Vario MD-500e 1:4,5

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth E
    • okt 2006
    • 3445

    #46
    Hej Flunk,

    Har du ett bra tips på prisvärda multi bladiga huvuden och stabiliserings system är du välkommen att höra av dig till mig. Visst det är min önskan att få installera multiblad men det fördyrar modellen med cirka 20.000kr enligt vario och då är det inte ens i rätt storlek eftersom utväxlingen är fel i mekaniken, den är gjord för två blad 1900mm eller 5-blad 1600mm.

    Mvh
    Balsa regn

    PS. Såg ni Black Hawk down igår, jag tänkte inte ens på det tidigare men filmen vimlar av Little Bird´s.

    Kommentar

    • flunk
      • jul 2006
      • 396

      #47
      Hua... Ja, det är ju en slant.
      Det var inte meningen att racka ner på ditt bygge, jag ville bara hetsa lite... Men som du vet, det kostar att ligga på topp.
      Jag hade fembladigt på min MD500, fast den var ju en 450 elmaskin, lite annan budget där...

      Hursomhelst blir den nog fin när den blir klar! Tråden följs med intresse.

      Skickat från min Commodore VIC-20 via Tapatalk

      Kommentar

      • simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

        #48
        BeastX tror jag är ett bra alternativ på fbl gyro som klarar flerbladigt. tror det är det bästa alternativet under 2000:-
        sen är ju problemet det mekaniska och det har jag ingen koll på.

        Kommentar

        • jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

          #49
          Ursprungligen postat av Kenneth E
          Ytterligare förbättring eller försämring, vet inte om det är rätt, men jag känner att ju fler detaljer på modellen desto mindre ser det ut som en modell utan påminner mer om en miniatyr.
          Blir ju väldigt snyggt!
          Men hittar inget om vad du ska ha för motor? Turbin?
          Och vad är det för projekt i förgrunden på denna bild?

          Kommentar

          • Kenneth E
            • okt 2006
            • 3445

            #50
            Jaså den,

            Äh, det är bara en B-25 på 3.20, som blir nästa projekt att färdigställa efter Little Bird.

            Jag har köpt en Beast av just den anledningen, men eftersom den första Beast II, hade problem med elektroniken känns det inte så förtroendefullt att använda den till HK´n. Hm menar du det tre axliga systemet som jag sett i någon tysk tidning?
            Mekaniken för multi props är inga problem, bara en fråga om kostnad, tror priset blev cirka 10.000 för blad, huvud och övrig mekanik för att få det att fungera. Skall jag välja FBL då är frågan om det går utan större ombyggnad, får kolla, men då blir det bara två blad i allafall och då kan jag behålla de jag har, kostar inget.

            Bara roligt att diskutera, det har varit ganska tyst på denna tråd, men hade jag satt in en trainer 40, då hade det nog blivit liv i grytan.

            Som sagt jag har aldrig byggt en Helikopter tidigare och jag gillar minsta skruvstorlek M6 så detta projekt passade mig perfekt.

            Ni får gärna tipsa om prisvärda missil och kulsprutesystem som fungerar.

            Balsa Regn

            Kommentar

            • Dick

              • jan 2009
              • 323

              #51
              här e en länk sen e det upp till dig hur mycket du vågar:lollypop::sarcastic:



              Kommentar

              • Kenneth E
                • okt 2006
                • 3445

                #52
                Den första länken tilltalar mig, bössan kan jag ordna - men kan jag testa på Malmö fältet tror ni? Eller måste jag vänta till Ripa träffen, har för mig du har en P47 och de skall vara extra stryktåliga.

                Jag har tvättat rent och limmat idag i en och en halv timme på HK, skall maskera nosens glasparti i morgon.

                Balsa regn

                Kommentar

                • Dick

                  • jan 2009
                  • 323

                  #53
                  Ha ha p-47 e snabba o tåliga. Plats för test kan ske hemma hos mig. Fixar du resten så e allt klart. Lycka till

                  Kommentar

                  • Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

                    #54
                    Hej då har jag limmat och putsat på det främre glaspartiet. Inte mycket att säga, nitar, nitar och åter nitar.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

                      #55
                      Ursprungligen postat av jocke1963
                      Blir ju väldigt snyggt!
                      Men hittar inget om vad du ska ha för motor? Turbin?
                      Och vad är det för projekt i förgrunden på denna bild?
                      http://www.rcflyg.se/forum/attachmen...7&d=1341690542
                      Tror du missade min fråga om motor...??

                      Kommentar

                      • Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

                        #56
                        Hej Jocke1963,

                        Jag bygger enligt låg budget och behåller motorn som följde med modellen, bensinmotorn Zenoha, den är mycket lättstartad, tyst och verkar pålitlig enligt egen test, då jag prov hovrade med helikoptern. Jag var inne på elmotor men insåg att det blev dyrt att konvertera. Turbin är drömmen, men man hör inte mycket av motorn när helikotern flyger så det kan jag vara utan i och med det, sedan allt släpande med bränsle 2.5/5 Liter/minuter skall tankas efter varje flygning mot bensin 0.5/30 Liter/minuter.

                        Kanske om allt fungerar som det skall och jag blir imponerad av dess flygning, först då kanske jag uppgraderar till el.

                        Balsa Regn

                        El kräver minst 10 celler och en effekt på upptill 6kW.

                        Kommentar

                        • hjalleo
                          • sep 2010
                          • 766

                          #57
                          Hej!

                          Jag kan inte påstå att helikopter är något som imponerar på mig men det här bygget gör det. Det bli ju bara bättre och bättre för varje uppdatering som du gör. Snyggt!

                          Mvh Olov

                          Kommentar

                          • Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

                            #58
                            Jag tackar för det Hjalleo,

                            Skall väl inte påstå att jag är imponerad av heli själv, men detta är en barndoms dröm som jag uppfyller och måste säga att jag själv börjar bli imponerad.

                            Har kladdat men färg på utsidan. Har lagt till nitar och kommer inte att lägga till fler på kroppsidorna för att sätta en gräns, har nu endast undersidan kvar att sk. nita.

                            Nu ser den grym ut och har nu börjat fundera på beväpningen och hur detta skall tillverkas, tänkte jag börjar med raketrören, verkar enklast.

                            Bilder från gårdagen arbetstimme.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • Mr J
                              • maj 2006
                              • 4130

                              #59
                              Nu börjar den bli riktigt stilig, snyggt jobbat! :thumbup:

                              Kommentar

                              • simonarvestrand
                                • jan 2012
                                • 3850

                                #60
                                Riktigt snyggt. Ser en blade i bakgrunden är det övningsmaskinen?

                                Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

                                Kommentar

                                Arbetssätt...