KMP P-47 Thunderbolt

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ompa
    • aug 2006
    • 2961

KMP P-47 Thunderbolt

Då var det dags, beställt 20060809 levererat 20061208. Den som väntar på något gott...
    PDT_Armataz_02_11
    Men döm om min förvåning när jag fick se kartongen, till och med min pilot fick nackhåren att ställa sig.

Den var ju inte alls som bilden på nätet. Av med locket och inspektera.

Visst är det otroligt välpackat? Lilleman håller med.

Men visst var den som bilden på nätet, puh.

Det jag först av allt märkte när jag packat upp modellen var att 2:a spantet räknat, exlusive brandväggen, kommer mitt i sittbrunnen där jag tänkt bygga cockpit. Är väldigt mottagen för förslag här.

Dom svart markeringarna är ungefär där jag tänkt skära upp för själva cockpit.
    Själva bygget bör komma igång någongång under veckan. I morgon måndag så är det dock lusse firande på dagis tätt följt av CSI NY. Missar det aldrig.
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Ompa; 2008-07-04, 15:35.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby
    :crazy_pilot:
    //Tomas//

• Nalle
    • sep 2006
    • 326

Kul att du är nöjd med modellen. Verkar vara lika bra packat som
    övriga KMP satser. Ser ut och kunna bli en grym kärra när den är klar.
    Lycka till med bygget och med tråden.
    PDT_Armataz_02_44
    /Nalle :cheers2:

Kommentar

• tonic
      • maj 2006
      • 882

Härligt att se Ompa. Jag kommer följa denna byggtråd. Mycket bilder och beskrivning på bygget vore skitkul. Lycka till med ditt bygge :up:
      Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

ÄNTLIGEN!!! Å den ser riktigt riktigt snygg ut. F-n att man inte har mer tid, pengar och plats.....

Angående cockpiten, finns det gott om plats framför? Ett alternativ kunde vara att man monterar servon mm på varje sida om tanken.

Good luck!
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• zeno
          • maj 2006
          • 536

Mums fillibabba
          P-47'an är ju för go. Knubbig och ändå brutal.

Mysko med kartongen, är det ett gammalt färgschema som har haft eller köper dom kartonger ifrån CMP-fabriken (Hmm.. KMP... CMP.. dom kanske är goda grannar?)?

Kommentar

• Ompa
            • aug 2006
            • 2961

Tack för alla possitiva responser. Hinner inte något bygge i kväll, troligen det minimala i morgon också då katten blivit sjuk och ska till vetrinären :(
            Bilder kommer så fort jag bara kan.
            Christer, servobryggan blir nog inga problem, det jag hänger upp mig på är mest spantet som går tvärs över själva "sittbrunnen"

Som synes går spantet precis i mitten av cockpit. (Se bild i första inlägget)
            Ska kolla Top Flite´s manual på nätet och deras P-47á, dom modellerna har ju kompletta cockpit kit som tillbehör och borde även vara spant som måste kapas även där. Kanske går att göra någon ram runt cockpit som förstärkning om jag måste kapa spantet? Växla av som det heter på fackspråk när snickarna måste kapa en bärande regel.
            Senast redigerad av Ompa; 2008-07-04, 15:38.
            Modellflyg
            En Stört-skön hobby
            //Tomas//

Kommentar

• Nalle
              • sep 2006
              • 326

Kan du inte ta bort det spantet som sitter över ditt blivande hål och flytta
              det, så det sitter bakom ryggen på piloten? Och så tar du och tränger ihop
              servona lite längre fram i en egen tillverkad brygga. Nu vet inte jag hur
              "fet" vinge du har. Men på Hurricanen så har jag tänkt att lägga ventil,
              luftflaska och servot i vingen. Lucka ner i vingen som döljs av kroppen.
              Sen kan du ta och montera gasservot och acc under motorkåpan vid
              motorn (se Christers spitt) Då är det bara två servon och motagare som
              ska få plats i kroppen. Kan ske kan vara något att utgå ifrån ialla fall då
              du funderar. PDT_Armataz_02_04
              Hälsa kisse att den ska krya på sig.

Kommentar

• Ompa
                • aug 2006
                • 2961

Flytta spantet var nog det som ringde längst in från början. Sen är det nog inga problem med resten faktiskt. Skapligt med plats, men den där service luckan jag nämnt tidigare i bla Christers byggtråd kan bli marigt. Kräver mer planering om vara eller inte vara.
                Har precis kommit hem från djursjukhuset, kissen mådde inte bra, vi blev tvugna att avliva vår favorit :( :( :(
                Modellflyg
                En Stört-skön hobby
                //Tomas//

Kommentar

• Sweeper
                  • jun 2006
                  • 3961

Jag håller med om att flytta spantet. Men jag hade nog förstärkt området där det satt med en omgång kolfibermatta. Den kommer inte att synas efter att du har byggt innerväggarna.

Och jag beklagar förlusten av er katt.

Göran
                  Sponsrad av MBS RC Models

Admin RC Scalebuilder siten

Kommentar

• Ompa
                    • aug 2006
                    • 2961

Ursprungligen postat av Sweeper
                    Jag håller med om att flytta spantet. Men jag hade nog förstärkt området där det satt med en omgång kolfibermatta. Den kommer inte att synas efter att du har byggt innerväggarna.

Och jag beklagar förlusten av er katt.

Göran
                    Tack för medlidandet. Det var en lite speciell katt så han är/blir saknad.
                    Det där med fibermattan var ingen dum ide´. Så får det bli.
                    Modellflyg
                    En Stört-skön hobby
                    //Tomas//

Kommentar

• Nalle
                      • sep 2006
                      • 326

P-47 är lite rundare om magen än vad min Hurricane är. Så du har
                      kanske mer plats en vad jag trodde.

Beklagar kattens frånfälle. Men tänk så har: efter som den var älskad och
                      nu saknad av er, så var den på en plats, i ett hem där den hadde ett bra liv.
                      Själv fd kattägare.

Kommentar

• Nalle
                        • sep 2006
                        • 326

Jag lettar fort farande panel fil åt dig Ompa. Har laddat ner 9st p-47 med "felaktigt" filformat påpanelen. Men den finns där ute det vet jag, och jag ska hitta den. PDT_Armataz_02_13

Kommentar

• Ompa
                          • aug 2006
                          • 2961

Gött att höra Nalle :lol:
                          Men för guds skull, leta inte i hjäl dig. Måste snart hitta på att göra något tillbaka.
                          Började så smått med vingarna i går. Skärt upp för servoluckor, limmat gångjärn samt gjort i ordning servofästena på luckorna. Går inte med blixtens fart, men håll ut, bilder kommer. Måste bara få lite lugn och ro efter dom senaste dagarnas strapatser. :cry:
                          Modellflyg
                          En Stört-skön hobby
                          //Tomas//

Kommentar

• Ompa
                            • aug 2006
                            • 2961

Byggstarten av thunderbolten går segt. Tillråga på allt fick jag beställa en ny dator i onsdags förmiddag efter massa strul med den gammla. Har precis fått igång på den med alla program etc som ska instaleras. Där gick hela kvällen i går. :?
                            I kväll då, äntligen, frugan jobbar natt utmärkt, ingen som tjatar. Vad händer? Jo en av de två tvillingarna sätter sig upp i sängen och spyr ner hela sängen, sig själv och närmsta omgivning. :( Nu ligger hon dock på soffan brevid mig, men när jag försöker smita i väg för att bygga vaknar hon direkt. Suck.

Här är i alla fall skevrodren och klaffarna limmade. Servona sitter monterade i servoluckorna. Nästa moment får bli servohorn med stötstänger, följt av inredning av hjlbrunnarna.

Christer, det kom mer paket i går. Sporrstället från Unitracts i england dök upp i brevlådan.

Vad tycks? Diggar det skarpt själv. Det medskickade från KMP är ju rena katastrofen så det är hursom helst helt uteslutet. Får nog ev överväga detta med sporhjuls luckor trotts allt. Vore ju stilligt att ha det. Vi får se när vi kommer så långt. PDT_Armataz_02_03
                            Bifogade filer
                            Senast redigerad av Ompa; 2008-07-04, 15:40.
                            Modellflyg
                            En Stört-skön hobby
                            //Tomas//

Kommentar

• Baronen L-A
                              • jul 2006
                              • 57

Tjusigt!!!vilken betäckning har detta fina sporhjul?

Kommentar

Arbetssätt...