Saab-105 Florette från MBS RC-Models

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sweeper
    • jun 2006
    • 3961

Saab-105 Florette från MBS RC-Models

Så var det dags för ett nytt prototyp bygge från MBS RC-Models!:lollypop:

Den här gången är det Saab 105 Florette eller som vi brukar säga i normalt...Sk-60:an.

Som de tidigare modellerna från MBS RC-Models så är denna i skala 1:12. Det gör att modellen är liten...väldigt liten...ganska söt faktiskt.

Spännvidden är 792 mm och längden är 900 mm. Målvikten är 800 gram. Det roliga med den här modellen är att den har två EDF paket.

Här är en videosnutt med flygning. Ljuset är lite mystiskt beroende på att kameran inte ville riktigt samarbeta.

Men man ser klart och tydligt vilken härligt välflygande lite modell det är.

Som alla de andra modellerna från MBS RC-Models så bygger man den i en sådan här jigg. Det är en 30 cm linjal som ligger på bordet. Rena rama peanut modellen. :sarcastic:

Batterihyllan är installerad. Som vanligt när det gäller Magnus modeller så är passformen i toppklass och allt är CNC fräst.

Lite fler delar har kommit på plats. Det mesta är av 3 mm balsa förutom de tunna "öronen" som syns på en del av spanten. De är gjorda av 2 mm plywood av fin kvalité.

Jag skall använda två av de här tillsammans med HET Typhoon 240-15 motorer. Fartreglagen är på väg till min verkstad så det kommer bild på dem med.

Två fläktar som sagt...50 mm i diameter. Passformen mellan fläkthusen och spantet är perfekt. Ett försiktigt tag med sandpapper och sedan gled husen på plats. Några droppar CA och sedan sitter de som berget.

Spantet tillbaka i jiggen. Som ni ser så är det trångt i kärran. Men den är ju som sagt inte så stor. :sarcastic:

Göran
    Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten
  • seejay
    • sep 2010
    • 65

Magnus rules!!!:fans:

Vänligen
    Seejay

Kommentar

• jonols
      • nov 2009
      • 168

Härligt med lätt attack.

Vad skall det vara för setup i den förutom fläktar och motorer?

Jonas

Kommentar

• genland
        • maj 2006
        • 1228

Mästerbyggaren igång igen med nytt projekt
        och som vanligt med nåt utöver det vanliga
        bruset...

Ja se denne Sweeper....!

MVH Kent

Kommentar

• Halcon
          • jun 2006
          • 512

Synd att den är så liten - hade inte tvekat en sekund att köpa byggsatsen om den varit dubbelt så stor dvs 1584 mm spännvidd.

Var mek på en sådan här under lumpen på Ljungbyhed och flög denna + Sk61 Bulldog lite grand oxå under min Flygledarutbildning, underbar kärra. När man flyger på <50 m höjd dvs trädtoppshöjd och bara vickar på på styrspaken nån millimeter - svarar direkt, fantastisk känsla. Lättlandad med ganska hög nos.
          Numera vet jag oxå att gränsen för blackout (man är vid medvetande men synen har försvunnit från ögonen pga det lägre blodtrycket i ögonhålan dvs ögonen är öppna men man ser inget) och utan g-dräkt ligger på strax under 6g .....

Skulle gärna vilja flyga en igen fast med de nya starkare motorerna. Har för mig att de gamla var på 750kp dragkraft och att de nya är nästan dubbelt så starka?

Magnus, funderar du på att göra en i skala 1:6 så ställer jag gärna upp och bygger en prototyp.
          Senast redigerad av Halcon; 2011-04-14, 08:35.

Kommentar

• DennanHMFK
            • maj 2006
            • 1135

oooh... nice! pytteliten pyttesöt!
            medlem i HMFK
            www.hallstamfk.se
            min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• dumbo
              • jan 2011
              • 128

Jag som tänkt att jag skulle köpa MBS J35:a inför nästa byggsäsong. Nu väcktes ju habegäret på denna... Det kommer väl att sluta med att man köper både och... :-/ Undrar när man ska ha tid att bygga dem bara och vart man ska förvara dem...

Liten storlek är bra för då behöver det inte kosta så mycket (och man behöver inte ha ett mindre slott för att lösa förvaringen), men det hade kanske inte gjort något om den varit runt metern.

Kommentar

• Pekkala
                • maj 2006
                • 1159

Ursprungligen postat av Halcon
                Synd att den är så liten - hade inte tvekat en sekund att köpa byggsatsen om den varit dubbelt så stor dvs 1584 mm spännvidd.

Var mek på en sådan här under lumpen på Ljungbyhed och flög denna + Sk61 Bulldog lite grand oxå under min Flygledarutbildning, underbar kärra. När man flyger på <50 m höjd dvs trädtoppshöjd och bara vickar på på styrspaken nån millimeter - svarar direkt, fantastisk känsla. Lättlandad med ganska hög nos.
                Numera vet jag oxå att gränsen för blackout (man är vid medvetande men synen har försvunnit från ögonen pga det lägre blodtrycket i ögonhålan dvs ögonen är öppna men man ser inget) och utan g-dräkt ligger på strax under 6g .....

Skulle gärna vilja flyga en igen fast med de nya starkare motorerna. Har för mig att de gamla var på 750kp dragkraft och att de nya är nästan dubbelt så starka?

Magnus, funderar du på att göra en i skala 1:6 så ställer jag gärna upp och bygger en prototyp.
                Skulle också vilja ha en SAAB 105, du kan ju alltid kolla in denna tråden!
                Jet Sweden är ett forum för de som flyger eller är intresserade av radiostyrda flygplan och helikoptrar som drivs med turbinmotorer. Vi är spridda över hela sverige och har även medlemmar från Norge, Danmark och Island
                MVH/Christer

Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete:stupido2:

Kommentar

• jugg
                  • mar 2008
                  • 494

wohooo, nu har jag något att följa när magnus skickar min modell...

Magnus + Göran = Total succé!!!!!
                  Senast redigerad av jugg; 2011-04-14, 13:58.
                  http://www.swesim.se/bilder/signature.php?pilotId=102

Kommentar

• DennanHMFK
                    • maj 2006
                    • 1135

kan man fixa infällbaraställ på denna?
                    vore ju najs att kunna starta och landa på hjul
                    medlem i HMFK
                    www.hallstamfk.se
                    min tube: http://www.youtube.com/profile?user=Dennan83

Kommentar

• Modellflygarn
                      • okt 2006
                      • 452

Håller med!
                      Vore kul att se infällbara ställ på den där. Lite knepig konstruktion men det kanske finns nåt färdigt som kan fungera?
                      Min farsa höll på med nåt sånt för många år sen men fick aldrig till det...

Mysig kärra annars!
                      Niklas/
                      Absolut söndagsflygare
                      http://odeshogsmodellflygklubb.freemore.se/

Kommentar

• Sweeper
                        • jun 2006
                        • 3961

Ursprungligen postat av seejay
                        Magnus rules!!!:fans:

Vänligen
                        Seejay

Jag kan inte annat än hålla med!:sarcastic:

Göran

Kommentar

• Sweeper
                          • jun 2006
                          • 3961

Ursprungligen postat av jonols
                          Härligt med lätt attack.

Vad skall det vara för setup i den förutom fläktar och motorer?

Jonas

Jag återkommer efterhand med information om detta allteftersom delarna skall stoppas i kärran.

Göran

Kommentar

• Sweeper
                            • jun 2006
                            • 3961

Ursprungligen postat av genland
                            Mästerbyggaren igång igen med nytt projekt
                            och som vanligt med nåt utöver det vanliga
                            bruset...

Ja se denne Sweeper....!

MVH Kent

Med förebilder som bland annat du själv så kan man inte annat än försöka göra sitt bästa för att uppnå samma nivå som du!

Göran
                            Senast redigerad av Sweeper; 2011-04-15, 05:56.

Kommentar

• Sweeper
                              • jun 2006
                              • 3961

Ursprungligen postat av Halcon

Den är liten och behändig. Själv drömmer jag om en sådan i skala 1:3. Det vore något......

Göran

Kommentar

Arbetssätt...