ARF for a real dummie: Sbach 342 1900 mm/73"

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andWho
    • nov 2007
    • 550

Så här lagade o förstärkte jag min SU26-a efter en pannkakslandning: https://www.facebook.com/media/set/?...6700675&type=1
    Fick använda alu vinkeljärn, fanns inga spant att fästa kolrör i.
    /A

Kommentar

• Medeashusse
      • maj 2013
      • 959

Fel, dubbelpostning. Se nästa.
      Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Medeashusse
        • maj 2013
        • 959

Mer fingerfärg....

Menar du så här och med en platta ovanför för att ordentligt spänna ihop det?

Funderar bara var jag hittar ett superlångt borr?
        Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-06, 10:44.
        Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Rille Stark
          • jun 2011
          • 410

Jag skulle tro att det räcker att förstärka alla skarvar, vinklar & vrår genom att limma med PU-lim som sväller lite eller aliphatic som jag använder som rinner in i träet & på så sätt ger starkare fogar. Det brukar styva upp bra nog. Kolfiber är ett bra komplement även om glasfiber plattor (typ kretskort) nog är ännu bättre genom sin stora förmåga att ta upp stötar.

Frid!

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
            • 1314

Mors, grattis till mysig flygmaskin.
            Har precis premiärat en liknande skapelse fr HobbyKing försedd med Saito 30 CC 4T i nosen.
            Har inte lusläst tråden men här kommer mina konkreta tips:
            Landningstället sitter knappt fast (mitt lossnade direkt), som tidigare nämnts så det är extra lim och trä som gäller.
            Tänk en triangel mellan motor, hjul och vinginfästning.
            Det är här som de yttre kraftera verkar som hårdast på planet.
            Förstärk med lätt plyfa mellan hjulfäste och upp mot motorspantet.
            Kolla även motorfästet. En motor i denna storlek ger enormt med kraft så det kan behövas extra trälister i hörnen.
            En Saito 30CC drar ruggigt med soppa så jag föreslår nog en 30CC bensinare för att få bättre flygtid om du skall köra förbränningsmotor.
            Och givetvis: Tag hjälp och låt någon kunnig kolla på planet före du startat, det är både stort och kraftfullt.
            Med goda råd här på forat och lite tålamod fixar du detta och får ett otroligt fint flygplan.
            Lycka till på alla sätt.

// Mats W
            Då slipper du startbatteri mm.
            Flygsmurfen

Kommentar

• andWho
              • nov 2007
              • 550

Det behövs mer än bara lim. Lasterna ska tas upp av konstruktionsdetaljerna. Limmet ska bara hålla ihop delarna, inte ta upp laster.
              Din "fingerfärgstekning" ser alldeles lysande ut. Lite mellanlägg på mellan "lock" o platta behös nog, så att det inte bognar för mycket .
              /A

Kommentar

• Medeashusse
                • maj 2013
                • 959

Tack alla för muntra tillrop och goda råd!
                Kan nog inte borra ett 5mm hål, mätte spelet mellan originalförstärkningen (plankorna på sidan, som jag lagt kolrören ovanpå) och det är bara 5mm trä kvar till ovankanten.
                Så, ska jag flytta in rören mot mitten och sänka kolrören, välja en klenare dimension eller göra U-uttag från ovansida?
                Senast redigerad av Medeashusse; 2013-07-07, 10:34.

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7942

Det finns ju ingen "one size fits all"-lösning när det gäller att förstärka i efterhand men om du hela tiden har tankarna att du skall sprida ut belastningen så kan du säkert hitta en lösning som gör nytta. Se också till att inte försvaga nån punkt utan förstärkning är vad som gäller. Även motorfästet brukar behöva en översyn/förstärkning och speciellt om det kommer att sitta en skakande förbränningsmotor i nosen. Se till att ha bra passform på de träbitar du limmar dit för tjocka utfyllnader av lim bygger tyvärr ingen styrka.
                  Roger

Kommentar

• andWho
                    • nov 2007
                    • 550

Tänkte också att det ser ut att vara extremt lite material i de där spanten att borra i. McR har rätt i att se till att inte försvaga för mycket. I det här fallet ser det iofs så klent ut att det kanske inte skulle göra ngn skillnad.

Ett bättre alternativ är kanske att fila till 25x25 alu vinkeljärn, med uttag för spanten. Då behöver du inte försvaga ngt.
                    Se mitt bifogade försök till skiss. Detta förutsätter att väggen är en del av en bärande konstruktion, inte bara en skiljevägg till tunneln.
                    /A
                    Bifogade filer
                    Senast redigerad av andWho; 2013-07-07, 12:31.

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Du kan lika gärna ta t ex 3-4 mm plywood i st f alu. Sen skulle jag göra de bitarna lite högre så att dom går längre upp längs kroppsidan. Dessutom skulle jag fylla ut emellan "spanten" med en välpassande bit limmad med epoxy för att ytterligare styva upp den biten. Det skulle då motsvara den effekt du får via vinkeljärnen i alu men vara lite enklare att göra. Ja - det finns många olika sätt att förstärka...
                      Roger

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                        • 7676

Det finns säkert 3741 lösningar på problemet, men jag resonerar så här: En stående platta tar upp betydligt mer belastningar än en liggande. Lägg en planka ner, gå på den och den går av, ställ samma planka på högkant och du kan gå på den utan problem. Sen gäller det ju bara att "få till'et" i konstruktionen...
                        Retroholic!

Kommentar

• Medeashusse
                          • maj 2013
                          • 959

Jag läser och lär! Det gör inget om ni har olika åsikter för jag lär mig enormt mycket på det här! Är ju ganska nollad så om jag "får i mig" olika sätt att lösa samma problem är det bara bra!

En lite dyrare idé även om jag lutar åt de billigare alternativen: Fyrkantsprofil i kolfiber?

Eller en L-profil

Kom precis på att det kanske är just i förstärkningsarbetena jag som nybörjare får "best value for money", inte på ett servo som reagerar några tiondelar snabbare..

Kommentar

• andWho
                            • nov 2007
                            • 550

Helt rätt Thomas, tänk stående I -balk. Men det gäller också att binda ihop den med (liggande) landställsplattan.
                            Sett alldeles för månda lagningar och "förstärknngar" där man bara hällt på epoxi. För att slitas sönder direkt i limskarven. eller plywood som delaminerar/spricker, vid nästa landning.

Fyrkanrör eller L-profil i kolfiber är ju en riktig lyxvariant, men också svårare att jobba med än alu. Lite otrevligt med koldamm om man måste borra, såga o skära. Rent av hälsofarligt!
                            /A

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7676

L-profil i lagom tunn aluminium är inte dumt! Kanske samma profil "på tvären" ovanpå landställsplattan, sammanbultad med längsgående profiler. Och, andWho, din lösning är bra!
                              Retroholic!

Kommentar

• andWho
                                • nov 2007
                                • 550

Tack Thomas.
                                Tog fram en gammal EF Extra 300EXP som är lappad o lagad och försökte fota hur det ser ut.
                                Här är det alltså en kombination av ett kolrör som går genom tre spant och ett alu vinkeljärn som klämmer fast röret.
                                Hoppas det ger lite idèer om möjliga lösningar.

Ytterligare en tanke man bör ha i bakhuvet är att INTE förstärka för mycket. Då går det bara sönder någon annan stans, där konstruktionen är som svagast. Lite krasst ska man alltså försöka få till det så man har en känd svag punkt där det är lått att laga. Man kan t.ex välja (som jag) att det hellre bryts ett landställsben än att kroppen går sönder. Enkelt att byta ben. Men andra gör nog andra prioriteringar.
                                /A
                                Bifogade filer

Kommentar

Arbetssätt...