KMP SPIT...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristerL
    • maj 2006
    • 1228

Dobbis,
    Jag förstår vad du menar. Hoppas kunna fixa det med mindre hjul och göra som du med luftcylindern....
    (KMP 109a? Nja, den är läcker men hoppas på andra trevliga kärror :roll: )

Tyvärr har jag inte kunnat testa ställen infällda ännu eftersom byggbeskrivingen felaktigt visar hur slangarna ska monteras på luftventilen. Ringde Bokis igår som i alla fall mindes att LUFT IN skulle vara nippeln på sidan. "Sen är det bara att prova", sa han skrattandes. Vilket jag gjorde och gjorde och gjorde, men inte f-n fick jag det att fungera. (Backventilen i systemet sitter allså i luftventilen.)
    På gränsen till nervsammanbrott ringde jag ånyo leg. psykolog Bokström ikväll, som bekräftade att slangarna SKA sitta enligt nedan bild. "MEN det går inte att fylla med handpump, du behöver högre tryck".

Så här SKA slangarna sitta enl. psykolog Bokström! Han rekommenderade att införskaffa en stycken 12 V kompressor på Biltema. Kikat på www.biltema.se men hittar inga. Clas Ohlson har denna, någon att köpa?:

Kompressor, med tryckmätare, för pumpning av däck, madrasser, leksaker mm. 12 Volt DC.
    Max tryck 250 PSI/17 Bar. Strömförbrukning ca. 8 Amp. 79.00 Kr

Eftersom jag ska ha cockpit har jag fått göra en ny servobrygga. Problemet var var den skulle sitta, så långt ner i kroppen som möjligt (mer utrymme för cockpit) och så långt fram som möjligt (kärran blir baktung ändå). Placeringen blev en kompromiss, fast nu får jag inte rum med en hel cockpit.... Golvet kommer vara i "rumphöjd" på piloten, blir att amputera honom vid knäna.
    Servon fr.v: Höjd, sida (vajerstyrning!) och landställ. Den senare med stötstång till sporrhjulet, luftventilen kommer kopplas till denna också. Har inte bestämt mig för styrbart sporrhjul ännu. Möjligheten finns ju att fixa det senare om det visar sig behövas.

/Christer Landberg

Fw190D9
    Fw190F2
    Hawker Tempest Mk. V
    S29C Tunnan

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Det Freudianska inslaget i denna tråd ger oss en djupare insikt inför de själsliga dilemman som man kan ställas inför i denna djupsinniga hobby....
      // "Farbror Barbro"
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• ChristerL
        • maj 2006
        • 1228

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet.........

Byggtråden fortsätter nu här:
        http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=648 (KMP Spit Part II)
        /Christer Landberg

Fw190D9
        Fw190F2
        Hawker Tempest Mk. V
        S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
          • aug 2006
          • 2961

Nu har jag dreglat flera gånger över denna byggtråd och till sisst tagit mig i kragen och beställt mig en egen kärra. Dock ingen spitt men en P-47 Thunderbolt. Till mitt stora förtret var den dock restad hos Östersunds modellhobby, dom räknar med in leverans någongång i mitten-slutet av September :? Suck! Denna väntan.
          Jag har en ombordglöd som jag köpt för längesedan som jag tänkte använda i denna "Jug", men är osäker på hur man bäst kopplar det hela och samtidigt ska kunna använda yttre glödanslutning. Om någon har en ide´så hör gärna av er. Ombordglöden är av fabrikat IGS.
          Modellflyg
          En Stört-skön hobby
          :crazy_pilot:
          //Tomas//

Kommentar

• ChristerL
            • maj 2006
            • 1228

Har själv en IGS ombordglöd. Du har inte instruktionerna kvar? Vill minnas att allt du frågor om finns beskrivet där. Kan scanna av mina om du vill.
            /Christer Landberg

Fw190D9
            Fw190F2
            Hawker Tempest Mk. V
            S29C Tunnan

Kommentar

• Ompa
              • aug 2006
              • 2961

Ström

Funderat lite på mottagare ack till dessa maskiner. Använder ni 4,8V eller 6,0V? Planerar för mitt kommande bygge, det är ju trots allt 8 servon som går åt samt att det är lite vikt i dessa modeller från KMP. PDT_Armataz_02_38
              Modellflyg
              En Stört-skön hobby
              //Tomas//

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Jag kör allt på 6 v men det har inget med vikten på kärran att göra,alla KMP warbirds är mycket lätta för sin storlek..Jag kör 6 v o futaba 3003
                till allt i dom utom höjden o det funkar för mig,det där med dyra servon ,det är nåt andra får skaffa,jag ser ingen som helst användning för dem i dessa kärror..
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Ompa
                  • aug 2006
                  • 2961

Då tackar jag för tipset. Håller med dej prexsis vad det gäller dyra servon. Överlåter det oxså till dom andra, specielt om det nu inte behövs till denna kärra PDT_Armataz_02_27
                  Modellflyg
                  En Stört-skön hobby
                  //Tomas//

Kommentar

Arbetssätt...