DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kjni
    Administrator
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • nov 2009
    • 1991

Olof, tack för berömmet, det gick ju vägen med landningen men egentligen är det ju pinsamt att tappa ett jul vid premiärstarten - borde ha haft en del saker till med på min pre-flight checklista.

Thomas och Lelle, håller helt med er om hur en Moth skall flygas. Egentligen tycker jag att alla modeller skal flygas rimligt lika som vad förebilden klarar.

MVH
    Kjell

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1991

Hej Jörgen,

tack för berömmet. Bygget är ju fortfarande inte klart, brukar provflyga mina projekt innan de är helt klara för att veta om det behövs några större ombyggander innan allt sluutpyssel. Kommer nog att behöva vintern på mig för att få den färdig. Det skall till lite mera detaljer och så är det några saker som jag är missnöjd med som skall byggas om. Kommer att öka lite på vingarnas anfallsvinkel och trimma om stabben för att få flygläget lite bättre. Nu flyger den med lite för låg stjärt jämfört med en riktig Moth.

Landningsställets fjädrar behöver också bli lite styvare samt att hjulen nu har fått bättre nav med kullager så att sidokraften inte får hjulmuttern att skruva upp sig och inte bara nyloc låsmutter utan dubbla muttrar.

Tyngdpunkten ligger ca 2 cm framför övervingens bakre infästning i baldakinen. Då har jag blyat ca 250 g i nosen, mest för att hellre provflyga lite nostung än tvärtom. Efter att jag justerat ving- och stabbvinklarna och provflugit detta hoppas jag att det också går att flytta bak tyngdpunkten några cm.

Tack för tipset på hur man gör "riktiga" damasker. Det ser riktigt fint ut! Måste prova detta.

Och, Mats och Jörgen, "trådkapning" är helt OK. Jag tycker att det är bra att det blir lite utvikningar. Det är ju egentligen hela syftet med att publicera en byggtråd - att den kompletteras med andras erfarenheter och tips - och fungerar som en inspiration och reklam för scratchbyggande. Jag skulle också gärna se mera om din Klemm 35 och dina övriga byggen också! Dom håller verkligen hög klass och det finns mycket att lära och inspireras av där!

Hälsningar
      Kjell

Kommentar

• jornat
        • jan 2008
        • 92

Hej Kjell

Skönt att du inte är känslig för trådkapning. Otroligt hur snabbt du har fått ihop modellen. Beträffande baffling kan du se hur jag gjort.

http://www.rcscalebuilder.com/forum/...776&PN=1&TPN=6

Säkert finns det många andra sätt. På Toni Clarks hemsida finns en annan variant som kanske kan vara värd att titta på. Varianten ovan har jag sett på IMAC kärror med fyrcylindriga boxermotorer . Om du vill ha mallarna skickar jag dom gärna till dig.

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Hej Jörgen,
          Tack för tipsen om baffling. Skall fundera lite på vilken variant det blir. Tittat in på din byggtråd och ser att du kommit en bra bit på väg - den blir fin!

MVH
          Kjell

Kommentar

• kjni
            Administrator
            RCFF - Moderator
            RCFF - Administratör
            • nov 2009
            • 1991

Börjat fixa lite med detaljer och kommer att publicera här vartefter. På dagens program stod det fönsterkarmar...
            De är lödda av tunna mässingsprofiler och skall putsas och målas i silverfärg och sedan glasas.

Tappade ju ett hjul under provflygningen och det berodde på att under fjädringsrörelsen belastade fjädringsbenet sidledes mot hjulnavet som då pressades ut mot den nyloc-mutter som höll hjulet. Friktionen i sidled blev så stor att muttern gängade ut och lossnade trots väl smorda brickor mellan fälg och mutter. Har nu modifierat fjädringsbenet med kraftigare fjädrar och också bytt till en dubbelt kullagrad fälg. Det är modifierade fälgar från Kavans hjul som är anpassade till däcken får DuBro. Mellan de båda kullagren sitter det en spacer som gör att ingen sidolast från fjädringen belastar de snurrande delarna/hjulet.

Med vänlig hälsning,
            Kjell

Kommentar

• senmathal
              • sep 2008
              • 1802

Tycker piloten ser ut att vara ganska nöjd över att få lite vindskydd

/Mats

Kommentar

• kjni
                Administrator
                RCFF - Moderator
                RCFF - Administratör
                • nov 2009
                • 1991

Hej Mats,
                Jodå, piloten gillar detta. Han blev ännu mera nöjd idag eftersom temat var skinnarbete. Han fick en flygarhuva så nu är han rustad för nästa flygning.

Passade också på att följa Jörgens tips tidigare i tråden om hur man gör skyddshöljen till fjädringsbenen på ett mera skalariktigt sätti läder. Tack för tipset Jörgen! Väntar med spänning på att dom torkat för att se hur dom blir...

MVH
                Kjell

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                  • 929

Du är otrolig Kjell. Tanten har funderat länge på en skinnhuva till mini "Krut" och så kommer du här med en "ritning" Nu ska hon sy huvudbonad till "Krut" som sitter och väntar på bokhyllan.
                  Den nya Stampen är färdig för provflygning, bara vädret blir lite bättre. Återkommer med bilder senare.

Kay krut

Kommentar

• kjni
                    Administrator
                    RCFF - Moderator
                    RCFF - Administratör
                    • nov 2009
                    • 1991

Hej Kay,
                    Först vill jag passa på att säga GRATTIS på födelsedagen. Hoppas du har en fin dag. Låter fint att den nya Stampen är klar, skall bli spännande att se vilken individ du valt att måla efter.

Jag tog "mönstret" till skinnhuvan från bilder på Googles bildsök. Testa med "Leather Pilot Cap images". Det var lite trixigt att sy på maskin p g a att bitarna var så pass små men med lite råd från hustrun gick det. "Mini-Kjell" gör sig bättre med huvan i den här maskinen.

Nu har jag monterat skinnbälgarna efter att dom torkat ordentligt. Det fungerade fint och det blev mycket bättre än med siliconbälgarna jag prövade att göra tidigare.

MVH
                    Kjell

Kommentar

• LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

Det där ser perfekt ut och snyggt.

Kaj, jag vill också skicka grattishälsningar till dig.
                      /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                      Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                      Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                      Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1802

Sådana där bälgar ska jag försöka göra till min Klemm dom blev väldigt bra Kjell.

/Mats

Kommentar

• genland
                          • maj 2006
                          • 1228

Stum av beundran över den fantastiska noggrannhet skalamässigt/hantverksmässigt du lägger ner
                          på dina maskiner!
                          Dessutom en mycket hög innovationsnivå!

MVH Kent

Kommentar

• Lelle
                            • aug 2007
                            • 1472

Bara att hålla med. Vilka fantastiskt fina jobb och lösningar du gör.
                            /Lelle

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                              • 929

Tack Kjell och Lasse!

Jättefina bälgar du gjort. Det ska bli kul att se den färdig till nästa meeting.
                              Jo, nu är Stampen provflugen, i åtta sekundmeter byig vind. Allt gick bra men som vanligt med denna maskin så är den känslig på höjdtrimningen. Jag fick vinkla ner motorn ytterligare en grad samt lyfta upp övre vingens bakkant vid baldakinen för att få någorlunda bra flygläge och nu flyger den bra. Förebilden hittade jag på www.airliners.net men som vanligt så ändrade jag lite på färgscemat. Har liksom lite svårt att hålla fingrarna i styr.
                              Hoppas att du godtar min trådkapning.

Kay krutKlicka på bilden för större version

Namn: IMAG0006.jpg
Visningar: 1
Storlek: 197,7 KB
ID: 505665

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Hej Kay, riktigt snyggt färgschema! Bra att provflygningen gick bra - vind har väl sällan stoppat dig? Vilken Stampe i ordningen är detta? Bara trevligt med lite utvikningar i tråden!

Bälgarna är gjorda enligt Jörgen Nathorst-Böös beskrivning. Han är väldigt duktig skalabyggare och de av hans modeller jag sett bilder på är i toppklass. Har tyvärr inte sett någon av dessa i verkligheten med skulle gärna göra det.

Nästa detalj att ta itu med blir "navkapslarna" med DH-loggan...

MVH
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...