DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flahultarn

• jan 2012
    • 489

Ok, tackar för infon! Inga okända limtyper mao.

God Jul // P

Kommentar

• lennart wiklund
      • maj 2008
      • 274

Makalöst bygge som vanligt! God Jul Kjell
      Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
      samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
      Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• kjni
        Administrator
        RCFF - Moderator
        RCFF - Administratör
        • nov 2009
        • 1991

Börjar väl med att önska alla en god fortsättning på det lilla som är kvar av julhelgen. Det har blivit några små stunder med bygget helgen till trots.

Övervingarna har fått bakkanter och rotspryglar och snart är det dags för capstrips. Först måste dock kompressionstagen in och dessa är tillverkade av 6mm rör med islagsmuttrar fastlödda i ändarna så att stagen kan fästas med skruv genom balkarna. Mellan stagen och balkarna skall också in ett fäste för de vajrar i kors som ger skjuvstabilitet i vingen.

Med vänlig hälsning,
        Kjell

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Haft några timmar för bygget idag också och nu är kompressionsstagen, hållare för kryssvajrar och vajrarna monterade. Balkarna också förstärkta vid fästpunkterna för vingstöttorna.

Gott Nytt År!
          Kjell

Kommentar

• genland
            • maj 2006
            • 1228

Jamen...
            F-n man blir ju gråtfärdig!
            Absolut förstklassigt bygge.
            Här saknas ju ingenting.

Du, Sweeper o Pekkala är ju helt klart eliten bland byggare
            iaf som setts på RCFF.
            I mitt tycke ligger du som #1 just nu iaf...

Incitamentet att elda upp Austerbygget som jag håller på med
            ökar ju när man ser denna byggtråd...

MVH Kent

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Bara en liten förklaring - just nu verkar bildera i tråden vara osynliga. Orsaken är att alla bilder ligger på en extern server och är länkade i inläggen och den servern tycks vara nere just nu. Förhoppningsvis dyker bilderna upp igen..... Kanske inte förrän nästa år?!
              / Kjell

Kommentar

• jornat
                • jan 2008
                • 92

Hej Kjell
                Jag började samtidigt som du med bygget av en 1/3 skala Moth med Mick Reeves ritning som underlag och SE-AMG som förebild. Vilket sammanträffande va...

Jag har varit nere hos Mikael Ivarsson och tagit lite bilder av hans maskin. Om du är intresserad kan jag skicka dom till dig. Jag har byggt en Klemm 35 med samma teknik som du dvs rostfria rör i kroppen. Köpte dom av www.kinnvall-ab.se/. Inte precis billigt men blev otroligt starkt och lätt. Passformen var viktig för att lödningarna skulle bli bra. Vilket lod använder du? Vissa av rören i Moth-kroppen är ju fyrkantiga. Har du fått tag på sådana?

Mvh Jörgen

Kommentar

• kjni
                  Administrator
                  RCFF - Moderator
                  RCFF - Administratör
                  • nov 2009
                  • 1991

Hej Jörgen,
                  Spännande att en till 1/3-skala Moth är på gång. Håller med om att sannolikheten för två lika stora modeller av samma förebild vid samma tid inte är så stor. Jag kikade på MRs Tiger Moth innan jag slutligen bestämde mig för att bygg min efter den gamla Pilot-ritningen. MRs Moth är riktigt fin och mitt val berodde mest på att jag redan hade Pilotritningen...

Har letat upp lite bilder på din fina Klemm 35 och även på din Ö1 Tummelisa. Fantastiskt fina!

När jag byggde min 1/3 L4-Cub köpte jag alla rör från Kinvall AB i Sparreholm. Dom har ett stort urval av dimensioner och man kan få rören i valfria längder men som sagt - dyra. Till Mothen köpte jag rören från Air-Media. Här finns inte samma utbud av dimensioner eller längder men priset är mycket lägre. Har dock inte hittat någon leverantör av tunnväggiga fyrkantsrör så jag har använt runda rör överallt. Det lod jag gillar bäst är RIMAC 56SnF som jag fått tag på hos SWEDOL. Deras artikelnummer är VT-74651. Det är ett lod som har ett skal av flussmedel och är lättjobbat.

Bilder på SE-AMG vore toppen! Mycket tacksam om du vill dela med dig av dom. Min mailadress är kjell.nilsson at ventinvent.se.

MVH
                  Kjell

Kommentar

• jornat
                    • jan 2008
                    • 92

Hej Kjell
                    Då kommer bilderna så småningom. Hoppas mailprogrammet sväljer bilderna. Annars kan jag skicka en USB-pinne med posten. Kanske enklare. Om du vill kan du skicka din postadress till mig på jorgen.nathorst at gmail.com. Kul att du letade upp mina modeller. Båda tyvärr sålda. Ffa ångrar jag försäljningen av tummelisan. Den Klemm som du hittade bilder av är byggd med rundstav av trä. Jag har emellertid byggt en ny Klemm 35. Lite större än den gamla och med kropp av rör.
                    mvh Jörgen

Kommentar

• kjni
                      Administrator
                      RCFF - Moderator
                      RCFF - Administratör
                      • nov 2009
                      • 1991

Dagens delprojekt - att tillverka 13 mm breda remsor av 0,6 mm plywood för alla capstrips. Många remsor blev det...

MVH
                      Kjell

Kommentar

• LIP
                        • maj 2006
                        • 1315

Ser mycket bra ut, tänker du sy runt spryglarna också efter klädseln och en tandad remsa utanpå?
                        /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
                        Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
                        Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
                        Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• kjni
                          Administrator
                          RCFF - Moderator
                          RCFF - Administratör
                          • nov 2009
                          • 1991

Hej Lasse,
                          kanske syr jag genom klädseln på staben och fenan där det inte är så djupt utan att det går sy rakt igenom och tillbaka. Gjorde så på L4-Cuben. På vingarna tänkte jag pröva en annan variant - små häftklammer som är 9 mm breda och inte så djupa. Dessa tänkte jag helt enkelt "stapla" rakt in i den 13 mm breda cap-stripen och sedan, som du skriver, täcka med tandad remsa.

MVH
                          Kjell

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                            • 7676

Hmmm...
                            Nytänkande!
                            Men...
                            Hur många hundra sådana tänker du sitta och "separera"??
                            Eller ska du stapla in dom med maskin?
                            *Torkar pannan*
                            Retroholic!

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 1991

Hej Thomas,
                              har inte räknat efter hur många det kommer att gå åt men uppskattningsvis ca 20 x 2 per spant och det är 44 spant = 1760 !!
                              Måste nog bli med maskin...gärna en automatisk...fast jag har ingen så´n :concern:

/Kjell

Korrigerat antalet spant, det är ju faktiskt bara en dubbeldäckare...
                              Senast redigerad av kjni; 2015-01-08, 22:08. Anledning: Felräknat antal spant

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Goddag igen!

Det var ju ett tag se´n den här tråden uppdaterades. Det har av någon anledning blivit lite för många sidoprojekt senaste tiden men nu är det dags igen.

Kroppen har fått botten. Den är delad i 2 delar och de bakre 2/3-delarna kommer att innehålla radioinstallationen med servon för sida och höjd. Den plattan kommer att kunna skruvas loss och tas ut med hela radioinstallationen. På så sätt blir det lätt att göra underhåll. Den främe delen kan lossas på samma sätt för åtkomst till tank, tändsystem och accar.

På en riktig Tiger Moth ser det ut så här....

Bakkroppen har fått lite flera lister innan det blir dags för ett plywoodskal.

Övervingarna har fått capstrips och är nu klara för klädsel. Har några 10-metersrullar med Solartex på hyllan i väntan på detta.

Motorn har också kommit hem igen efter några månaders "semester" på ROTO-fabriken i Tjeckien. Under bänkkörning i höstas började bakre cylindern först misstända och sedan gick det öht inte att få den att gå mer än på främre cylindern. Hade mailkontakt med ROTO och fick lite förslag på åtgärder men inget hjälpte. Det tillkom också ett mekaniskt missljud så då fick den resa till Tjecken för service. Det är ju tråkigt när en ny motor krånglar men jag måste säga att jag är mycket nöjd med ROTOs service och bemötande! Dom svarar snabbt på mail och är mycket tillmötesgående. Berömvärt!

Har inte provkört motorn efter service p g a vädret så rapport kommer framöver.

Med vänlig hälsning,
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...