Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Ett fäste för D-sub9 honan. Passade perfekt att sätta på plattan för vingbultarna.
Vinkeln på urtaget för en Dsub skall vara 10 grader. Epoxylimmad.
Platta för acce och mottagare medföljer. Den skruvas fast på två hårdträlister som är limmade på kroppssidorna. Accen fästs med karborreband på ena sidan, lägger en skiva med 3mm dh-skum under. Sen tänker sig TF att man lägger mottagaren på andra sidan under samma kardborreband.
Jag modifierar detta, sågar till en plywoodskiva som jag limmar på distanser så att kardborrebanden kan passera under denna. Fäster sedan mottagaren med dubbelhäftande 3mm skumgummiskiva på denna.
Kopplar in ett av servona och testar... Va f-n, servot brummar och centrerar uselt. I med nästa servo... likadant. Visserligen är det gamla servon men de var ju testade före installation.
Testar alla på alla möjliga sätt men blir tillslut tvungen göra det sista en Man gör... Läsa handboken. Och mycket riktigt, där står att mottagare R7008 endast kan användas i 12+ Ch mode (18MZ) och då bara med digitala servon.
Byta 8 servon är inte så kul så det blir att inhandla en ny mottagare R6008. (Futaba)
//Kenny
Young enough to know I can,
Old enough to know I shouldn´t,
Stupid enough to do it anyway.
Kopplar in ett av servona och testar... Va f-n, servot brummar och centrerar uselt. I med nästa servo... likadant. Visserligen är det gamla servon men de var ju testade före installation.
Testar alla på alla möjliga sätt men blir tillslut tvungen göra det sista en Man gör... Läsa handboken. Och mycket riktigt, där står att mottagare R7008 endast kan användas i 12+ Ch mode (18MZ) och då bara med digitala servon.
Byta 8 servon är inte så kul så det blir att inhandla en ny mottagare R6008. (Futaba)
Hej Kenny!
Jag har visserligen inte R7008-mottagaren själv, men jag undrar om du verkligen är säker på att det är som du skriver? Är det inte så att när du kör 12 Ch mode så funkar det bara med digitala servon? Om du däremot provar med att ställa om till någon annan mode så undrar jag om det inte fungerar utmärkt med analoga servon. Då jag gissar att du har 14SG-sändaren borde det funka om du ställer om till "FASSTest 14CH mode".
Jag har visserligen inte R7008-mottagaren själv, men jag undrar om du verkligen är säker på att det är som du skriver? Är det inte så att när du kör 12 Ch mode så funkar det bara med digitala servon? Om du däremot provar med att ställa om till någon annan mode så undrar jag om det inte fungerar utmärkt med analoga servon. Då jag gissar att du har 14SG-sändaren borde det funka om du ställer om till "FASSTest 14CH mode".
Mvh Olov
Hej Olov.
Jo jag är näst intill tvärsäker på detta.
Jag har en 18MZ sändare.
Man kan välja mellan FASST 7ch, FASST Multi, FASSTest 12ch, FASSTest 18ch.
Det går bara att länka mottagaren i FASSTest 12ch och FASSTest 18ch.
Skillnaden mellan 12ch och 18ch är att i 12ch mode är responsen snabbare men den visar endast spänningen i mottagaraccen via telemetri.
12 ch mode rekommenderas till 3d helikopter. 18ch har full telemetri på bekostnad av responsen.
Futaba säger så här om R7008
"Analog servos cannot be used with the R7008SB in the FASSTest 12Ch mode."
"The R7008SB can only be used with FASSTest capable transmitters."
Jag tolkar detta som att den endast funkar med digitala servon och endast i FASSTest mode.
Metoden vid länkning skiljer sig också då R7008SB länkas från sändaren till skillnad från 6xxx- serien som länkas från mottagaren.
//Kenny
Jag tolkar det som skrivs i rött som så att analoga servon inte kan användas med R7008SB i FASSTest 12Ch mode och att mottagaren bara fungerar med FASTest-sändare, dvs 14SG och 18 MZ. Nog sjutton funkar det med analoga servon om du änvänder FASSTest 18 ch mode? Det där med responsen tror jag att du kan bortse från på den här modellen.
Du har ju alldeles rätt!:applouse:. 18ch funkar klockrent oavsett fabrikat och typ av servo.
Skillnaden i respons är ju som du säger obetydlig i flygplan.
Enda jag inte provade, tog för givet att det inte gick när inte 12ch mode funkade.
Ursprungligen postat av hjalleo
Hej Kenny!
Jag tolkar det som skrivs i rött som så att analoga servon inte kan användas med R7008SB i FASSTest 12Ch mode och att mottagaren bara fungerar med FASTest-sändare, dvs 14SG och 18 MZ. Nog sjutton funkar det med analoga servon om du änvänder FASSTest 18 ch mode? Det där med responsen tror jag att du kan bortse från på den här modellen.
Mvh Olov
//Kenny
Cockpit på plats, måtten stämmer inget vidare i cockpit. Stolen borde sitta längre fram, men då
hamnar den utanför fästet. Nu blir det en spalt mellan ryggen på piloten och stolen.
Men det fick bli så då de flesta delarna redan var limmade.
Huven limmad med epoxy.
Lite fler plastdetaljer på plats. Oops, har vänt turboutsläppet fel. Rättar detta senare.
Motorattrappen kompleteras med aluminiumrör samt "tändkablar"
Limmas i kåpan med epoxy uppblandat med mikroballonger
Antog att attrappen skulle följa kåpan i överkant. Det ska den inte,
Fick sprätta loss och flytta ner den ca 10 mm för att inte nosen skulle "hänga" ner.
Kommentar