Vario MD-500e 1:4,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

Hej Flunk,

Har du ett bra tips på prisvärda multi bladiga huvuden och stabiliserings system är du välkommen att höra av dig till mig. Visst det är min önskan att få installera multiblad men det fördyrar modellen med cirka 20.000kr enligt vario och då är det inte ens i rätt storlek eftersom utväxlingen är fel i mekaniken, den är gjord för två blad 1900mm eller 5-blad 1600mm.

Mvh
    Balsa regn

PS. Såg ni Black Hawk down igår, jag tänkte inte ens på det tidigare men filmen vimlar av Little Bird´s.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• flunk
      • jul 2006
      • 396

Hua... Ja, det är ju en slant.
      Det var inte meningen att racka ner på ditt bygge, jag ville bara hetsa lite... Men som du vet, det kostar att ligga på topp.
      Jag hade fembladigt på min MD500, fast den var ju en 450 elmaskin, lite annan budget där...

Hursomhelst blir den nog fin när den blir klar! Tråden följs med intresse.

Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

BeastX tror jag är ett bra alternativ på fbl gyro som klarar flerbladigt. tror det är det bästa alternativet under 2000:-
        sen är ju problemet det mekaniska och det har jag ingen koll på.
        ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
        |FPV STUFF|
        |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
        |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
        | DJI Inspire 1 |
        |TERMIK OCH HANG |
        |
        Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
        |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Ursprungligen postat av Kenneth E
          Ytterligare förbättring eller försämring, vet inte om det är rätt, men jag känner att ju fler detaljer på modellen desto mindre ser det ut som en modell utan påminner mer om en miniatyr.
          Blir ju väldigt snyggt!
          Men hittar inget om vad du ska ha för motor? Turbin?
          Och vad är det för projekt i förgrunden på denna bild?
          ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

Jaså den,

Äh, det är bara en B-25 på 3.20, som blir nästa projekt att färdigställa efter Little Bird.

Jag har köpt en Beast av just den anledningen, men eftersom den första Beast II, hade problem med elektroniken känns det inte så förtroendefullt att använda den till HK´n. Hm menar du det tre axliga systemet som jag sett i någon tysk tidning?
            Mekaniken för multi props är inga problem, bara en fråga om kostnad, tror priset blev cirka 10.000 för blad, huvud och övrig mekanik för att få det att fungera. Skall jag välja FBL då är frågan om det går utan större ombyggnad, får kolla, men då blir det bara två blad i allafall och då kan jag behålla de jag har, kostar inget.

Bara roligt att diskutera, det har varit ganska tyst på denna tråd, men hade jag satt in en trainer 40, då hade det nog blivit liv i grytan.

Som sagt jag har aldrig byggt en Helikopter tidigare och jag gillar minsta skruvstorlek M6 så detta projekt passade mig perfekt.

Ni får gärna tipsa om prisvärda missil och kulsprutesystem som fungerar.

Balsa Regn
            DS-24 operatör.
            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• Dick

• jan 2009
              • 323

här e en länk sen e det upp till dig hur mycket du vågar:lollypop::sarcastic:

Autopartner.se
              Tre aviatörer kivik
              Ripa
              Tunby Airport

Kommentar

• Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

Den första länken tilltalar mig, bössan kan jag ordna - men kan jag testa på Malmö fältet tror ni? Eller måste jag vänta till Ripa träffen, har för mig du har en P47 och de skall vara extra stryktåliga.

Jag har tvättat rent och limmat idag i en och en halv timme på HK, skall maskera nosens glasparti i morgon.

Balsa regn
                DS-24 operatör.

Kommentar

• Dick

• jan 2009
                  • 323

Ha ha p-47 e snabba o tåliga. Plats för test kan ske hemma hos mig. Fixar du resten så e allt klart. Lycka till
                  Autopartner.se
                  Tre aviatörer kivik
                  Ripa
                  Tunby Airport

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Hej då har jag limmat och putsat på det främre glaspartiet. Inte mycket att säga, nitar, nitar och åter nitar.
                    Bifogade filer
                    DS-24 operatör.

Kommentar

• jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

Ursprungligen postat av jocke1963
                      Blir ju väldigt snyggt!
                      Men hittar inget om vad du ska ha för motor? Turbin?
                      Och vad är det för projekt i förgrunden på denna bild?
                      http://www.rcflyg.se/forum/attachmen...7&d=1341690542
                      Tror du missade min fråga om motor...??
                      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Hej Jocke1963,

Jag bygger enligt låg budget och behåller motorn som följde med modellen, bensinmotorn Zenoha, den är mycket lättstartad, tyst och verkar pålitlig enligt egen test, då jag prov hovrade med helikoptern. Jag var inne på elmotor men insåg att det blev dyrt att konvertera. Turbin är drömmen, men man hör inte mycket av motorn när helikotern flyger så det kan jag vara utan i och med det, sedan allt släpande med bränsle 2.5/5 Liter/minuter skall tankas efter varje flygning mot bensin 0.5/30 Liter/minuter.

Kanske om allt fungerar som det skall och jag blir imponerad av dess flygning, först då kanske jag uppgraderar till el.

Balsa Regn

El kräver minst 10 celler och en effekt på upptill 6kW.
                        DS-24 operatör.

Kommentar

• hjalleo
                          • sep 2010
                          • 766

Hej!

Jag kan inte påstå att helikopter är något som imponerar på mig men det här bygget gör det. Det bli ju bara bättre och bättre för varje uppdatering som du gör. Snyggt!

Mvh Olov

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Jag tackar för det Hjalleo,

Skall väl inte påstå att jag är imponerad av heli själv, men detta är en barndoms dröm som jag uppfyller och måste säga att jag själv börjar bli imponerad.

Har kladdat men färg på utsidan. Har lagt till nitar och kommer inte att lägga till fler på kroppsidorna för att sätta en gräns, har nu endast undersidan kvar att sk. nita.

Nu ser den grym ut och har nu börjat fundera på beväpningen och hur detta skall tillverkas, tänkte jag börjar med raketrören, verkar enklast.

Bilder från gårdagen arbetstimme.
                            Bifogade filer
                            DS-24 operatör.

Kommentar

• Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

Nu börjar den bli riktigt stilig, snyggt jobbat! :thumbup:
                              /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

Riktigt snyggt. Ser en blade i bakgrunden är det övningsmaskinen?

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
                                ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
                                |FPV STUFF|
                                |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
                                |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
                                | DJI Inspire 1 |
                                |TERMIK OCH HANG |
                                |
                                Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
                                |FPV4FUN @ Youtube |

Kommentar

Arbetssätt...