KMP SPIT...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

KMP SPIT...

Tänkte lägga upp lite bilder o klisterfyllda kommentarer om bygget av en Spitfire här,låd-uppackning skedde i går kväll o blev sugen på att göra en tråd av det..Aeroplanet i fråga är en KMP kopia av sir Reginalds mästerverk o kommer att förses med en 120:a mod. ASP/SY/SC
    (just den här står det SY på..)Modellen är en långnos mk14 ca,den där sorten som hade en vrålande griffon i nosen..Flygetyget ser fantastiskt fint ut,glasfiberkropp,plankade vingar o hela härligheten är lackat i lagom matta färger..Jag är ju mer än glad åt dessa kärror eftersom dom levereras med luftställ av hygglig sort o en godispåse som har funkat bra för mig att använda hitills,...inget märkvärdigt men användbart, så i mina ögon så får man mycket för pengarna.. Kommer att förses med Futaba std servon till allt förutom höjdrodret där jag gärna vill ha någe liiite starkare..Hoppas att det kan vara kul för nån annan å se lite bilder på det hela önskar:
    //Bokis
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)
  • DrHanke
    • maj 2006
    • 5249

okej så här långt har bokis kommit i projektet...

i det här tempot kommer det nog va klart till jul... *ler*
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Mr J
      • maj 2006
      • 4130

ARF?

Almost Ready to Flip box lid open that is 8)
      /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• bokis
        • maj 2006
        • 5041

NÖFF!!
        (Nästan Över Förväntan Flygfärdigt)
        //Bokis 8)
        // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• TomasE
          • maj 2006
          • 368

Häcken full

Hej

Ojojoj :roll: det ser ut som att Bokis ligger efter lite, hela källaren full med jobb som ligger i kartonger och bara väntar på att bli ihopmonterade.
          Det är kul att du lägger ut byggtrådar, alltid lika intressant och se vad du pysslar med
          / Tomas Eklund
          Do you remeber when sex was safe and flying was dangerous?

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Bokis,
            Ge f-n å tafsa på den där kartongen, den är MIN!!!!!
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Christer,det hände en olycka....Kan du vänta ca 6 mån till på en ny?
              Paketet blev liite för platt,det var inte meningen att skopan på traktorgrävaren skulle hamna just där :oops:
              Thomas,mail kommer,är hemma nästa helg!
              //bokis
              // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
                • maj 2006
                • 1228

Ursprungligen postat av bokis
                Christer,det hände en olycka....Kan du vänta ca 6 mån till på en ny?
                Paketet blev liite för platt,det var inte meningen att skopan på traktorgrävaren skulle hamna just där :oops:
                //bokis
                Du är helt säker på att det inte är DITT paket som är platt??? :wink:
                Ska försöka "komma förbi" på måndag e.m.
                /Christer Landberg

Fw190D9
                Fw190F2
                Hawker Tempest Mk. V
                S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Å så var man igång,suget blev så stort så att jag kastade ut Christer
                  (förlåt mig C.!) idag bara för att få komma igång..Bygget är konventionellt,inga konstigheter,ett par små aber men inget allvarligt..
                  Har man byggt ett par ARF:er så är det inget man ligger sömnlös över,passformen på hjulhuset krävde lite funderingar å sen var det för femtielfte gången så att luckorna till klaffen har öppningen åt "fel" håll,
                  kör man med en kanal å standardservon så får man tänka till lite så att
                  bägge servona går åt samma håll..Finishen är bra och jag gillar passformen,den lämnar inget i övrigt att önska,spinner ingår inte men Herr Landberg har lokaliserat en skalalik spinner som jag med glädje lurade av honom,se bild. målet för dagens aktiviteter var att få till vingen i flygdugligt skick o det är uppnått.Nu några bilder:

Hoppas att det glädjer nån!
                  // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• H_enke
                    • maj 2006
                    • 150

Ojoj! Jag vill se mer bilder!

Kommentar

• Ice
                      • maj 2006
                      • 72

DITO ^^^^ Meeer bilder!! detta forum ska kryyyylla av bilder jaaa bokis.. även mina på DC-3an

Hoppas vi får se en film på kärran snart bokis!

Kommentar

• ChristerL
                        • maj 2006
                        • 1228

Utkastad? Well, jag spelade tydligen bra. Jag har aldrig haft så bråttom från Bokis som igår. Ville ju hem snarast för att lukta på min egen Spitfire! 8)

Ursprungligen postat av bokis
                        Herr Landberg har lokaliserat en skalalik spinner som jag med glädje lurade av honom
                        Kan berätta att denna spinner egentligen är för Brian Taylor och hans Spitfire Mk. XIV/XIX. Jag beställde min och Bokis från Pitch Skala Hobby i Danmark. ( http://www.pitch.dk/shop/index.php ) Helt korrekt i form, men liiiite liten kanske, typ så där 2-3 mm om man är kinkig. Men monterar man spinnern några mm från kåpan (vilket man bör), är spinnern HELT PERFECT!!
                        Pitch Skala Hobby säljer annat godis som kan vara lämpligt för en KMP Spitfire, jag beställde också Mick Reeves instrumentpanel i skala 1/6.:

/Christer Landberg

Fw190D9
                        Fw190F2
                        Hawker Tempest Mk. V
                        S29C Tunnan

Kommentar

• zeno
                          • maj 2006
                          • 536

Snyggt.
                          Yikes, Pitch Skala Hobby var ju ett riktigt kalasställe!
                          Kanske blir en byggsats till vintern

Kommentar

• bokis
                            • maj 2006
                            • 5041

Bygget snubblar vidare...Motorinstallationen är färdig(bild kommer) å den var intressant..Ringde en bekant (Mr Warben Bonckert,Filosofie Dr i WW II) som föreslog följande,I ritningen finns ett mått från brandvägg till proppwasher...Montera motorbockarna på motorn med "rätt längd",fixa fastskruvningen av kåpan,placera motor i kåpa,sätt fast kåpa. Håll hela härligheten som ett flöte med motorn uppåt,centrera,markera(med pianotråd o hammare) när man är nöjd,hoppas på att märkena duger,ta isär o borra+håll tummar,tår o vad du har i förhoppningen att det hela blir bra! HEUREKA! Det stämmer....nästan...F-N! Vad nu då?10 mm mellan spinnerbakplatta å kåpa? Hmm,fram med måttet,kolla,jodå ,jag har mätt rätt men måttet i boken är 7 mm fel...Nåja,av med motorn,borra fyra nya hål straxt bakom de förra ,dra fast å.......YES DET SER UT SOM EN SPITT!
                            Tack Christer,spinnern e mumma! Lycklig som en Lottovinnare fortsätter jag med sidrodret..Robart pinngångjärn...Hua..Ingen favorit att få dit men det brukar gå även utan jigg...måtta ,borra, borra,borra o kolla..Jo det blir nog bra!Smörjer in gångjärnsleden o fortsätter med sporren... Medskicket sätter jag en ära i att använda så sporrhjulet,modell enklare sätts fast i sidrodret å så limmas hela härligheten dit..Håller upp den framför mig å har redan börjat fundera på första flygturen
                            // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ice
                              • maj 2006
                              • 72

**host** bilder

kanske inte rätt person som frågar efter bilder men men

Kommentar

Arbetssätt...