Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • IngemarTh
    • okt 2010
    • 415

En förening med medlemmar i hela Sverige kan nog kalla sig förbund, jämför med t.ex. fackförbund där i alla fall Sveriges Ingenjörer har direktanslutna medlemmar.

Jag gick igenom en lång lista av bidragsmöjligheter för ett nytt fält, men alla krävde barn/ungdomsverksamhet och det är svårt i en klubb med 58 års medelålder. Och att hitta någon frivillig som vill börja jobba med att starta en ungdomsverksamhet verkar vara svårt.

Apropå regler så har man nog än mer regler i Tyskland där en del modellflygklubbar till och med får utfärda certifikat till professionella uav piloter. Lite annat än det vi har i Sverige.

/Ingemar

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Försökte i det längst att hålla mig borta ifrån diskussionen, eftersom jag tycker jag lägger näsa i blöt i för många frågor här på forumet, men kan trots det inte avstå i varjefall.

Har ju pysslat på med modellflyg i snart i ett år och upplevt upp gång och nedgång. Särskilt nedgång bildligt set vad gäller mina egna förmågor.

Jämförelsevis gentemot andra hobbies måste jag säga att rc-flyget tillhör något av de mest välorganinserade hobbies/sporter jag varit i närheten av, med ett säkerhetstänkande långt utöver vad andra sporter har!

Min egen ovetenskapliga analys är att hobbies och sporter ofta har en hög tolerans mot skador och dödsfall, så länge den håller sig inom sina egna utövare och för rc-flyget finns det en liten risk för att utomstående kan skadas vilket kan leda till eventuell negativa skriverier och än värre eventuella restriktioner.

Jämförelsevis så kan vi ta budo och ridsport där ridsporten toppar i antalet döda och skadade, men där höjs inte antaler röster i kör för förbud och restriktion gentemot utövarna utan allt som oftast endast om djurskyddet. Antalet utövare är betydligt större, men mer för att visa på toleransen.
      Artikel från 2010:

Två stora evenemang vänder upp och ner på föreställningar om vad som är farligt inom sporten.

Detta torde sätta vår hobby/sport i en reell verklighet och kanske nyansera debatten.

Vi har en god framförhållning i reglementen, men det allvarligaste vore om det började skadas icke utövare.
      Har sett en del bilder på propellerstrimlade armar och fingrar, men detta drabbar utövarna i första hand och där höjs inte ögonbrynen speciellt högt utanför modellvärlden. Inte mer än om någon råkar stoppa in fingrarna i grästrimmern hemma i trädgården.

Tycker att det som ska poängteras är hur man undviker att utomstående kan skadas och vilka riskbedömningar som kan/ska göras utanför ett flygfält som uppfyller de uppställda kraven. Det finns vad jag vet inte idag ett formellt förbud att flyga rc-plan utanför ett klassat flygfält och så vill det flesta att det förblir och om rcff ytterligare hjälper till att informera hur man gör riskbedömningar och övervägande kanske man kan öka medvetenheten hos de som är "vildar".
      Senast redigerad av Medeashusse; 2014-02-19, 03:54.
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• IngemarTh
        • okt 2010
        • 415

[QUOTE=Medeashusse;340043
        Tycker att det som ska poängteras är hur man undviker att utomstående kan skadas och vilka riskbedömningar som kan/ska göras utanför ett flygfält som uppfyller de uppställda kraven. Det finns vad jag vet inte idag ett formellt förbud att flyga rc-plan utanför ett klassat flygfält och så vill det flesta att det förblir och om rcff ytterligare hjälper till att informera hur man gör riskbedömningar och övervägande kanske man kan öka medvetenheten hos de som är "vildar".[/QUOTE]

Du formulerar mycket bra det jag menar men kanske skriver lite korthugget. Finns det något bättre sätt att informera "vildar" än regler som många andra länder gör? Som utomstående har vi människor, djur, markfarkoster, luftfarkoster, natur, odlingar, byggnader etc. att förhålla oss till vilket är mer än vad de flesta andra hobbies har och därmed blir det mycket regler. Men de borde gå att ställa upp på en kortare form än vad britterna gör och finnas mer lättillgängligt här.

Det finns nog ganska många "vildar" som läser här, iallafall fler än på SMFF motsvarande web och facebook där man istället diskuterar om att en klubb inte får ha mindre än tio medlemmar. Oj kanske lite "off topic" men jag kunde inte låta bli då jag ser mer och mer att RCFF har en funktion att fylla som inte SMFF har i dagsläget.

/Ingemar
        Senast redigerad av IngemarTh; 2014-02-19, 05:25.

Kommentar

• Kenneth E
          • okt 2006
          • 3445

Ni är duktiga på att skriva om hur man skall följa reglerna, hur vore det om ni istället kom med tankar om rekrytering till modellflyget. Att vara paragrafryttare är lätt att gömma sig bakom men att komma med nya idéer och införa dem är svårt. Jag säger bara fy fan för sådana som håller på, skulle vilja ta er alla och stoppa er i ett brev och skicka er till ett kallare land. Använd er kreativitet till något vettigt istället och som inte skapar osämja och får ännu fler att fly klubbarna och förbunden.
          Ken

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Ursprungligen postat av Kenneth E
            Ni är duktiga på att skriva om hur man skall följa reglerna, hur vore det om ni istället kom med tankar om rekrytering till modellflyget. Att vara paragrafryttare är lätt att gömma sig bakom men att komma med nya idéer och införa dem är svårt. Jag säger bara fy fan för sådana som håller på, skulle vilja ta er alla och stoppa er i ett brev och skicka er till ett kallare land. Använd er kreativitet till något vettigt istället och som inte skapar osämja och får ännu fler att fly klubbarna och förbunden.
            Ken
            Nu tror jag att du Kenneth vaknat på fel sida - och dessutom tycker jag faktiskt att du är väldigt oförskämd mot oss som diskuterar ämnet. Jag ser ingen osämja och det står dig själv fritt att också bidra med kreativa idéer istället för att skriva inlägg som det citerade ! Och nu handlade väl inte just denna tråd i första hand om hur man skall nyrekrytera... Man måste tåla att också diskutera ämnen som kanske inte är så bekväma för alla.
            Roger

Kommentar

• Nimbus-Bert
              • dec 2012
              • 305

Med risk att bli vakuumpackad och sänd till ett kallare ställe än här (-5 grader).
              Regler måste finnas, det ända är att få fler till klubbarna. Så länge som klubbarna inte kan tänka sig annat än flygplatser lär dom nog inte få fler dit. Jag tror att det kommer att öka med flyg som inte kräver flygfält.
              Jag kan bara tala för där jag bor, klubbens flygplats ligger i grannkommun. Det är ca 2 mil dit med bil, har man inte bil går det knappast att ta sig dit.
              Jag tror inte heller att kommun skulle lyfta på plånboken och betala klubbarna något så länge som medelåldern är ungdomar på 58 år.
              Min tanke var en plats, en äng att kunna träffas på där kommun har sagt sitt om flygning. Kan man sedan få till kommunal bänk, soptunna och bajamaja är det ju en bonus. Detta inom kommun där man lätt kan ta sig dit. Och en förening som håller i det men välkomnar alla dit.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7943

Hej igen Bert,
                Om du hittar en bra plats att flyga på i din närhet, t ex nåt som kommunen anvisat, och är intresserad att vara med i klubben 2 mil bort så finns det alla möjligheter att du kan få denna plats godkänd som ett flygfält för just den klubben - om du är intresserad av detta och ditt "flygfält" bedöms lämpligt för våra lekar. Då flyger du där ibland och på det normala klubbfältet ibland där du förmodligen också träffar flera likasinnade. Dessutom får ju klubbens medlemmar ytterligare ett ställa att flyga på vilket inte verkar fel. Sen har jag personligen 16 km till klubbfältet men det stör mig inte speciellt mycket.
                Roger

Kommentar

• UndCon
                  • apr 2009
                  • 2886

Eftersom det finns förbund och organisationer som satt upp regler så bör vi aktiva utövare följa dessa, inte förespråka att man skall bryta mot dem.

Blanda nu inte in ditt egna personliga tycke i detta sammanhang....

Att man sedan _väljer_ att inte följa regler är en helt annan sak och det får var och en stå till svars för.

En del tycker det är viktigt att förespråka att man skall strunta i reglerna vilket är galet.

Kommentar

• Zallisen
                    • jun 2013
                    • 361

Viktigaste är väl att hitta ett sätt att upplysa och informera om reglerna men inte bara det utan om varför reglerna finns och vad de gör för nytta. Precis som vi redan beskrivit nyttan med en flygklubb.
                    Är dock själv lite oinformerad på detta. Reglerna som finns i mina ögon just nu har bara ett ekonomiskt och ett militärt intresse bakom sig. Där finns inga regler baserade på integritet och säkerhet?

Försöker få reda på mer om dem för jag jobbar lite på en informationssida för just detta.
                    Senast redigerad av Zallisen; 2014-02-19, 13:53.

Kommentar

• Medeashusse
                      • maj 2013
                      • 959

Håller med Zallisen.

Eftersom det inte finns några direkta lagar (typ lagen om modellflyg) som styr förutom de som gäller de flesta aktiviteter man kan syssla med, så borde det primära vara att upplysa om vad man bör tänka på innan man skickar upp någon form av flygetyg.

Ett klistrat inlägg på nybörjarsidan där man kort och sakligt informerar om saker att tänka på, utan att inveckla sig i allt för djupa diskussioner och ta till brösttoner skulle vara en början.

Sprida kunskap istället för att ge pekpinnar och kanske skrämma bort folk ifrån hobbyn.

Visst, en klubb är kanske att föredra men alla varken vill eller har möjligheten att bli medlem i en sådan och då är det väl bättre att lära ut säkerhetstänkandet.

Det är trots allt inte förbjudet att ägna sig åt flygning utanför ett klubbflygfält lik väl som att jag kan ägna mig åt helt andra aktiviteter utan att vara ansluten till någon förening men fortfarande med ett personligt ansvar, där min hemförsäkring täcker upp för eventuella skadeståndskrav.

Rcff uppmuntrar dessutom till enskild anslutning utan klubb och för min del är det nödvändigt då de närmsta klubbar ligger på 15 respektive 22 mils avstånd, enkel väg.

Ibland kan diskussionen bli lite introvert och ett enkelt alternativ för att gå framåt kan utebli pga det.

Snart är nybörjarforumet fullt av aspiranter, så fort vårsolen tittar fram.
                      Senast redigerad av Medeashusse; 2014-02-19, 16:30.
                      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• McRegor
                        • maj 2006
                        • 7943

Kan nog hålla med både Zallisen och Medeashusse att det viktigaste är att alla kan få relevant information om lagar, regler, rekommendationer och risker. Jag har full förståelse för de som Medeashusse har långt till RC-klubbar - i de fallen är det ju inte praktiskt möjligt att vara med. Dock kan man ju ändå rekommendera besök på nån närliggande RC-klubb för de som är nybörjare och har den möjligheten - sen får väl individen själv avgöra vad som känns bäst och roligast. Förhoppningsvis känns det såpass inspirerande för en del att de väljer att bli medlemmar och därmed får chans att träffa likasinnade.
                        Roger

Kommentar

• Michael
                          • maj 2006
                          • 1742

Modellflyget i stort och multikopterflygandet i synnehet har utvecklats dithän att alltfler väljer att flyga på egen hand utan att organisera sig.

Somliga modellflygare tycker att en del av hobbyns tjusning är att flyga tillsammans med andra likasinnade och det är då naturligt att man ansluter sig till en modellflygklubb. Andra finner det lika njutbart att flyga på egen hand, eller bor så till att det inte är praktiskt möjligt att bli medlem i en klubb. Det finns ingen anledning att klandra någon för att ha gjort det ena eller andra valet, det är personligt och ingetdera valet är rätt eller fel.

Oavsett om man är medlem i en rganisation eller ej så måste flygningen bedrivas på ett sätt som inte utgör en fara för "allmännheten". Om verksamheten inte hamnar inom UAS som lyder under ett särskilt myndighetsstyrt regelverk, rekommenderar Transportstyrelsen att RCFFs eller SMFFs säkerhetsregler ska följas. Det ett "vänligt" sätt av myndigheten att peka på hur modellflyg bör bedrivas. Notera att Transportstyrelsen inte uppmanar till medlemskap i någondera av organisationerna utan nöjer sig med att rekommendera att deras regler följs.

En parantes: Frågan om RCFF är ett förbund eller ej är ointressant, det viktiga är att det är en organisation som transportstyrelsen på sin hemsida refererar till (tillsammans med SMFF) vad det gäller säkerhetsregler.

Hur mycket vi än anstränger oss kommer andelen oorganiserade modellflygare att vara stort och det enda vi kan göra är att informera så tydligt som möjligt om vad vi anser vara rimliga säkerhetsrekommendationer och uppmana så många som möjligt att följa dem. En sajt som denna utgör därvidlag en fantastisk kanal eftersom vi vet att många av dem som börjar med modellflyg i en eller annan form söker information här.

De två organisationerna SMFF och RCFF har gjort fundamentalt olika val angående hur man utformat sina regler/rekommendatiioner och dessutom kopplat dessa till i vilka fall de ansvarsförsäkringar som man erbjuder medlemmarna gäller eller ej.

SMFF har valt att gå på en linje där säkerhetsbestämmelserna utgår från att flygning ska ske från ett modellflygfält eller plats som är "godkänd" av en klubbstyrelse.
                          RCFF har valt ett i säkerhetsbestämmelserna ge rekommendationer för val av lämplig plats att flyga från och låter utifrån dessa individen själv välja plats. Följer man rekommendationerna med "sunt förnuft" så finns förutsättningar för att flygningen ska kunna ske på ett säkert vis.

Det viktiga är att man gör som Transportstyrelsen rekommenderar och följer någon av organisationernas regler/rekommendationer. Vilken av organisationerna man väljer spelar i detta sammanhang ingen som helst roll.
                          Senast redigerad av Michael; 2014-02-19, 19:58.

Kommentar

• IngemarTh
                            • okt 2010
                            • 415

Bra nulägesbeskrivning Michael!
                            Termen "sunt förnuft" är intressant då det rimligen krävs kunskap för att få det och hur sprider man det till de som väljer att flyga utanför klubbarnas flygområden? RCFF regler/rekommendationer, transportstyrelsens regler för raketer, ballonger och svävande lyktor och andra länders motsvarandes regler är det jag har hittat och läser man igenom allt detta så har man nog en god grund till detta "sunda förnuft". Inte flyga närmare än 10 km från storflygplats utan att ta reda på vad som gäller, inte närmare än ungefär 50m till närmaste person, byggnad eller fordon om modellen kan skada dessa allvarligt eller störa integriteten, och inte högre än ungefär 100m utan att ta reda på vad som gäller tycker jag är exempel på "sunt förnuft" som vi borde informera om.

/Ingemar

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

Ingemar - sen borde du kanske komplettera den korta sammanfattningen men reglerna runt FPV-flyg vilken nog är en rätt stor gren av RC-flyget för de som inte väljer att vara medlemmar i klubbar.
                              Roger

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Ursprungligen postat av Michael
                                En parantes: Frågan om RCFF är ett förbund eller ej är ointressant, det viktiga är att det är en organisation som transportstyrelsen på sin hemsida refererar till (tillsammans med SMFF) vad det gäller säkerhetsregler.
                                Hur RCFF agerar har ju inte med titeln att göra, men om dem refereras till på transportstyrelsens hemsida eller ej har ju med det att göra i högsta grad. Intressant att transportstyrelsen om så är fallet refererat till två vitt skilda inställningar till hur man skall flyga modellflyg. På samma vis som man undrar hur länsstyrelsen i skåne agerar på fritt bevåg i vissa frågor så kan man ju undra hur transportstyrelsen bestämmer vilka som är godkända för att dela ut regelverk att följa kring modellflyg och varför man i så fall väljer att rekommendera två så olika filosofier.

Kommentar

Arbetssätt...