Huvudtråd för årsmöte 2017

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjoelner
    • okt 2006
    • 253

Ursprungligen postat av AM
    Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".
    :thumbup:

Ett problem dock:
    The requested URL /dokument/arsmote/2016/RCFF_verksamhetsberattelse_2015.pdf was not found on this server.

Kommentar

• genland
      • maj 2006
      • 1228

Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
      De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
      Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

I dokumentet Ekonomi 2015 står det "Bidrag Genlanda 5000:-" detta är ju fel det skall vara 3000 kr....

MVH Kent

Kommentar

• 487

Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
        De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
        Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

Hej!
        Glömde att poängtera att det bara var rent hypotetiska frågor, för att vi diskuterat ämnet där i alla fall jag känner mig osäker på hur man ska hantera såna här frågor. Var inte orolig, skaka av dig myrorna, ingen skada skedd.

/Ville
        /Ville
        - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• Mjoelner
          • okt 2006
          • 253

Är detta verkligen de revisionsberättelser som gäller inför årsmöte 2017?

Revisionsberättelserna för 2013-2016 verkar ju mest vara standardmall för hur man ger en klartecken från revisorerna.

Har/tänker verkligen Tim Jansson och Richard Bokström skrivit/skriva under dessa dokument där de överhuvudtaget inte kommenterar att årsmötet är flera år sent när de inför årsmötet 2013 riktade följande kritik till styrelsen.

Till årsmötet i RCFF 2013-09-21/22
          Tillägg till inlämnad revisionsberättelse.
          1:
          Årsmötet har inte hållits inom tids ramen enligt stadgarna, detta måste
          förbättras inför 2014 så att det inte upprepas. I stadgarna Kapitel 2 § 10
          står att läsa:
          “Årsmötet hålls årligen senast den 30 juni efter verksamhetsårets slut”

2:
          En förbättring krävs inför kommande år av det s.k "50% tillbaka till
          klubbarna" ,detta mål har inte uppnåtts inom nuvarande räkenskapsår.
          Revisorerna har även i tidigare revisions berättelser påpekat detta! Vi vill
          starkt påpeka att en handlingsplan för hur detta skall genomföras per
          omgående skall tas fram och presenteras för medlemmarna.

3:
          Bokföringen hanteras idag delvis manuellt och förs i en pärm. För att
          förenkla för revisorerna och kassören rekommenderas att man ser över
          möjligheten till e-bokföring via ex banken (enligt uppgift från kassören
          finns den möjligheten redan idag) för att på så sätt förenkla revisions
          arbetet och de rapporter som skall lämnas in till skatteverket.
          Jag finner det helt ofattbart att man efter att 2013 ha riktat denna kritik mot styrelsen, sen när det är dags att på riktigt granska perioden 2013-01-01 - 2013-12-31, skulle låta det passera helt obemärkt förbi att årsmötet 2013 var försenat och att årsmöten för 2014 och flera år framåt helt uteblev.

Kommentar

• K-Å
            • maj 2006
            • 1184

Jag är fullständigt road av frågan och insatt i densamma, här gäller det att skilja mellan äpplen och päron, återigen, RCFF beviljade 17tkr för fältköp, och gav hela kostnaden för shootout året efter 8 tkr äskades för shootout vilket var halva kostnadsmassan sen beslutade RCFF att skjuta till ytterligare 8tkr för att täcka hela kostnadsmassan för shootouten.
            Over and out i denna fråga.
            MVH Kjell-Åke Skoog
            Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Michael
              • maj 2006
              • 1742

Den här tråden har spårat ur ett antal gånger och det mesta som skrivits handlar om historia. Det är förvisso allvarligt att årsmöten inte hållits, men förhoppningsvis kan detta åtgärdas. Styrelsen har inte kunna leva upp till målsättningen "50% tillbaka". Orsakerna kan diskuteras, men det är fullt möjligt för en ny styrelse att över tid arbeta för att uppfylla detta mål i och med att pengarna finns på banken. Huruvida RCFF satsat för mycket pengar på ett eller flera meetings och/eller bidrag som sökts kan givetvis också diskuteras. Såvitt jag förstår finns det inget bedrägligt uppsåt och därmed är det ur min synpunkt huvudsakligen en bedömningsfråga huruvida styrelsen ska kritiseras för detta eller ej.

Som jag skrivit tidigare så måste vi ordna upp den gamla "surdegen" genom att genomföra årsmötet, formera en ny styrelse och utarbeta en verksamhetsplan för de kommande åren. I topp på listan över frågeställningar som behöver arbetas med finns det kommande regelverket för flygning med obemannade luftfarkoster som kommer från Transportstyrelsen. Det kommer att krävas en fungerande organisation inom RCFF som kan vidta ett antal åtgärder som blir nödvändiga för att vi ska kunna fortsätta flyga modellflyg så som vi alla önskar. Detta är enligt mitt förmenande överordnat allt annat som diskuterats i denna tråd och av STOR VIKT FÖR FRAMTIDEN.

Med anledning av ovanstående uppmanar jag såväl den tidigare styrelsen samt RCFF-medlemmar och andra som skriver på forumet att besinna ert ansvar. Ert agerande NU påverkar modellflygets FRAMTID.

Kommentar

• Mjoelner
                • okt 2006
                • 253

RCFF_ekonomi_2015.pdf saknar poster om shootout (och ev. bidrag beroende på hur ni tänker bokföra).
                RCFF_ekonomi_2016.pdf innehåller bidragsposter. Var finns protokollen från styrelsemöten där dessa bidrag beslutas?

Kommentar

• SniffSwe
                  • maj 2016
                  • 513

Jag hade en motion som jag tänkte lämna in? Jag PM:ade Ove och frågade vilken e-post jag skulle skicka till men har inte fått nått svar. Ser att dokumenten ska ha kommit ur nu så då är det kanske för sent?

Kommentar

• AM
                    Debattglad entusiast
                    • maj 2006
                    • 3464

Jag har letat och letat efter en e-mejladress. Jag tror att Hanke är killen som har koll på läget.

Jag hittade: medlem@rcflyg.se

Den borde fungera.
                    Senast redigerad av AM; 2017-05-03, 08:02.
                    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• SniffSwe
                      • maj 2016
                      • 513

Ove: Aha, hör av dig om du hittar den

Kommentar

• 487

Ursprungligen postat av SniffSwe
                        Jag hade en motion som jag tänkte lämna in? Jag PM:ade Ove och frågade vilken e-post jag skulle skicka till men har inte fått nått svar. Ser att dokumenten ska ha kommit ur nu så då är det kanske för sent?
                        Hej SniffSwe!
                        Du hinner nog än eftersom någon officiell kallelse inte anslagits. Vad gäller epostadress till RCFF så har jag inte heller hittat någon förutom att man kan kontakta förbundet via "Kontakta oss" på startsidan.

/Ville
                        /Ville
                        - Jag vet det jag vet och jag gör vad jag kan -

Kommentar

• SniffSwe
                          • maj 2016
                          • 513

Ville: Jo men där går det ju inte att bifoga nått. Jag har gjort en pdf som jag vill skicka :/

Kan inte nån i styrelsen bara ge mig en e-postadress?

Kommentar

• LowPass
                            • sep 2016
                            • 171

Ursprungligen postat av Ålänning
                            Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.
                            Håller med! Kan vi inte föra en saklig debatt om årsmötet istället för massa personangrepp och tråkigheter. Gammalt groll kan väl lösas utanför forumet, tack.

Kommentar

• Micke.Falo
                              • okt 2011
                              • 170

Ursprungligen postat av SniffSwe
                              Ville: Jo men där går det ju inte att bifoga nått. Jag har gjort en pdf som jag vill skicka :/

Kan inte nån i styrelsen bara ge mig en e-postadress?
                              Lägga på tex Dropbox och skicka en länk istället?
                              "we have a long way to go and a short time to get there"
                              SA3BED

Kommentar

• SniffSwe
                                • maj 2016
                                • 513

Micke.Falo: Tack för tipset, den är skickad nu

Jag skickade i formuläret under "Kontakta oss" så jag hoppas att någon läser det som kommer där. Det är ju lite märkligt att det inte finns en vanlig epost-adress att nå styrelsen på ^^

Kommentar

Arbetssätt...