3D Printad Spitfire

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Då blir det till att kasta all balsa och plywood man har hemma och skaffa en sådan apparat och börja bygga(eller vad skall man kalla det)?

Har varit intresserad av en 2D fräs länge men detta är ett steg ännu häftigare. Hoppas du inte ger upp utan fullföljer bygget till provflygning, jag följer tråden med intresse!
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Rikard Karlsson
      • aug 2015
      • 30

Ursprungligen postat av Fluf
      Tack för uppdateringen, ser riktigt lovande ut Lite Beta på filkvalitén men överlag bra.

Vad tänker du för efterbehandling, någon slipning, spackla, måla, täcka med film?
      Alla mina filmer är beta! :th_sad: Har inte tänkt så mycket på vad jag ska göra när delarna är färdigprintade. Men antagligen inte så mycket då jag även ser detta project som "beta". Kommer förmodligen print ut en ny sen när man har lite bättre koll på grejerna, kanske med nån annan typ av plast tex.

Kommentar

• Rikard Karlsson
        • aug 2015
        • 30

Ursprungligen postat av Kenneth E
        Då blir det till att kasta all balsa och plywood man har hemma och skaffa en sådan apparat och börja bygga(eller vad skall man kalla det)?

Har varit intresserad av en 2D fräs länge men detta är ett steg ännu häftigare. Hoppas du inte ger upp utan fullföljer bygget till provflygning, jag följer tråden med intresse!
        Det kan nog inte ersätta traditionell tillverkning av flygplan men ett väldigt roligt komplement är det ju helt klart. Kan tänka mig att många hybridvarianter kan dyka med blandade material.

Kommentar

• Rikard Karlsson
          • aug 2015
          • 30

Bara en liten rolig grej, printade precis ut den andra vingen och vägde dem. 128 gram precis som det första paret, jag blev lite imponerad måste jag säga.

Kommentar

• Rikard Karlsson
            • aug 2015
            • 30

Herregud, var och kikade lite om jag kunde hitta något användbart i mina lådor i källaren och tydligen har jag samlat på mig en del grejer som jag hade tänkt att använda till mitt gamla Parkzone flygplan för 6-7 år sedan.

Frågan är vilka grejer jag kan använda, propellern borde funka? 9x6 står det på den. Fartreglaget bör väl också funka om jag har tänkt att köra med 3cells 2200mah batterier?

Alla olika servon jag hade kan man ju undra vad jag hade tänkt att använda dem till men tyvärr är dem för stora för att få plats. Motorn vet jag inte vad det är för något, står ingen beteckning på den så det måste jag nog köra en ny av något slag.

Bifogade filer
            Senast redigerad av Rikard Karlsson; 2015-08-11, 19:07.

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av Rikard Karlsson
              Vi får väl först se om det verkligen håller ihop när det är uppe i luften.

Är nästan helt säker på att jag postade en länk till både hur man limmar med lösningsmedel och hur man friktionssvetsar. Har du smält ihop allt annat så är det väl rimligt att smälta ihop även skarvarna. Jag jobbar med 3D print och vi limmar aldrig FDM med CA i vart fall.
              Superhero

Kommentar

• Rikard Karlsson
                • aug 2015
                • 30

Nu är 3 delar till klara, känns inte speciellt hållbara jämför med vingarna iaf.

Kommentar

• flygrc
                  • aug 2013
                  • 329

Nu är 3 delar till klara, känns inte speciellt hållbara jämför med vingarna iaf.

Här tycker jag man tänker i gamla banor med hur man bygger upp med plywood, bättre att optimera skalet med ribbor.

Jag gillar verkligen tänket med att använda 3D skrivare på det här viset, funderar själv på denna skrivare.

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Hehe det är gott och väl starkt nog! Glasfibermaskiner går ofta knappt att ta i, men flyger bäst ändå
                    Superhero

Kommentar

• Rikard Karlsson
                      • aug 2015
                      • 30

Ursprungligen postat av flygrc
                      Här tycker jag man tänker i gamla banor med hur man bygger upp med plywood, bättre att optimera skalet med ribbor.

Jag gillar verkligen tänket med att använda 3D skrivare på det här viset, funderar själv på denna skrivare.
                      http://www.3dprima.com/sv/3d-skrivar...-extruder.html

Jag håller helt med om att det finns mycket att förbättra när det gäller 3dprintlabs design. Men detta är det första fullt 3d printade flyplanet jag vet om iaf. Annars känns det som att en design där man blandar material som kolfiber ect skulle vara intressant.

När det gäller din skrivare du fundera på så hade jag föregångaren, den gick att printa med helt ok men den höll inte så många timmar innan en del grejer började gå sönder. Förmodar att den nya versionen är förbättrad. Den har iaf ett bättre chassi, den jag hade var gjort av plast.

Kommentar

• Rikard Karlsson
                        • aug 2015
                        • 30

henke2:

Det kanske det är, jag har aldrig byggt ett flygplan och har egentligen ingen aning om vad som krävs. Men det är kul att skriva ut ett så fint flygplan även om det bara var en modell som inte var tänkt för att flygas på riktigt.

Kommentar

• flygrc
                          • aug 2013
                          • 329

Jag håller helt med om att det finns mycket att förbättra när det gäller 3dprintlabs design. Men detta är det första fullt 3d printade flyplanet jag vet om iaf. Annars känns det som att en design där man blandar material som kolfiber ect skulle vara intressant.

När det gäller din skrivare du fundera på så hade jag föregångaren, den gick att printa med helt ok men den höll inte så många timmar innan en del grejer började gå sönder. Förmodar att den nya versionen är förbättrad. Den har iaf ett bättre chassi, den jag hade var gjort av plast.
                          Bra med lite input, jag ska plugga lite mer innan jag bestämmer mig.
                          Jag tänker mig med att 3D skrivaren ska ge skalet.

Kommentar

• henke2
                            • mar 2011
                            • 3188

henke2:

Det kanske det är, jag har aldrig byggt ett flygplan och har egentligen ingen aning om vad som krävs. Men det är kul att skriva ut ett så fint flygplan även om det bara var en modell som inte var tänkt för att flygas på riktigt.
                            Sen är det bara lösa delarna du klämmer på. Tänk dig hur ett cykeldäck känns utan fälg
                            Superhero

Kommentar

• flygrc
                              • aug 2013
                              • 329

Ursprungligen postat av henke2
                              Sen är det bara lösa delarna du klämmer på. Tänk dig hur ett cykeldäck känns utan fälg
                              Eehh, och utan luft?

Kommentar

• Rikard Karlsson
                                • aug 2015
                                • 30

Nu är samtliga delar färdigprintade iaf. Har beställt lim och lite nya servos osv.

Kommentar

Arbetssätt...