Många bygga samma flyg, på skoj?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr.Bob
    • aug 2017
    • 692

Utspätt trälim, det är sällan själva limmet släpper utan materialet som brister.

Kommentar

• Lars 41an
      • apr 2014
      • 715

Ursprungligen postat av Ålänning

Vad skulle ni limma ihop två skivor med? Jag har använt Titebond III senaste tiden, det går bra smeta ut under applicering och när man satt ihop bitarna.
      Vilket material är det i skivorna och hur stora ytor har de?

Skall du limma kant-i-kant är Titebond III bra. Lim som tränger ut från fogen kan vara svårt att slipa bort eftersom Titebond III är segt. Titebond I Original är i detta avseende bättre men det har kortare öppentid.

Polyuretanlim är gjort för att limma yta mot yta. Det är inte vattenbaserat så träskivornas ytor sväller inte. Polyuretanlimmet jäser och härdar med hjälp av luftens fuktighet. Eftersom limmet jäser MÅSTE skivorna pressas ihop tills limmet har härdat, c:a 4-6 timmar.

Lars
      Senast redigerad av Lars 41an; 2020-05-11, 05:47. Anledning: Sände inlägget innan det var färdigt.

Kommentar

• Mr.Bob
        • aug 2017
        • 692

Lars!

har du lite bilder på vad du hunnit göra med din fick raket?

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6809

Det där med limmet som sväller balsat... testade och jösses va Titebond III gav vågiga bitar som knappt fastnade i varandra, detta var utan tyngd på. :-) Kul. Ska inte använda det nope nix nej. Ska prova UHU Hart som jag använder när jag bygger flyg. Detta var i fall man ska sammanfoga flera skivor i ett eventuellt bygge som ovan.

Verkar inte behövas omröstning? Ska vi satsa på Taschenflitzer? Men vilken storlek? 800 original eller 133% (eller nån)?
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Lars 41an
            • apr 2014
            • 715

Ursprungligen postat av Mr.Bob
            Lars!

har du lite bilder på vad du hunnit göra med din fick raket?
            Hej,
            Har ännu inte börjat på fickraketen eller vad den nu skall heta i Sverige. Hobbyn har tre delar: att bygga, att flyga och att sitta här vid RCFF's forum. I byggverksta'n är det kö och omprioriteringar som gäller...

Ålänning presenterade i inlägg #69 ytterligare 18 alternativ till gemensamt byggprojekt. Skall jag rösta på vad jag tror är bäst för majoriteten eller skall jag rösta på vad jag själv skulle vilja bygga?

Lars

Kommentar

• Daniel Ahlin
              • dec 2015
              • 339

Jag pillade med skalning och det var inte alls någon trevlig uppgift, min favoritmjukvara (Solidworks) var inte överens med de filerna som finns.

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6809

Bra undran där Lars... ska vi satsa på oss som babblar i forumet och brinner för att bygga en specifik modell. Eller ska vi satsa på att få till en folk-modell. Jag är nästan lite inne på att satsa bägge i en och samma, dvs på Taschenflitzer för att den ser väldigt bra ut, har givit mest snack i denna tråd samt att den ska gå att få att flyga snällt. Så då gäller det till att få till även en snäll setup så vi breddar skaran med folk. Nästa gång (nästa år?) satsar vi kanske på nån annan modell.

När det gäller omskalning, handlar det om något mer än "ta tag i ena hörnet och dra ut"? Alltså 133% förstoring?
                www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Mr.Bob
                  • aug 2017
                  • 692

Har Daniel Ahlin börjat limma ihop sin än då?

Jag tycket vi satsar på en 133%

Kommentar

• henke2
                    • mar 2011
                    • 3188

Ursprungligen postat av Ålänning
                    När det gäller omskalning, handlar det om något mer än "ta tag i ena hörnet och dra ut"? Alltså 133% förstoring?
                    Du kan dra i ett hörn men alla hål och urtag för 2mm balsa blir 1.33x2 dvs 2.66mm. du behöver alltså fixa till alla urtag och provskära, provbygga osv. Det är mycket jobb med det.

Börja enkelt och som sagt det är garanterat inte skalan som kommer vara grejen här.

Kommentar

• Daniel Ahlin
                      • dec 2015
                      • 339

Jag har limmat ihop min förutom de balsabitarna som täcker servona i vingen. Beställde servon i förrgår så med lite tur kommer de idag.

Vingen var lite pillrig med att få i alla spant innan limmning annars inga konstigheter.

Gångjärn har jag inte funderat på ännu, är det någon som har förslag?

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Tejp

Kommentar

• Lars 41an
                          • apr 2014
                          • 715

Ursprungligen postat av henke2
                          Tejp
                          Henke!

Gillar du att använda klädseln som gångjärn för skevroder och höjdroder?

Det skall bli intressant att läsa vad Daniels Taschenflitzer väger, utan och med klädsel.

Lars

Kommentar

• Mr.Bob
                            • aug 2017
                            • 692

Det är faktiskt såhär att jag har kontaktat Magnus på MBS om en cirka peng per kit gällande Taschenflitzer.

Han ville gärna hjälpa till FÖRUTSATT att den inte är kopieringsskyddad, något som vet ifall den är det??!!

Kommentar

• Daniel Ahlin
                              • dec 2015
                              • 339

Kolfiber och balsa bortsett från roder väger 80g.

Konstruktörerna har alla rättigheter och ritningen får endast användas för personlig bruk.
                              Det tolkar jag som att det är helt ok att skicka filen till Magnus för utskärning och att Magnus säljer tjänsten att skära i balsa.
                              Senast redigerad av Daniel Ahlin; 2020-05-12, 09:53.

Kommentar

• Mr.Bob
                                • aug 2017
                                • 692

Rungå systemet lite MAO )

HUR MÅNGA ÄR PÅ DÅ FÖR en 133% ?!!?!? Så jag kan fortsätta affärer med MBS !

Kommentar

Arbetssätt...