3d-skrivare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av tvbcom
    Hej igen. Ny på detta så har inte alla termer klara i huvet ännu, men "postprocessorn"? Var finns den? I vilket program? I printer firmware?

Jag har en Prusai3 Marlin frimware, Repetier för att skriva ut STL
    Repetier är din postprocessor, den som gör G-koden. Jag använder Cura som jag upplever som riktigt bra.
    Superhero

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
      • 1937

För de med Solidoodle har jag nyligen designat en fläkthållare för kylning vid extrudern. Har precis skrivit ut den men ännu inte hunnit provmontera den.

I wasn't pleased with the existing extruder fan mounts and wanted to be able to use the original extruder assembly with the square extruder. It attaches onto the existing screws but the nuts needs to be removed. I use a solder iron to melt in knurls nuts in the bracket but standard M3-nuts can be used as well. Just place the nut on the solder iron tip and slowly melt in into the plastic. Some tweaks might happen until I'm completely satisfied. Mainly with regards to airflow direction and printability. Right now I think that the walls might be a little thin at the outlet area.

Klicka på bilden för större version

Namn: 140824-front.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,9 KB
ID: 502786 Klicka på bilden för större version

Namn: 140824-rear2.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,4 KB
ID: 502787
      Senast redigerad av Boopidoo; 2014-08-25, 12:17.

Kommentar

• bogieboy
        • feb 2011
        • 1054

Ursprungligen postat av Boopidoo
        För de med Solidoodle har jag nyligen designat en fläkthållare för kylning vid extrudern. Har precis skrivit ut den men ännu inte hunnit provmontera den.

I wasn't pleased with the existing extruder fan mounts and wanted to be able to use the original extruder assembly with the square extruder. It attaches onto the existing screws but the nuts needs to be removed. I use a solder iron to melt in knurls nuts in the bracket but standard M3-nuts can be used as well. Just place the nut on the solder iron tip and slowly melt in into the plastic. Some tweaks might happen until I'm completely satisfied. Mainly with regards to airflow direction and printability. Right now I think that the walls might be a little thin at the outlet area.

[ATTACH=CONFIG]47282[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]47283[/ATTACH]
        Riktigt snygg. :-D
        http://mickeshobby.blogspot.com/

Kommentar

• Impulze
          • sep 2006
          • 1347

Simon , kör du PLA i printern?

//Matte

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
            • 1937

Inte än, men jag hade tänkt göra det snart efter att ha installerat fläkten.

Hållaren bör nog dessutom skrivas ut i ABS för att hålla formen vid högre temperaturer.
            Senast redigerad av Boopidoo; 2014-08-25, 17:40.

Kommentar

• Impulze
              • sep 2006
              • 1347

Ahh..låter bra, återkom med rapport hur det funkar med PLA och vilka temperaturer. Kör man Buildtak så behöver man ingen värme på bädden iaf.

//Matte

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

PLA behöver ingen värme...jag kör på blå målartejp på glasskiva.
                UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av UndCon
                  PLA behöver ingen värme...jag kör på blå målartejp på glasskiva.
                  Det är väldigt individuellt beroende på vilken sorts PLA man kör, hur fort, hur högt etc.
                  Superhero

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                    • 1937

Är det någon som har testat Simplify3D Creator? Det kostar en del men verkar ganska bra.

Kommentar

• Impulze
                      • sep 2006
                      • 1347

Såg intressant ut iaf

//Matte

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                        • 1937

Nu är fläkten monterad och provkörd. Fungerar bra och flödet verkar riktas rätt.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                          • 1937

Eftersom jag nu har insett att matningen är mitt största problem så undrar jag vad ni har för åsikter om att byta ut den direktdrivna matningen till en som är neddrevad för lite mer styrka. Enligt vad jag har läst så kan det vara så att om filamentdiametern inte är exakt jämn är stegmotorn lite för svag för att klara av att mata exakt med sämre kvalitet som följd.

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                            • 179

Eftersom jag nu har insett att matningen är mitt största problem så undrar jag vad ni har för åsikter om att byta ut den direktdrivna matningen till en som är neddrevad för lite mer styrka. Enligt vad jag har läst så kan det vara så att om filamentdiametern inte är exakt jämn är stegmotorn lite för svag för att klara av att mata exakt med sämre kvalitet som följd.
                            Jag har en Reprap vilken ju har matning med utväxling. Den orkar i alla lägen och tvekar aldrig trots att det sitter några billiga lågprismotorer i RepRapen. Wades extruder heter modellen, den kanske går att sätta på din skrivare också?

Däremot hade jag problem med matningsskruven som följde med byggsatsen, den greppade inte bra i filamentet så jag fick plugg ideligen. Skickade då efter två nya skruvar från en kille i England som tillverkade dom själv, och dom biter ordentligt. Inga som helst problem med matningen numera.
                            Dom här matningsskuvarna är enkla att göra själv med en svarv och en gängtapp ifall man känner för det.

Kommentar

• Boopidoo

• dec 2008
                              • 1937

Har du länk till de där skuvarna du köpte? Jag tror faktiskt att största problemet är greppet och inte själva matningen. Detta då det blir mycket bättre efter att jag rengjort tänderna på skruven. Men efter ett tag kan de sätta igen och då verkar den kunna "halka" i matningen.

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                                • 179

Har du länk till de där skuvarna du köpte?
                                Jodå, den här killen var det, men dom lär ju knappast passa din extruder om den är direktdriven.

http://www.ebay.co.uk/itm/RepRap-Hob...item486c90b2c9

Kommentar

Arbetssätt...