Flygförbud?
Kollaps
X
-
jupp , där av min önskan att skippa bråket här
men det gick inte fram utan ska istället malas vidare. ett misslyckande från min sida borde väl varit tyst .
Kommentar
-
Hörru UndCond med flera. Blanda inte in mej. Jag har läst det här från början o gjort en kommentar. Sedan kan jag inte se annat än att Puggen har rätt i sak. Vad dom däremellan har ogemensamt har jag inte en aning om. Men i detta ärende har det förekommit näst intill ärekränkande ord. Ditt Ollon??????????
MoggeKommentar
-
Jag var med på AKMG:s inomhusflygningar och en gång fick jag en microhelikopter som kom flygande från ingenstans i 80-90 km/h rätt i främre delen av huvudet. Jag fick ett djupt jack som blödde kraftigt och jag hade kraftig huvudvärk i nästan 1 vecka efteråt. Killen som flög den tänkte säkert stila sig och var fullständigt ouppmärksam på händelsen, när jag fick helikoptern i huvudet sa han bara ojdå förlåt, men fick också en rätt rejäl utskällning av de äldre medlemmarna i AKMG. En jäv.. tur för honom att det inte var en 500 size som han flög för då hade han blivit anmäld för vållande till annan persons död.
Bara ett exempel på vad bristningar i uppmärksamhet kan leda till och vad som kan hända även med små microhelisar.Kommentar
-
Lite oftopic bara en fundering som dök upp när jag läste i tråden. Var på sida 11. Det här med att se modellen när man flyger fpv. Om jag sätter en zoombar kamera på min antenntracker och kopplar så jag har en liten bild i hörnet på min fpv bild (så kallad bild i bild) och ett servo som jag kan styra zoomen med. Hade även varit coolt att kunna byta huvudbild. Då kan ju ingen säga att man inte ser modellen. Bara en idé jag fick men det kanske man ska ta upp i en annan tråd. :-PKommentar
-
Hmm, du kanske borde läsa på lite vilka regler som gäller för modellflyg, postar detta igen.Lite oftopic bara en fundering som dök upp när jag läste i tråden. Var på sida 11. Det här med att se modellen när man flyger fpv. Om jag sätter en zoombar kamera på min antenntracker och kopplar så jag har en liten bild i hörnet på min fpv bild (så kallad bild i bild) och ett servo som jag kan styra zoomen med. Hade även varit coolt att kunna byta huvudbild. Då kan ju ingen säga att man inte ser modellen. Bara en idé jag fick men det kanske man ska ta upp i en annan tråd. :-P
Kopierat direkt från Transportstyrelsen:
Inom synhåll
Med "inom synhåll" menas det maximala avståndet mellan piloten och
luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan
observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd
där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra
luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra
hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för
korrektion av nedsatt syn.Kommentar
-
Aha Doh... men det hade ju varit sjukt coolt iaf. Och så slipper man tjata med frugan ut för att filma. :-DHmm, du kanske borde läsa på lite vilka regler som gäller för modellflyg, postar detta igen.
Kopierat direkt från Transportstyrelsen:
Inom synhåll
Med "inom synhåll" menas det maximala avståndet mellan piloten och
luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan
observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd
där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra
luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra
hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för
korrektion av nedsatt syn.
Men som sagt var bara en tanke som dök upp.Kommentar
-
Vadå, inte inom synhåll?
Kolla först innan kommentar, tack.
KenKommentar
Kommentar