I dag kom en stoor kartong med Yak!*Äntligen premiärad*

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tobben_
    • jan 2007
    • 58

Ursprungligen postat av jaka
    Hej!
    Har du prövat 24x8??
    Min 45cc MVVS (äldsta modellen med aluminiumhus) med MVVS lilla kannisterdämpare varvar 6700v/m med Mentz 24x8. Med Graupner 24x8 (som i realiteten har 1,5cm större diametar än Mentz) 6400v/m.
    Hejsan Jaka. Jag har en biela 24x8 på min 58prosport och den varvar 7150. Jag har en kompis som har en 45a, i sommras provade han med lilla cannisterdämparen och en 23x8 och han vart inte nöjd. Kommer inte ihåg vad den varvade men det var en väldig skillnad från 22x8. Kan inte jag få låna din varvräknare? Mvh Tobbe

Kommentar

• Pekkala
      • maj 2006
      • 1159

Jag har en MVVS 45 magnesium, svårstartad, får oftast starta med startmotor, den varvar ca 6000 med Menz 22/8, Ljuddämpare specialtillverkad i tjeckien för denna motorn, (har även provat andra dämpare) Jag är med andra ord inte specielt imponerad av den motorn,
      Till saken hör att jag fick skicka tillbaka motorn flera gånger på garantireparation och sista gången kom den tillbaka med ett vevhus av en annan konstruktion,
      Jag vet inte om jag orkar bry mej mer i den motorn.
      MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1490

Hej!
        Det som gäller för de flesta bensinare är kanisterdämpare om man vill ha ut någon effekt, dessutom går det mycket tystare med en sådan.
        Att köra med dämpare passar bäst i skalakärror typ warbirds och inte i aerobatic maskiner där man vill bra prestanda.
        MVVS rekommenderar sin största kannisterdämpare till både 45cc och 58cc motorn (själv kör jag med den mindre kanisterdämparen).
        Med den största kannsterdämparen (Nr 3204) har de fått ut 6200v/m med Mejzlik 24x10 snurra och med lilla kanisterdämparen (Nr 3206) och samma snurra 5900v/m).
        3-bladig Mejzlik 22x10 och stora kanisterdämparen 6000v/m.
        Att starta motorn (MVVS 45cc) är lätt! Men...jag hade ett helsike första gången jag skulle starta. Det är viktigt på MVVS motorerna (och antagligen alla andra bensinmotorer) att man suger upp soppa ordentligt innan man slår på tändningen.Första gången jag skulle starta tog det åtskilliga minuter att få fram soppa till förgasaren,höl nog på en kvart -halvtimme innan soppan kom fram till förgasaren.
        Med modellen redo för flygning och motorn körd några gånger på 4% syntetolja är det följande procedur man bör följa.
        Full choke och sedan vrida runt propellern åtskilliga gånger (10-30 gånger) innan tändningen slås på. Hur många varv man ska vrida runt för att choka motorn bero på hur länge det var sedan man sista flög (bensin tycks ha en tendens att antingen rinna tillbaka till tanken eller dunsta). När man chokat ordentligt kollar man att trotteln står på tomgång och sedan tar man tag i propellern (10 över 2 läge) och "vispar till" ...då startar motorn direkt!
        Till tändningen använder jag 4 stycken GP NiMH accar (4,8V , 2500mAh) .

Har prövat med flera snurror som Mentz 22x8 ( varvar över 7000v/m...för högt varv ) Airhawk 24x10 (5600-5700...för lågt varv...inget drag) 24x8 Graupner (6400v/m) bra drag...) 24x8 Graupner, modifierad genom att ytan minskats, bakkanten slipats ner och hela propellern slipats om och lackats (6600-6700v/m) bra drag, bättre än tidigare...hovrar under halvgas)
        24x8 Mentz ( 6700v/m) bra drag ,samma varvtal som Graupner 24x8.

På bilderna nedan ser ni hur avgassystemet såg ut fråm början (Krumscheid) med flexkoppling och hur flexkopplingen läckte efter första körningen av motorn. Gjorde om hela avgassystemet så nu är det helt stelt...funkar bra!
        Fick modifiera Yak-54:an från Peakmodel för att få plats med kanisterdämparen.
        Bafflar i kåpan av tunt glasfiber och hatt-hyllematerial från Volvo (Fått av Bertil Beckman för många år sedan).
        Bifogade filer
        Senast redigerad av jaka; 2008-11-11, 16:38.

Kommentar

• Pekkala
          • maj 2006
          • 1159

jaka! skulle du kunna tänka dig att prova min motor? jag skickar gärna ner den till dig så kan du kolla om det går att få ordning på den (den är ju redan väldigt berest efter alla service resor )!

MVH/Christer
          MVH/Christer

Kommentar

• Tobbe O
            • maj 2006
            • 1431

Om man lindar flexarna ordentligt med teflontape (gängtape)
            så är dom täta

P.S Jaka, det är klart att det varvar utav h*****e om man kapar bort halva proppen:sarcastic:
            Senast redigerad av Tobbe O; 2008-11-11, 18:35.

Kommentar

• jaka
              • maj 2007
              • 1490

Hej!
              Javisst! Eftersom jag säljer MVVS motorer så hjälper jag dig gärna.

Hälsningar!
              Jan K

Kommentar

• Pekkala
                • maj 2006
                • 1159

jaka kan du skicka ett PM till mig med adress och sånt så fixar jag iväg motorn!
                MVH/Christer

Kommentar

• Pekkala
                  • maj 2006
                  • 1159

Jaka! du har ett Privat meddelande!
                  Bifogade filer
                  MVH/Christer

Kommentar

• aerobat
                    • nov 2008
                    • 17

QQ 86 tyngdpunkt?

Hej,

vet inte om jag missat detta, men hur gick det med tyngdpunkten? Behövdes extra vikt i i nosen?

Kommentar

• Tobbe O
                      • maj 2006
                      • 1431

Oh tråden är fortfarande vid liv

Nix den är mera åt det framtunga så jag ska flytta bak tändacken lite-

Kommentar

• wesse
                        • maj 2007
                        • 5864

vem i tusan drog i gång denna tråd igen kan inte admin låsa denna tråd för gott...denna tråd tar upp all uppmärksamhet från oss andra som försöker få en bit av kakan...please radera lås blockera denna förbaskade yaktråd jag blir toookigg:feminist:

p.s till er som inte vet så är detta inlägg ett litet skämt till min vän Tobbe

Kommentar

• aerobat
                          • nov 2008
                          • 17

Ursprungligen postat av Tobbe O
                          Oh tråden är fortfarande vid liv

Nix den är mera åt det framtunga så jag ska flytta bak tändacken lite-
                          Har du kollat var du har TP enligt manualens mätsätt? Jag menar är den baktung enligt manual eller är det vad du kännt vid flygning?
                          Har läst lite på RCUniverse och de flesta verkar ha problem med TP lite långt bak om man använder DA50. Min hamnar bakom bakersta markeringen om jag placerar elprylarna där jag vill ha dem. Ska prova att flytta fram allt. Känns lite tråkigt att behöva lägga i bly.
                          Du har inga bilder på hur du placerat alla prylar?
                          Senast redigerad av aerobat; 2009-03-13, 07:40.

Kommentar

• _Nik_
                            • maj 2006
                            • 186

Svaret kommer att dröja ett par dagar, Tobbe for för ett par timmar sedan iväg på en utflykt med skotern, 98mil skulle dom köra under 3 dagar och sen med hans otränade kropp får vi se när han kan sitt igen så han kan läsa forum framför datorn :-)

/Nik

Kommentar

• aerobat
                              • nov 2008
                              • 17

Vilar han fortfarande efter scootertrippen? :sarcastic:

Kommentar

• wesse
                                • maj 2007
                                • 5864

SSSSsssss väck honom inte är så lugnt o skönt när tråden liger i träda ju

Kommentar

Arbetssätt...