Jahapp, Då var det dags att bygga en J35 Drake, MBS även denna gång...
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Jahaja... Då skall vi se vad som hänt sen sist.
Till att börja med har vänstra innerrodret färdigställts med ficka för rds-länkaget o allt, gångjärnshållarna i vingen limmade mm... De ser ut precis som det högra som jag visat tidigare så därför inga bilder på dem.
Däremot kommer det lite bilder på plankningsarbetet. Det är nu klart till 97% Båda undersidorna på vingarna är klara och även allt utom knölen där bak på kroppen är klätt.
Här är kärran uppställd på stöd för att hålla sig helt rak då plankningen limmas och viktas samt nålas fast.
Så här ser det ut när alla nålar är borttagna. Endast den inre biten på vänstervingens undersida kvar nu...
mvh
MarcusHälsningar
/Marcus - Livet börjar vid 9G...Kommentar
-
19:e Juni...
Hej alla...
Nu är jag tillbaka från min lilla resa till andra sidan jorden.
Jag har hunnit få en hel del gjort nu i helgen. Bäst är väl det för den 19:e Juni måste kärran vara provflugen o klar. Då skall jag nämligen flyga på Försvarets Huvudflygdag i Luleå:sarcastic:
Jaja, över till bilderna...
De inre rodrena är helt klara och provmonterade. Dessa låses på plats med hjälp av hållarna till gångjärnen. Detta är undersidan och det enda som avslöjar fastsättningen är de små hålen som insexnyckeln går in i.
Fenan blev idag limmad. Det var lite trixigt att få till länkaget då leden lutar väldigt mycket. Lösningen blev att låta flex-vajjern göra en stor båge upp i fenan innan den pekade ner mot länkaget. På så vis möter kulleden länkaget med 90 grader.. Svårt att förklara men ni som byggt fattar nog vad jag menar.
Här kan man se länkaget till fenan.
Servot till sidorodret skall monteras under den stora serviceluckan, ovanpå insugsröret.
Fenan på plats. Lasse detaljstuderar bygget och kommer med tips.
Nu börjar det likna något.
Låsningen till serviceluckan är gjord. Jag bockade 1.5mm pianotråd till en bygel som förspänns med en fjäder. För att lossa luckan drar man pinnen bakåt... Ja, båda pinnarna eftersom jag gjorde två lås...
Insidan av mekanismen ser ut så här...
Här ser ni båda låsen.
Dessutom har jag plankat ytan kring sporrstället. När jag har slipat detta skall den gjutas av med epoxy och väv. Då kommer denna knöl av trä bli överflödig och opereras bort.
En stilstudie på mina luftintag. Här ser ni tydligt hur jag laminerade intagen med ett antal lager av 1mm balsa. När allt hade torkat sågade jag grovt till dem och slipade fram konturformen. Det som återstår är den yttre formningen samt radien i framkant. Med epoxy på så kommer de bli riktigt starka o snygga.
Jaha, så här ser den ut då... Lite lite plankning kvar kring fenan. Sen blir det slipning.
Mvh
MarcusHälsningar
-
sinnessjukt vad snygg den blir!
kunde med lätthet bara låta den hänga i vardagsrummet plankad! hehe
vore najs med en Draken eller Viggen i den storleken
gillar att det är så mycket bilder!!
good work!Kommentar
-
Hälsningar