Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
De börjar bli roligare nu när man ser vart det barkar
Just nu funderar jag hur jag ska få detta:
Till detta:
Hur mycket det blir får vi se, undertiden bygger jag lite till.
Här ser man ungefär hur jag tänkt lösa höjdroder linkaget. Har förstärkt en del i stabben som inte syns här.
Här ska allt få plats och kopplas till kolfiberstången :concern: än så länge passa det med tillräcklig rörlighet på höjdroder.
Jaja, det är bara att kämpa på så man får börja med vingarna nån gång :crazy_pilot:
Här har det varit lugnt på byggfronten, har haft nöjet att spendera nyår i Trysil med skidåkning :thumbup:. Kul!
Lite har det blivit i alla fall. Limmat fast klossen som kommer att ge stabbens inpassning och anfallsvinkel som ska vara 2 grader. Här tror jag att jag släpper kroppen ett tag för att gå vidare med vingarna, de behövs ju för att mäta in stabben ordentligt.
Nej inte ännu, har inte börjat limma. Men det ser ut som att detta görs i samband med att framkanten limmas. Har lite svårt att tyda den tyska byggbeskrivningen men forskar just nu. Hmmm.... skulle aldrig hoppat av tyskan! Den finns här på PDF om någon kan ge mig lite tips: http://www.bnhof.de/~BKoenig/pdf/ask13.pdf sidan 20 Bild 96.
Förstår jag det rätt så har man höjt bakkanten för att limma framkantens plankning och eftersom vingen smalnar av så byggs skränkningen in där? Men det finns säkert enklare sätt att göra detta?
För att travestera en scen i filmen "Yrrol":
-Man KAN göra så ja, men det är inte rätt!
Skämt åsido, på bild 96 i den eminenta bygganvisningen verkar det som om man lyft hela bakkanten för att kunna pressa ner spryglarna mot underplankningen i framkanten.
Jag hade nog pallat under lite mer i bakkanten av vingspetsen direkt för att få skränkning.
När överplankningen limmas på så s.a.s. "förseglar" man hela konstruktionen.
På bild 103 syns det tydligt att man, trots vinspetsklumpen, har skränkt vingen!
Den eminenta bygganvisningen gör mig mest förvirrad, det går bäst när jag inte följer den.:close_tema:
Då pallar jag under ca 1cm i ytterkant och hoppas det blir lagom, det verkar ju onekligen lättare och sen sticka under balsa i framkant när jag limmar underplankningen.
Det är nu jag önskar jag hade en vänsterkopia av ritningen så jag kunde bygga vänstervingen parallellt, det får bli nästa gång.
/Fredrik.
Vänsterkopia fixar du sk*t-enkelt!
Olja in ritningen med en aning matolja så lyser det igenom. Sen är det bara att vända på ritningen...
Gammalt djungeltrix!
Ja just det! Det var så man gjorde!
Imorgon blir det att plocka bort den och olja upp... blir lite roligare än att börja om från början med vänstra. Tack.
Kommentar