3D Printad Spitfire

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • aug 2013
    • 329

Om det är ABS, går det inte att doppa i aceton de som inte fäst ihop ordentligt?

Kommentar

• henke2
      • mar 2011
      • 3188

Ursprungligen postat av flygrc
      Om det är ABS, går det inte att doppa i aceton de som inte fäst ihop ordentligt?
      Jo, det är enda sättet att "limma" FDM. Det finns olika lösningsmedel för olika plaster. Jag har för PLA hemma också om det önskas prova. Inte billigt, men kan väl skicka en liten burk om det behövs. Tetrahydrofuran heter det förövrigt.
      Superhero

Kommentar

• Rikard Karlsson
        • aug 2015
        • 30

Ursprungligen postat av henke2
        Jo, det är enda sättet att "limma" FDM. Det finns olika lösningsmedel för olika plaster. Jag har för PLA hemma också om det önskas prova. Inte billigt, men kan väl skicka en liten burk om det behövs. Tetrahydrofuran heter det förövrigt.
        Jag tänkte prova detta limmet, läste på ett forum att det funkade bra med PLA. http://www.slojd-detaljer.se/kategor...ix-116-pid8703

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av Rikard Karlsson
          Jag tänkte prova detta limmet, läste på ett forum att det funkade bra med PLA. http://www.slojd-detaljer.se/kategor...ix-116-pid8703
          Det kallas väl lim när det kommer på tub.

Jag har en tub med något som används för att svetsa badrumsmatta, det innehåller mig veterligen också tetrahydrofuran. Hittade på målaraffären i Markaryd, så det lär väl finnas överallt

Vet inte om jag fattat rätt, men hade du inte tänkt att flyga med den så kan det ju typ kvitta.
          Superhero

Kommentar

• Rikard Karlsson
            • aug 2015
            • 30

Jo jag tänker försöka flyga med det. Får försöka träna lite med mitt gamla plan först.

Kommentar

• DanielMedStortD
              • jul 2014
              • 28

har även jag för en vecka sen börjat printa ut mig en likadan! Måste säga att allt ser skit snyggt ut! Och min ska upp i luften nu om någon vecka när jag fått allt från HK...! Detta ska bli spännande!

Kommentar

• Rikard Karlsson
                • aug 2015
                • 30

Ursprungligen postat av DanielMedStortD
                har även jag för en vecka sen börjat printa ut mig en likadan! Måste säga att allt ser skit snyggt ut! Och min ska upp i luften nu om någon vecka när jag fått allt från HK...! Detta ska bli spännande!
                Kul, du kanske till och med vet hur man flyger. Själv har jag väntat i evigheter på mitt lim men nu kom det till slut. Har testlimmat några delar och ska se hur det håller ihop i morgon. Vilket lim tänker du att använda dig av?

Kommentar

• flunk
                  • jul 2006
                  • 396

Hur har det gått för er? Jag är nyfiken på detta, tänkte be min kompis printa delar till mig om det verkar funka.

Kommentar

• Rikard Karlsson
                    • aug 2015
                    • 30

Ursprungligen postat av flunk
                    Hur har det gått för er? Jag är nyfiken på detta, tänkte be min kompis printa delar till mig om det verkar funka.

Jag fick mitt lim Acrifix men mitt första test var inte övertygande. Tycker inte det smälte ihop som förväntat så kanske superlim är det man får köra med iaf.

Kommentar

• DanielMedStortD
                      • jul 2014
                      • 28

Jag fick mitt lim Acrifix men mitt första test var inte övertygande. Tycker inte det smälte ihop som förväntat så kanske superlim är det man får köra med iaf.
                      Jag använde mig av biltemas CA lim, håller ihop de skit bra! Även limat armar på min 250 quad, klarat flera hårda krascher sen dess!
                      Har fått in all elektronik i mitt nu i veckan också! Så nu går man i väntan på lite lugnare väder! Sen så!

Kommentar

• flunk
                        • jul 2006
                        • 396

Bilder?

Kommentar

• DanielMedStortD
                          • jul 2014
                          • 28

Ursprungligen postat av flunk
                          Bilder?
                          De kan ja försöka slänga upp i helgen!

Min blev dock något tyngre än han som skapat spiten, med allting i väger den 930 g men ska enligt honom ej vara något problem

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

Det limmet innehåller inga ingredienser jag känner igen så som tetrahydrofuran eller aceton.

CA-lim blir mer som att sätta upp något med en sugpropp, ett lösningsmedelsbaserat lim blir mer som skruv och mutter. För all del sugproppsmetoden räcker väl ibland, men jag är av den typen som inte hade monterat takboxen med sugpropp även om det säljs sådana lösningar

Superhero

Kommentar

• DanielMedStortD
                              • jul 2014
                              • 28

Ursprungligen postat av henke2
                              Det limmet innehåller inga ingredienser jag känner igen så som tetrahydrofuran eller aceton.

CA-lim blir mer som att sätta upp något med en sugpropp, ett lösningsmedelsbaserat lim blir mer som skruv och mutter. För all del sugproppsmetoden räcker väl ibland, men jag är av den typen som inte hade monterat takboxen med sugpropp även om det säljs sådana lösningar

Jo jag har tänkt på detta med, men när jag limmat mina armar på min quad, så har det blivit så att limmet typ går in i mellan lagerna, och på det viset skapar en bra bindning i skarven Men bara så jag uppfattat det som

Kommentar

• JBear

• jan 2012
                                • 10

Inspirerande tråd! Jag kunde inte hålla mig utan köpte mig en Spitfire jag oxå. Vad ska ni köra för setup i era? Jag har gott om 2200mAh 3S liggande så det blir nog en trecells setup för mig. Ska gräva i motorlådan och se om ja hittar nått som är lämpligt...

Kommentar

Arbetssätt...