Flygförbud?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ibbe76
    • mar 2011
    • 15

Ursprungligen postat av MasterZap
    Ptja, jag har i alla fall löst mitt LOS problem. Har satt på ultrabrighta LED blixtar. Nu syns den utan problem på åtminståne 3 kilometers håll.

Ha en bra dag.

/Z
    Och när lipot startar en brand då springer du med lätthet de 3 kilometers med en släckare?

Kommentar

• Boopidoo
      • dec 2008
      • 1937

@simonarvestrand
      Detta är nog en lokal diskussion som infekterat forumet då mogge, puggen och henke2 alla är med i Växjö-RC.

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

Ursprungligen postat av Boopidoo
        @simonarvestrand
        Detta är nog en lokal diskussion som infekterat forumet då mogge, puggen och henke2 alla är med i Växjö-RC.
        jupp , där av min önskan att skippa bråket här men det gick inte fram utan ska istället malas vidare. ett misslyckande från min sida borde väl varit tyst .

Kommentar

• UndCon
          • apr 2009
          • 2886

Admins som borde kliva in och dra dessa 3 herrar i slipsen...offentligt

Kommentar

• mogge
            • nov 2011
            • 377

Hörru UndCond med flera. Blanda inte in mej. Jag har läst det här från början o gjort en kommentar. Sedan kan jag inte se annat än att Puggen har rätt i sak. Vad dom däremellan har ogemensamt har jag inte en aning om. Men i detta ärende har det förekommit näst intill ärekränkande ord. Ditt Ollon??????????
            Mogge

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Antalet spelar ingen roll....ursäkta om du känner dig träffad - men faktum är att vi klarar oss utan personangrepp av det slaget.

Kommentar

• mogge
                • nov 2011
                • 377

Ja,men då är vi ju helt överens.
                Mogge

Kommentar

• Ted_B
                  • dec 2013
                  • 335

Vilken tråkig tråd, har jag tänkt varje gång jag läst rubriken, sedan klickade jag in på sista sidan för att se om det verkar stå något vettigt i den och läser Henkes inlägg
                  Jag måste nog läsa igenom hela tråden verkar det som

Kommentar

• teamleader
                    • jan 2013
                    • 239

Jag var med på AKMG:s inomhusflygningar och en gång fick jag en microhelikopter som kom flygande från ingenstans i 80-90 km/h rätt i främre delen av huvudet. Jag fick ett djupt jack som blödde kraftigt och jag hade kraftig huvudvärk i nästan 1 vecka efteråt. Killen som flög den tänkte säkert stila sig och var fullständigt ouppmärksam på händelsen, när jag fick helikoptern i huvudet sa han bara ojdå förlåt, men fick också en rätt rejäl utskällning av de äldre medlemmarna i AKMG. En jäv.. tur för honom att det inte var en 500 size som han flög för då hade han blivit anmäld för vållande till annan persons död.

Bara ett exempel på vad bristningar i uppmärksamhet kan leda till och vad som kan hända även med små microhelisar.

Kommentar

• bogieboy
                      • feb 2011
                      • 1054

Lite oftopic bara en fundering som dök upp när jag läste i tråden. Var på sida 11. Det här med att se modellen när man flyger fpv. Om jag sätter en zoombar kamera på min antenntracker och kopplar så jag har en liten bild i hörnet på min fpv bild (så kallad bild i bild) och ett servo som jag kan styra zoomen med. Hade även varit coolt att kunna byta huvudbild. Då kan ju ingen säga att man inte ser modellen. Bara en idé jag fick men det kanske man ska ta upp i en annan tråd. :-P

Kommentar

• yak 55
                        • mar 2013
                        • 102

Ursprungligen postat av bogieboy
                        Lite oftopic bara en fundering som dök upp när jag läste i tråden. Var på sida 11. Det här med att se modellen när man flyger fpv. Om jag sätter en zoombar kamera på min antenntracker och kopplar så jag har en liten bild i hörnet på min fpv bild (så kallad bild i bild) och ett servo som jag kan styra zoomen med. Hade även varit coolt att kunna byta huvudbild. Då kan ju ingen säga att man inte ser modellen. Bara en idé jag fick men det kanske man ska ta upp i en annan tråd. :-P
                        Hmm, du kanske borde läsa på lite vilka regler som gäller för modellflyg, postar detta igen.

Kopierat direkt från Transportstyrelsen:
                        Inom synhåll

Med "inom synhåll" menas det maximala avståndet mellan piloten och
                        luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan
                        observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd
                        där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra
                        luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra
                        hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för
                        korrektion av nedsatt syn.

Kommentar

• bogieboy
                          • feb 2011
                          • 1054

Ursprungligen postat av yak 55
                          Hmm, du kanske borde läsa på lite vilka regler som gäller för modellflyg, postar detta igen.

Kopierat direkt från Transportstyrelsen:
                          Inom synhåll

Med "inom synhåll" menas det maximala avståndet mellan piloten och
                          luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan
                          observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd
                          där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra
                          luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra
                          hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för
                          korrektion av nedsatt syn.
                          Aha Doh... men det hade ju varit sjukt coolt iaf. Och så slipper man tjata med frugan ut för att filma. :-D

Men som sagt var bara en tanke som dök upp.

Kommentar

• MasterZap
                            • nov 2013
                            • 158

Ursprungligen postat av ibbe76
                            Och när lipot startar en brand då springer du med lätthet de 3 kilometers med en släckare?
                            Det tar ju försäkringen, för det var inom synhåll

/Z

Kommentar

• neu
                              • aug 2012
                              • 1047

För fan bara lägg ner. 3km är inte inom synhåll och du kan ju bara glömma att försäkringen kommer ta det. Bara att lägga ner diskussionen.

Kommentar

• Kenneth E
                                • okt 2006
                                • 3445

Vadå, inte inom synhåll?

Kolla först innan kommentar, tack.
                                Ken

Kommentar

Arbetssätt...