DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Killenheladagen
    • sep 2015
    • 1394

Läderdetaljerna är fantastiska hur har du fått dynan att se så välanvänd ut? Kanten ovanför instrumenten i läder är perfekt!
    Skulle inte förvåna mig om HK rövar bort dig som konsult för skalabyggen; )

Och jag som tycker jag är duktig när jag lyckats limma ihop två bitar epp och lyckats få det se ut som jag ritat...riktig förebild där!

Bra jobb där!
    Är det bara fixerade vingar eller har du nån skalaheli också?

Kommentar

• kjni
      Administrator
      RCFF - Moderator
      RCFF - Administratör
      • nov 2009
      • 1991

Hej Gustav,
      Dynan är gjord av fusk-skinn inhandlat på stadens pysselbutik och det har redan från början lite använt utseende så jag har bara sytt ihop och fyllt med lagom tjockt skumgummi. Kanten ovanför instrumenten däremot är gjort av gammalt riktigt skinn från hustruns "bra att ha när man skall sy skinndetaljer"-låda. Det kommer från skrotade skinndetaljer, kanske en gammal jacka eller liknande så det har nött utseende på riktigt.

Har aldrig riktigt snöat in på helikoptrar så det är i princip bara fixed wings i min hangar....och helst med lite äldre förebilder. Sen är det uppblandat med en och annan ARF av varierande slag.

Hälsningar
      Kjell

Kommentar

• Killenheladagen
        • sep 2015
        • 1394

Ursprungligen postat av kjni
        Hej Gustav,
        Dynan är gjord av fusk-skinn inhandlat på stadens pysselbutik och det har redan från början lite använt utseende så jag har bara sytt ihop och fyllt med lagom tjockt skumgummi. Kanten ovanför instrumenten däremot är gjort av gammalt riktigt skinn från hustruns "bra att ha när man skall sy skinndetaljer"-låda. Det kommer från skrotade skinndetaljer, kanske en gammal jacka eller liknande så det har nött utseende på riktigt.

Har aldrig riktigt snöat in på helikoptrar så det är i princip bara fixed wings i min hangar....och helst med lite äldre förebilder. Sen är det uppblandat med en och annan ARF av varierande slag.

Hälsningar
        Kjell
        Ok tack för svar!!
        Ja ofta kan man hitta absolut bäst saker hemma till sina byggen.

Så hobbyn handlar mycket om det estetiska för dig?

Grymt att se och bara hoppas jag en dag blir lika duktig !
        Jobba på där Kjell, mycket inspirerande! !

Kommentar

• kjni
          Administrator
          RCFF - Moderator
          RCFF - Administratör
          • nov 2009
          • 1991

Tiger Mothen är just nu inne för översyn och justeringar inför Östersundsträffen. Har ändrat på vingarnas anfallsvinkel och minskat skränkningen med förhoppning att få ett mera verklighetstroget flygläge. Vill ha den att flyga med lite lägre nos och inget häng i stjärten....Vi får se hur det lyckas:

MVH
          Kjell

Kommentar

• mogge
            • nov 2011
            • 377

Ett enda ord räcker långt:WoW.

Kommentar

• kjni
              Administrator
              RCFF - Moderator
              RCFF - Administratör
              • nov 2009
              • 1991

Sparsamt med rapporter om denna Tiger Moth men den lever ännu och efter sommarens flygförsök insåg jag att den ROTO 85FS IL som satt i nosen inte riktigt hade kapacitet att dra Mothen och ha lite kraft i reserv. Bestämde mig då för att byta ut den mot en något kraftigare motor och beställde en Fiala 120 i2 FS. Väntade och väntade och väntade....
              ....men idag dök den äntligen upp!

Så tack för ett gott försök ROTO och välkommen FIALA.

Det är inte så stor skillnad i måtten på motorerna så utan att flytta på motorspantet kommer Fialan att sticka ut ca 10 mm längre ur kåpan. Den väger ca 1 kg mer och det innebär att jag inte behöver något bly i nosen och kan placera ackarna lite mera praktiskt, dvs lite längre bakåt. Det problem som måste lösas är att förgasaren inte går fri så formen på motorspantet kommer att behöva ändras en del. Ingen omöjlig operation!

MVH
              Kjell

Kommentar

• Flygsmurfen

• sep 2006
                • 1314

Du lägger väl upp en film sedan så vi får njuta av ljudet?
                Ser fint ut.

// Mats w
                Flygsmurfen

Kommentar

• mrfxcoupe
                  • nov 2006
                  • 260

Härlig motor med härligt ljud.
                  Hoppas hon kommer flyga bra med denna motor.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Kommentar

• kjni
                    Administrator
                    RCFF - Moderator
                    RCFF - Administratör
                    • nov 2009
                    • 1991

Motorbytet pågår. Förgasaren på FIALAn är mycket opraktiskt placerad så man behöver göra en rejäl utskärning i motorspantet. Och i kroppens rörkonstruktion framtill...Bestämde mig för att då också flytta bak motorspantet för att kompensera att Fialan är lite längre än ROTOn, så nu sitter motorspantet inuti rörkonstruktionen i nosen. Detta gör det också möjligt att ha ett rejält spant då det bara bygger bakåt. Spantet är tillverkat av 2 st 5 mm och en 10 mm plywood som laminerats med ett lager kolfiberväv emellan. Limmat med Biltemas lamineringsepoxy. Behöver löda in lite nya rör på högersidan och kommer då också att göra stag upp til övre delen av motorspantet.

Kåpan går precis dit utan modifieringar och det som blir riktigt bra är att tyngdpunkten nu hamnar exakt rätt utan någon extra last i nosen. Ackarna kan placeras i tyngdpunkten och blir då lätt att plocka ur vb.

Totala vikten har inte ändrats så mycket av motorbytet och ligger nu på 22 kg med tom tank. Det ger en vingbelastning på 91 g/dm2. Det är samma som min 1/3 Cub och den är fin att flyga. Har alltså goda förhoppningar!

MVH
                    Kjell Nilsson

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1802

Ursprungligen postat av kjni
                      Spantet är tillverkat av 2 st 5 mm och en 10 mm plywood som laminerats med ett lager kolfiberväv emellan. Limmat med Biltemas lamineringsepoxy.

MVH
                      Kjell Nilsson
                      Om så himmel och jord förgår kommer motorspantet att bestå
                      Det är väldigt roligt att följa dina fantastiskt fina byggen Kjell.

/Mats

Kommentar

• AM
                        Debattglad entusiast

• maj 2006
                        • 3464

Förslag:
                        Köp en 90 graders vattenledningsrörböj på Hornbach eller clas ohlson. Fräs ut två flänsar och löd ihop. Förgasaren hamnar då bakom motorn.

Sjukt snygga byggen Kjell!
                        Senast redigerad av AM; 2017-12-17, 10:39.
                        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Cometen

• jul 2009
                          • 135

Typ denna
                          Fint bygge 👍👍Klicka på bilden för större version

Namn: 20171217_172416.jpg
Visningar: 1
Storlek: 55,5 KB
ID: 509567

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                            • 929

Snygg lösning Kjell. Nu kan vi kanske köra lite roteflygning med Motharna till sommaren.

Kay krut

Kommentar

• kjni
                              Administrator
                              RCFF - Moderator
                              RCFF - Administratör
                              • nov 2009
                              • 1991

Länge sedan sist...men plötsligt händer det! Idag blev suget tillräckligt stort för att släpa ut Mothen för en provstart av Fiala FM 120 IL som ersätter den ROTO 85 som var i klenaste laget. Tror att den här skall räcka till med bra marginal.
                              Nu återstår att göra bafflar i kåpan som styr in luften runt cylindrarna, särskilt den bakre.

MVH
                              Kjell Nilsson
                              Senast redigerad av kjni; 2018-07-24, 23:28. Anledning: Rättat stavning bufflar -> bafflar

Kommentar

• kjni
                                Administrator
                                RCFF - Moderator
                                RCFF - Administratör
                                • nov 2009
                                • 1991

Nu är bafflarna på plats och motorn provkörd igen. Efter en stunds körning på mark med blandade varvtal ligger den främre cylindern på 95-100°C och den bakre på 120-125°C. Luften som blåser igenom känns rejält varm på utloppssidan. Visserligen är testen gjord i ca 25° lufttemperatur men skulle gärna se att den bakre cylindern gick lite kallare....

Nån som har koll på vilken temperatur som är rimlig på en bensinfyrtaktare? Var går gränsen för att skada motorn?

Har idag beställt en temperaturprobe för telemetri. Tänker montera den på bakre cylindern för att kunna se hur det ser ut i luften och vb kunna dra ner och landa.

MVH
                                Kjell Nilsson

Kommentar

Arbetssätt...