk.vze.com/

Kommentar

Arbetssätt...