Taranis X9E (ny modell med inbyggd konsoll)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haskell
    • aug 2006
    • 236

Jag har en Frsky-modul som jag använt till min Futaba 10CG. Kan jag använda den modulen som
    extern modul på min X9E och på så vis även använda mina gamla mottagare? Jag har EU-lbt i
    den interna modulen men det skall väl inte påverka den externa?
    Håkan

www.bobtail.nu

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
      • 857

Ursprungligen postat av haskell
      Jag har en Frsky-modul som jag använt till min Futaba 10CG. Kan jag använda den modulen som
      extern modul på min X9E och på så vis även använda mina gamla mottagare? Jag har EU-lbt i
      den interna modulen men det skall väl inte påverka den externa?
      Ja, är det en Futaba eller JR modul?
      Är det Futaba behöver du ett adapter kort / kablar för att flytta kontaktstiften rätt...
      /Jonas

Skickat från min Taranis via Tapatalk

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Följdfråga - fungerar gamla mottagare med EU-programvaran ?
        Jag använder själv ett adapterkort för Futaba-modul till JR-modul i min vanliga Taranis för att köra en original Spektrum-modul (för Futaba) i Taranisen och det fungerar utmärkt rakt av.
        Roger

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
          • 857

Ursprungligen postat av McRegor
          Jag använder själv ett adapterkort för Futaba-modul till JR-modul i min vanliga Taranis för att köra en original Spektrum-modul (för Futaba) i Taranisen och det fungerar utmärkt rakt av.
          Roger
          Jag har läst att en non-eu opentx med en EU firmware i sändarmodulen har fungerat vid test men det är troligen ingen supportad kombination från FrSky.
          /Jonas

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Ursprungligen postat av McRegor
            Roger
            Om gamla avser D4R-II, D7R-II, D8R-II Plus, D8R-SB, D8R-XP, VD5M (telemetri) eller V8R7_SP7, V8FR-II, V8R4-II eller V8R7II (ej telemetri), så är svaret ja. Om gamla avser ännu äldre är det mera osäkert. Jag har haft problem med de allra första V8R7, så jag har en DJT-modul till dem.
            fredrik

Kommentar

• johanvm

• jan 2009
              • 229

Ok, så V8FR-II är kompatibel med X9E:s inbyggda modul (fw=EU-LBT) - Intressant!
              Jag har två st mottagare av den äldre(?) modellen V8FR, dessa lyckas jag dock inte binda mot sändaren. Finns det nån beskrivning på nätet att man kan flasha om V8FR så att den blir kompatibel med V8FR-II?
              Skulle jag lyckas med detta så har jag inte längre behov av min externa modul och skulle då kunna frigöra platsen för något annat.
              /J

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Ursprungligen postat av johanvm
                Ok, så V8FR-II är kompatibel med X9E:s inbyggda modul (fw=EU-LBT) - Intressant!
                Jag har två st mottagare av den äldre(?) modellen V8FR, dessa lyckas jag dock inte binda mot sändaren. Finns det nån beskrivning på nätet att man kan flasha om V8FR så att den blir kompatibel med V8FR-II?
                Skulle jag lyckas med detta så har jag inte längre behov av min externa modul och skulle då kunna frigöra platsen för något annat.
                /J
                Efter mycket luskande på nätet efter gamla manualer till frsky (som elakt nog raderar information om gamla produkter på sin hemsida) har jag hittat följande

V8 protokollet stödjs inte av Taranis och XJT.

Taranis och XJT har dessa protokoll: LR9, D8 och D16. D16 har tre varianter: Non-EU, EU, EU-LBT. Dessa styrs av sändarstegets firmware. Det går inte att ta reda på viken firmware tx-steget har annat än att prova att binda med en mottagare och se om det lyckas.

Med hjälp av EU firmware är LR9 och D8 spärrade i EU versionen av Taranis. En enkel omflashning av OpenTX tar bort spärren.

V8 protokollet stöjs av DJT och DFT (och V8HT hack)

De flesta mottagare har stöd för flera protokoll
                Dessa mottagare har bara V8 protokoll*: V8R7, V8FR, V8R7SP och går aldrig i en Taranis utan modul.
                Dessa mottagare har V8/D8 där D8 ej har telemetri*: V8R4, V8R4-II, VD5M, V8R7-HV, V8R7-II, V8FR-HV, V8FR-II
                Dessa mottagare har D8 där D8 har telemetri: D4FR, D4FR-II, D6FR, D8R, D8R-II, D8R-XP, D8R-II Plus
                Dessa mottagare har D8/D16 med telemetri X4R, X4R-SB, X6R, X8R
                Dessa mottagare har LR12: L9R

* i en generell manual har FrSky skrivt att det är bara V-mottagare med "-II" i namnet och V5DM som har D8 protokoll. Om det är sant i stället för de enskilda produkternas manual blir det
                Dessa mottagare har bara V8 protokoll: V8R4, V8R7, V8R7-HV, V8FR, V8FR-HV, V8R7SP och går aldrig i en Taranis utan modul.
                Dessa mottagare har V8/D8 där D8 ej har telemetri: V8R4-II, VD5M, V8R7-II, V8FR-II
                Senast redigerad av freddan_6; 2016-04-22, 09:38.
                fredrik

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Bra jobbat Fredrik!
                  /Leif

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Tack Leif
                    Som om vi inte var tillräckligt förvirrade har banggoods ett antal piratmottagare till Frsky D8 och D16, här ett par exempel.

http://www.banggood.com/FrSky-XSR-2_...p-1031481.html (kan vara original?)

http://www.banggood.com/DIY-FRSKY-8C...-p-987247.html
                    http://www.banggood.com/DIY-RX-F802-...-p-989610.html

Dessa tänker jag inte fördjupa mig i.
                    fredrik

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Hej Fredrik,
                      Denna sammanställning kanske du borde lägga in i den "stora" Taranis-tråden också...
                      Roger

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Hej Roger. Done, och till och med mer överskådlig där
                        Senast redigerad av freddan_6; 2016-04-23, 10:45.
                        fredrik

Kommentar

• KaptenGnissel
                          • mar 2014
                          • 60

För den som behöver en adapter/hållare för FPV monitor för X9E (och förfogar över en 3D skrivare) har jag nyligen lagt upp en sådan på Thingverse. Kan hämtas här: http://www.thingiverse.com/thing:1546428
                          Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Kommentar

• KaptenGnissel
                            • mar 2014
                            • 60

Något som retat mig länge är armsystemet på X9E som är underdimensionerat och dessutom i vägen för hand och arm när man skall komma åt spakar och knappar. En tråkig miss av FrSky som f ö har gjort en kanonradio.

Så, jag gjorde ett eget system som fungerar lite bättre: http://www.thingiverse.com/thing:1594233
                            Jag tar gärna emot feedback.

Kommentar

• FinnbyFraggel

• aug 2013
                              • 857

Ursprungligen postat av KaptenGnissel
                              Något som retat mig länge är armsystemet på X9E som är underdimensionerat och dessutom i vägen för hand och arm när man skall komma åt spakar och knappar. En tråkig miss av FrSky som f ö har gjort en kanonradio.

Så, jag gjorde ett eget system som fungerar lite bättre: http://www.thingiverse.com/thing:1594233
                              Jag tar gärna emot feedback.
                              Snyggt!
                              En motsvarande lösning för 9D skulle verkligen uppskattas.
                              /Jonas

Kommentar

• KaptenGnissel
                                • mar 2014
                                • 60

Ursprungligen postat av FinnbyFraggel
                                Snyggt!
                                En motsvarande lösning för 9D skulle verkligen uppskattas.
                                /Jonas

Tack.
                                Inte alls omöjligt att jag gör det. Jag har fortfarande kvar en X9D som ligger
                                och samlar damm just nu.

Kommentar

Arbetssätt...