3D Printad Spitfire

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Rikard Karlsson
    Du har helt rätt i att skriva ut nått som man har designat själv är det bästa men i detta fallet så är det inget jag skulle klara av att rita upp själv tyvärr. :girl_cray3:
    Nej, en spitfire skulle jag gå bet på. Men något som är flygbart och 3D-printbart hade jag gjort rätt väl :-)
    Superhero

Kommentar

• Rikard Karlsson
      • aug 2015
      • 30

Då var första batchen med bitar klar. Ska analysera dem mer noggrant i morgon. Ser en del små problem, det ska bli intressant och se om supportmaterialet går får loss utan att något går sönder.

Kommentar

• Fluf
        • jul 2012
        • 1580

Vilken slicer andvänder du? Ett tag sedan jag forskade, själv har jag använt MakerBots egan mest mest Slic3r verkar vara riktigt kompetent, framför allt på intelligent support-struktur.
        Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
        Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
        Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
        Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
        Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Rikard Karlsson
          • aug 2015
          • 30

Ursprungligen postat av Fluf
          Vilken slicer andvänder du? Ett tag sedan jag forskade, själv har jag använt MakerBots egan mest mest Slic3r verkar vara riktigt kompetent, framför allt på intelligent support-struktur.

Jag använder Simplify3d. Finns massor med inställningar för support.

Kommentar

• High Five
            • aug 2013
            • 220

3D-printade vingar lät instinktivt svårt. Ser fram mot att följa detta bygge och bli motbevisad!

Kommentar

• Rikard Karlsson
              • aug 2015
              • 30

Ursprungligen postat av High Five
              3D-printade vingar lät instinktivt svårt. Ser fram mot att följa detta bygge och bli motbevisad!
              Jag håller med dig, men någon måste ju prova för att vi ska få veta.

Kommentar

• Rikard Karlsson
                • aug 2015
                • 30

Ni får ta dessa videos för var det är. I alla fall kommer jag göra en för varje batch alltså 5st. Så får man en uppfattning om vilka problem ect som dyker upp. Håller nu på att printa om två av delarna som jag bröt sönder.

Anledningen att delen med servohornet blev dålig är att inställningarna i Simplify3d var lite fel från 3dlabprint färdiga factory file.

Ser mycket bättre ut nu när jag har printar om dem.

Video: <a href="https://youtu.be/DXdUpJPhN-Y" target="_blank">

Kommentar

• Rikard Karlsson
                  • aug 2015
                  • 30

Började printa den största delen som tillhör den vänstra vingen. Hittade en del fel i filen och mailade 3dlabprint om det och han visste tydligen om det och jobbar på att fixa filerna men att det funkar att printa dem ändå.

Den på bilden blev riktigt bra iaf förutom felen som är i filen då. Jag undrar ifall ca-lim verkligen är starkt nog när man limmar ihop alla delarna, vad tro ni?

Kommentar

• Fluf
                    • jul 2012
                    • 1580

CA är starkt som attan men sprött särskillt på mjuka delar. Men 3D printat är rätt så jäkla styvt så det är nog en god idé.

Beroende på hur bra kontaktytorna är så är ju frågan om du skall köra tunn eller medium CA.
                    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
                    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

Kommentar

• Rikard Karlsson
                      • aug 2015
                      • 30

CA är starkt som attan men sprött särskillt på mjuka delar. Men 3D printat är rätt så jäkla styvt så det är nog en god idé.

Beroende på hur bra kontaktytorna är så är ju frågan om du skall köra tunn eller medium CA.
                      Jag får väl prova mig fram. Annars känns delarna förvånansvärt starka så håller bara limmet så bör det kunna gå flyga. Men det är många delar kvar att skriva ut.

Kommentar

• Fluf
                        • jul 2012
                        • 1580

Om du blir nöjd med resultatet så kan jag nog ställa mig i kö för att få en printad av dig för ett för oss båda överkomligt pris.

Enda printer jag har tillgång till är på jobbet, småsaker ses mellan fingrarna men ett sådant här projekt är det nog svårare att smussla med.

Kommentar

• Rikard Karlsson
                          • aug 2015
                          • 30

Om du blir nöjd med resultatet så kan jag nog ställa mig i kö för att få en printad av dig för ett för oss båda överkomligt pris.

Enda printer jag har tillgång till är på jobbet, småsaker ses mellan fingrarna men ett sådant här projekt är det nog svårare att smussla med.
                          Vi får väl först se om det verkligen håller ihop när det är uppe i luften.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6806

Jag har alltid tyckt att de Medium CA jag använt har fäst bra mycket bättre än något tunt jag använt.

Tunt CA så lägger sig tunt på ytan och tomt mellan grejerna man limmar (grovt sett).
                            Medium fyller upp ytan och allt däremellan.
                            Tjock CA så lägger sig som ett täcke överallt, tar inte ens i all yta ens.

Jag har alltid använt medium för att fästa grejer. Tjock för att "fylla" och tunt ifall man inte kommer åt med medium.
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Rikard Karlsson
                              • aug 2015
                              • 30

Nu är ena vingen klar iaf, känns mycket starkare än vad man kan tro.

Kommentar

• Fluf
                                • jul 2012
                                • 1580

Tack för uppdateringen, ser riktigt lovande ut Lite Beta på filkvalitén men överlag bra.

Vad tänker du för efterbehandling, någon slipning, spackla, måla, täcka med film?

Kommentar

Arbetssätt...