RCFF och SMFF

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DontHitMe
    • aug 2007
    • 247

Ursprungligen postat av Hammarjohanna
    Förstår inte vad det är som är svårt att förstå med SMFF:s paragraf 37 den så kallade tvångsanslutningen.
    Jag har spelat fotboll sedan jag var 8 år och vad jag vet finns det inga medlemmar i en seriös fotbollsklubb som inte är anslutna till svenska fottbollsförbundet. Oavsett om du spelar i serie eller bara motionsspelar med några kompisar inom klubbens verksamhet är kravet att man måste vara med i fotbollsförbundet.

Dessutom skrivs det om SMFF som om SMFF vore en myndighet med beslutsfattare som själva bestämmer spelets regler. SMFF är alla betalande medlemmar precis som här på RCFF och så länge man inte bemödar sig med att varken skriva motioner eller åka på förbundsmötet har man heller ingen talan och kan inte heller börja ställa en massa krav på att stadgar och liknande ska ändras.

Mvh
    Johanna H
    Men jag vill ju bara "sparka boll" på åkern med ett par kompisar för den friska luftens skull. Och för att det är roligt.

Kommentar

• tobbe
      • maj 2006
      • 99

Hej Johanna

Jag ska försöka klargöra skillnaden mellan fotbollsspelare och söndagsflygare för dej. Fotbollsspelare tävlar mot varann. Söndagsflygare flyger för nöjes skull utan någon som helst önskan om att tävla/utmana någon annan. Visst låter det tokigt men så är det. Det vore samma sak som ge varje fotbollsspelare var sin boll. Jag har svårt att förstå hur det skulle fungera. Man måste kunna skilja på tävling och nöjesflyg.

Bästa hälsningar!
      Tobbe

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast
        • maj 2006
        • 3464

Nöjesflygarna i SMFF utgör en av tjugo grenar (Nöjesflygarna utgör däremot mer än 90 procent av medlemmarna) som vill driva igenom de ärenden och ändringar som gynnar just den grenen. Dvs Nöjesflygarna är en mot tjugo i alla frågor och blir naturligtvis nerröstade i varje fråga - för de övriga tjugo grenarna ser ju bara till sin del av förbundet; Linflyg, F3A, Segel, skala, etc, etc.

De motioner som lämnats in de senaste åren för att få till en bättre situation för nöjesflygarna i SMFF har inte givit något resultat. De har till och med rekommenderats av styrelsen att rösta emot förslagen. Så läget är stabilt inom SMFF - det kommer inte att hända något radikalt - systemet och strukturen hindrar detta. SMFF måste dessutom följa Riksidrottsförbundets regler med att alla aktiva MÅSTE vara anslutna till förbundet. Och det passar inte så många modellflygare som - enligt liknelsen - bara vill lira lite boll på ängen hemmavid.

Vill man ha andra liknelser kan man ju ta exempelvis Tjuren Ferdinand - som bara vill ha lugn och ro och kunna sitta och dofta på blommorna - helt ointresserad av tävlingsverksamhet. De andra ungtjurarna i hagen trampar ner varandra för att komma först till tävlingarna...

GOTT NYTT ÅR!

Mvh
        Ove
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7943

Hej,
          Eftersom jag gärna vill att sakuppgifter skall vara så riktiga som möjligt så måste jag rätta Ove.
          SMFF är uppdelat i 4 Verksamhetsområden:
          * Friflyg - Chef Lars Göran Olofsson, senast vald på 2 år, 5 underområden
          * Linflyg - Chef Bengt-Olof Samuelsson, senast vald på 2 år, 4 underområden
          * Radioflyg - Chef Mattias Hammarskiöld, senast vald på 2 år, 6 underområden
          * Sport/Hobby - Chef Lars "LasseCub" Nilsson, senast vald på 2 år, 1 underområde
          I Styrelsen ingår - förutom Ordförande, Sekreterare och Kassör - även VO-Cheferna för ovanstående områden.
          M a o så har Hobby/Sport rent numerärt 25 % av Verksamhetsområdesrepresentationen i Styrelsen. Dock är ju Tävlingsverksamheten klart överrepresenterad i Styrelsen om man relaterar till hur stor andel av Medlemmarna som aktivt Tävlingsflyger. Men det är antagligen så att de som Tävlar är allmänt aktivare som funktionärer än vad vi "söndagsflygare" är...
          F ö känns det faktiskt lite märkligt att diskutera SMFFs organisation på RCFFs Forum men det är väl verkligheten eftersom SMFFs eget Forum tyvärr är mer eller mindre avsomnat...
          Hälsningar
          Roger

PS till Hammarjohanna:
          Jo, jag HAR varit på många Årsstämmor, jag HAR varit med och lämnat in motion om Paragraf 37:s avskaffande - då kanske jag slipper "hålla näbben stängd" denna gången..

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Ursprungligen postat av Hammarjohanna
            Klart jag ser vad jag själv skrivit. Det jag menar är att det är så här idrottssverige fungerar oavsett vad du håller på med.

Ni som påstår att SMFF inte gör någon nytta för er som bara nöjesflyger...

Vem tror ni förhandlar sig till frekvenser från Post och Telestyrelsen?

Vem förhandlar med luftfartsverket om vilka regler som ska gälla för modellflygverksamhet?

Detta är bara 2 exempel på vilken oerhörd nytta SMFF har gjort tidigare och ständigt arbetar med, så kom inte och säg att SMFF inte gör något för dig som nöjesflygare.

Mvh
            Johanna H
            Vad det gäller frekvenser så är vi i dagsläget underställda EU,jag vet att SMFF genom åren har varit aktiva på den punkten...
            O det är få som är så pålästa på detta område som Ingju som han kallar sig på forumen inom SMFF. Hatten av för honom!
            Men påverkan i dagsläget? Tveksamt...
            Jag är nyfiken på det där med LFV du pratar om, förhandlingen?
            Jag har en uppfattning om LFV:s förhållande till modellflyg,skulle vara intressant o få höra vad du menar? LFV har inga regler för modellflyg?
            För några år sen var det några som ville höja statusen på vår hobby o gick till LFV, nu är jag i alla fall nervös för tydligen så ska det surras om vad ett modellflygplan är och jag är inte helt säker på att det är LFV:s idé den här gången heller..
            Brukar sällan komma någor gott ur sådant..
            Sen så tycker jag inte om, att man inte törs stå för vem man är när man skriver,har lite svårt o ta dig på allvar då faktiskt..
            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ultra Palm

Ove!

I dina inlägg om Lundaklubbens fall, tycks det framgå, att du som ordförande för RCFF anser att medlemmar som har betalat full medlemsavgift men inte är aktiva på fältet inte ska ha full rösträtt.

Då är min fråga, - delar övriga styrelsemedlemmar i RCFF dina synpunkter?

Ove skrev
              citat
              Att ha röster tyckte den avgångne klubbordförande också var viktigt för han ringde runt till alla gamla medlemmar i klubben som inte visat sig på åratal.

Ove!
              Vad är det konstiga i det! Alla betalande medlemmar måste för fan ha rätt att säga vad de tycker!

Att Ove sedan själv går in och betalar medlemsavgift för tre nya medlemmar inför ett års- möte tycker Ove inte är speciellt underligt?

För mig är det glasklart vad syfte är!!!

Då vill jag bara tala om!
              Att i min föreningsvärld är alla som betalar in sina medlemsavgifter fullvärdiga medlemmar oavsett aktiviteten hos personerna i fråga. Skulle sedan någon annan medlem i klubben ifrågasätta medlemmarnas rösträtt baserat på hur aktiva dom är, skulle vederbörande bli utkastad ifrån mötet med huvudet före.

Bokis!
              Baserat på inläggen och förmågan Ove har att ta bort fokus på vad som igentligen höll på att ske i klubben, så förstår jag att det blev upprörda känslor på Lundaklubbens årsmöte. Jag har full förståelse för ordförandes agerande angående kontakten med SMFFs styrelse. Om man anser att man har problem i klubben tycker jag att det är självklart att man ska ta hjälp av förbundet, det är därför vi SMFFare har ett förbund!

För mig är frågan fortfarande vem som egentligen räddade klubben?

SMFF medlemmen
              Lasse Palm

Kommentar

• AM
                Debattglad entusiast
                • maj 2006
                • 3464

Det hade varit bättre att fullfölja sitt uppdrag som förtroendevald ordförande i Lundaklubben och TALA med sina medlemmar än att på falska grunder (Hjälp! RCFF vill ta över klubben) kalla in en annan organisations styrelse att sköta våra interna KLUBBMÖTEN och köra över demokratin genom att - regelvidrigt - använda SMFF:s respektive Lundaklubbens egna stadgar som det passade herrarnas syften.

Du har också missuppfattat vad det gällde från början. Jag krävde att jag som fullt betalande medlem skulle få ha kvar min rösträtt. Ordförande ändrade nämligen självsvåldligt klubbens regler så att RCFF-medlemmar - som ett enigt årsmöte beslutat skulle betala 395 kr i medlemsavgift - INTE fick ha rösträtt i klubben. Och det reagerade jag över. Som tack för att jag ifrågasatte detta blev jag snabbt utesluten ur klubben - utan kommunikation med ordföranden, styrelsemöte eller stöd i stadgarna.

Vad gäller att betala medlemsavgift. Det händer också att jag får en hundring i handen av någon modellflygare jag träffar, som jag sedan sätter in på RCFF-kontot och registrerar den nya medlemmen.

Syftet med att jag betalade in medlemsavgiften för de tre nya medlemmarna var som jag tidigare skrivit - att de skulle ha rösträtt på klubbmötet - som då sedan länge spårat ur pga den förre ordförandes agerande MOT sina medlemmar. Innan dess hade ordföranden ringt runt till passiva medlemmar som inte synts till på åratal och lurat till sig en fullmakt. Om de visst vad syftet med fullmakten var hade de knappast gett orföranden sin fullmakt. Så vem kom först - hönan eller ägget?

Det har ju bevisligen också visat sig vad den tidigare orförandes syfte varit; Att lägga ner klubben för att själv få tillgång till klubbfältet endast omgiven av sina Ja-sägare. Detta har också skett - han sa självsvåldligt upp arrendet för klubbfältet och skrev ett privat arrendeavtal med markägaren. Ett handlande MOT klubbens aktiva medlemmar. Och glöm inte bort - MED HJÄLP AV SMFF:s styrelse!

Det är kanske ett handlande som accepteras av ditt förbund - men det strider mot allt vad RCFF står för.

Mvh
                Ove
                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• veraanka

Bekräftelse av Oves "lögner".

Ett "forum" lika med förening som lever på osanningar och förtal, har ingen möjlighet att överleva.

Dagordning från extra klubbmöte 2007-12-19.

Dagordning

1. Mötets öppnande. Godkännande av kallelse.

2. Val av ordförande för klubbmötet.

3. Val av sekreterare för klubbmötet.
                  3a Fastställande av röstlängd

4. Val av två justeringsmän att jämte ordförande justera mötets protokoll.

5. Justeringsmännen är tillika rösträknare.

6. Uppläsning och godkännande av föregående mötes protokoll.

7. Revisionsberättelse

8. Styrelsens ansvarsfrihet

9. Arrendet av flygfältet är uppsagt av markägaren på grund av klagomål från grannar.

10. Nedläggning av Lunds Radioflyggklubb.

11.Innestående medel/ material lämnas till förvaltning av SMFF och överlämnas till nystartad klubb i Lundaregionen som ansluter sig till SMFF.

12. Avslut

Styrelsen för Lunds Radioflygklubb

Lund 17 December 2007

Bifogas uppsägning av arrende:

Uppsägning av hyresavtal gällande fält för modellflygning!

Härmed vill undertecknad bryta avtal daterat 5 februari 2005 med omedelbar verkan.
                  Orsak 1: Jag har fått in klagomål från flera av mina grannar som störs av motor-
                  ljudet, bl.a. på fina sommarkvällar när de t.ex. förväntat sig en tyst och fin grill-
                  kväll.
                  Orsak 2: Flera av klubbens medlemmar väljer ej den anvisade vägen till flygfältet, utan tar vägen över en grannes infart istället.

V.Hoby 2007-12-17

Bengt Åkesson

Jordägare

Här med accepterar styrelsen för LRFK uppsägningen av gällande arrendeavtal med omedelbar verkan och lämna per 2007-12-31.

Thomas Johansson, ordförande
                  Tycho Andersson, kassör
                  Christer Jönsson, vice ordförande
                  Björn Johansson, sekreterare/genom Birgit Johansson

Original med underskrivna namnteckningar är sänt till markägare,
                  Bengt Åkesson

Kommentar

• TomasE
                    • maj 2006
                    • 368

Bokis skrev
                    Jag har en uppfattning om LFV:s förhållande till modellflyg,skulle vara intressant o få höra vad du menar? LFV har inga regler för modellflyg?
                    Det är rätt som du skriver Bokis. Luftfartsverket(LFV) har inget med modellflyg att göra. I dag är LFV ett rent affärsdrivande företag och har inget med myndigheterna och regler att göra.

Dom som har myndighetsutförande idag heter luftfartsstyrelsen och
                    om man letar på luftfartsstyrelsens hemsida så hittar man följande om modellflyg:

"Obemannade luftfartyg (UAV)
                    Luftfartsstyrelsen betraktar en obemannad farkost som UAV om den används för andra flyguppdrag än tävling, sport eller rekreations/fritidsändamål. I övrigt kan förarlös verksamhet falla under modellflyg och detta förutsätts följa Svenska Modellflygförbundets stadgar för flygning m.m. (www.modellflygforbund.se/)"

Där står det klart och tydligt vad som gäller: SMFF:s stadgar för flygning.

//TomasE
                    Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Kommentar

• AM
                      Debattglad entusiast
                      • maj 2006
                      • 3464

Markägaren underskrev ett färdigskrivet dokument formulerat av förre ordföranden! Allt i sitt EGET PRIVATA syfte. Markägaren har aldrig till någon aktiv medlem yttrat varken något om buller eller färdväg. Ren dikt och lögn från förre ordföranden som numera arrederar vårt klubbfält privat.

Mvh
                      Ove
                      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Re: Bekräftelse av Oves "lögner".

Ursprungligen postat av veraanka
                        Ett "forum" lika med förening som lever på osanningar och förtal, har ingen möjlighet att överleva.
                        He,he..Ytterligare en hjälte som ståtar med sitt riktiga namn..
                        Adressen verkar riktig dock!
                        Gillar din skrivning ovan,men det är kanske läge o ha liite självkritik?
                        O av döma av SMFF:s forum där du egentligen hör hemma så är väl det ett lysande exempel på det du skriver..
                        Att inte våga stå för sina åsikter eller vem man är är milt uttryckt,harigt..
                        Skriv gärna vad du tycker MEN oclså vem du är,lika viktigt!
                        Tomas,tack för inlägget,det finns en del som inte har detta klart för sig eftersom det låter som ett jätteprojekt det här med kontakter..
                        Faktum är att de inte vill veta vad vi håller på med eftersom vi redan i dagsläget ligger pyrt till på sina håll med placering av fält tex..
                        Vill oxå tacka Mr J för klargörningen av vad ett fritt forum är: bugar mig! PDT_Armataz_02_44
                        // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                        (nu även med biskvier!)

Kommentar

• kenneth67
                          • jun 2007
                          • 2545

visst är det lustigt !?? att markägaren vill säga upp arrende avtalet!?? baserat på att vissa inte kör anvisad väg ... samt i synnerhet att det är för mycket väsen från motorerna så grannarna klagar!!!! faller lite då han direkt skriver ett nytt avtal med föredetta ordförande i lunda klubben!? låter hans jasägares modeller mindre än andras eller har han lova att dom endast skall flyga modeller med gummi motor??? nej ruttet ruttet från första till sista stund !
                          att du ens orkar forsätta träta palm ! låt oss på rcff vara å lägg din energi i ditt förbund istället för det verkar som om all kraft som går att uppbringa kommer behövas för att få smff på fötter igen och eventuellt om det går stoppa flykten från förbundet ! för visst är det konstigt det måste även du tycka .... att medlemmar /klubbar som varit med i kanske 30 år tröttnar å avslutar sina/sitt medlemskap!!??
                          det är tråkigt att du skall klampa på på samma sätt som lasse cub..... det förstör bara för dig/er
                          lite lustigt dock ... med de "nya" som registrerar sig under suspekta namn å tycks veta det mesta om allt ....
                          personlighets klyvning finns det medicin å vård för .......

Kommentar

• Ultra Palm

Kenneth (PJ) 67

Dina inlägg orkar jag inte ens kommentera!

Lasse Palm

Kommentar

• kenneth67
                              • jun 2007
                              • 2545

opps det gjorde du ju precis ! hmmm konstigt ... tyckte det var nån som skrek om ömsesidig respekt å dylikt tidigare ! .....
                              men det kan ju inte ha varit du palm...... :roll: :roll:

Kommentar

• Ompa
                                • aug 2006
                                • 2961

Tja hur pass länge denna tråd får vara "upplåst"
                                Modellflyg
                                En Stört-skön hobby
                                :crazy_pilot:
                                //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...