På hög höjd är temperaturen -5 till -45 grader, beroende på flyghöjd. Då är det tvunget att minska kylningen över cylindrarna. Det görs antingen med ett jalusi framför cylindrarna typ Yak 50, 52, Su26, etc. Ett annat sätt är att minska utloppet med ställbara Kylklaffar. Men i samtliga fall sitter det kylbafflar mellan cylindrarna så att kylluften leds över cylinderhuvudena som ju blir varmast.
DH82 Tiger Moth skala 1/3 - ny dokusåpa...
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Flera intressanta synpunkter, tack! Problemet på Mothen är att det är ganska trångt åt sidan för att kunna runda första cylindern med en separat kanal till bakre. Så här ser den delen ut här kåpan är borta. Om Valachmotorerna är OK med 155°C borde det inte vara några problem här heller. Kommer en "feberkurva" när jag fått temp-proben monterad.

MVH
KjellKommentar
-
Hei, kjenner ikke akkurat den motoren men har mye erfaring med Moki 250. Den liker seg best inntil 120 grader men tåler inntil 125. Deretter begynner den å gå merkbart dårligere på lave rpm.
Har også en Roto 85 inline og den takler fint 130 grader på bakre sylinder som den kan få på bakken etter flyging mens den ligger på ca 110-120 under flyging._______________________________
Med vennlig hilsen
Alf W. HansenKommentar
-
Idag haft lite tid för ytterligare motorkörning. Hoppas på en dag med fint väder inom kort så att nypremiären kan bli av...
Motortemp nu under 140° C på bakre cylindern även vi längre period på maxvarv. Främre cylindern något kallare med ca 120 °.
Båda mätningarna med IR-termometer mot toppen mellan insugs- och avgasrör.
MVH
Kjell NilssonKommentar
-
Grejen med att utblåset ska vara större än insuget är väl just att det bildas ett sug ifrån utblåset när planet väl rör sig i luften.
Så vill man ha större hastighet på luften borde det gå att antingen öka utblåset eller minska insuget för att få mer tryck/hastighet på luften.
Viktigt också, som flera har sagt, att rikta den här luften över cylindrarna så den inte smiter förbi utan att ha större effekt.Kommentar
-
Då det aldrig blev någon nypremiär efter motorbytet i höstas laddar jag för att detta skall ske i vår. För att det skall gå bättre än tidigare flygningar har jag avtalat med en nygammal pilot att assistera från baksits. Det handlar om en pilot som förr flugit bl a Tiger Moth och en massa andra riktiga flygplan. Efter förfrågan om han ville åta sig uppdraget fick jag ett positivt svar...så nu pågår förberedelserna av pilot och nödvändig utrustning.
Fyller på den här tråden med lite beskrivning av vad som pågår.
En inhyrd pilot behöver förstås en flygarhuva i skinn i passande storlek. Ett mönster till en fullstor huva fördes över till en SVG-fil och skalades ner till 33% innan laserskärning av skinnbitarna. Till och med de lite drygt mm-stora hålen fixades utan problem. Jämför pennan med 0,5 mm spets.

Pilotglasögonen ritades i Fusion360 och den hårda delen 3D-printades och limmades ihop med en laserskuren skumplast för att få till den mjuka tätningen. Det tog lite tid att rita upp delarna men sen går det väldigt enkelt att göra kopior i olika storlekar.

Ramen har en liten fals inuti och här skall det in "glas" men dessa är inte klara ännu.

Piloten är 3D-printad efter en scan som gjordes på Östersundsträffen för några år sedan. Handmålad efter några foton av vederbörande.

En första provning av flygarhuva och goggles. Nu väntar besök hos skräddaren för att få en flygaroverall och en varm jacka...Mothen är ju ett dragigt flygplan.

Någon som känner igen piloten?
MVH
KjellKommentar
-
Vilken sorts silverlod använder du ?
Själv har jag mest använt Degussa-44 med 44% silver och flussmedel Elga H-fluss. Det finns betydligt finare sorter, ända upp emot 80% silver. Ju mer silver, desto bättre
Går man över det, så är man kanske inne på juvelerarnas område
Det behövs lite koppar för att få behövlig styrka.
Fördelen med silver är att det väter grundmaterialet och flyter ut bättre. Ju mer silver lodet innehåller, desto bättre upp till 80-90 %. Fogarna blir sega och spricker inte så lätt.
Smältpunkten är låg, nedåt 690 °C. Det är väldigt bra.Senast redigerad av BJS; 2019-03-24, 21:12.Kommentar
-
Mitt favoritlod är R!MAC 56SnF med art.nr 64013 (www.rimac.se). Gillar det både för att det är enkelt att använda då det är flussat samt att det finns att köpa lokalt i Östersund på Swedol. 56% silver och arbetstemperatur 650°C.Vilken sorts silverlod använder du ?
Själv har jag mest använt Degussa-44 med 44% silver och flussmedel Elga H-fluss. Det finns betydligt finare sorter. Ju mer silver, desto bättre
Fördelen är att det väter grundmaterialet och flyter ut bättre ju mer silver lodet innehåller. Fogarna blir segare och spricker inte så lätt heller.
Med vänlig hälsning,
KjellKommentar
-
Jag känner mig väldigt hedrad att få vara pilot i Kjells modell av Tiger Moth, jag har många trevliga och spännande flygupplevelser från den tiden då jag flög med både SE-CGI och SE-ANL. För den som är intresserad att läsa har jag skrivit ned några berättelser från den tiden jag flög med bla. med Tiger Moth. http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...-flygveteraner SE-Anl står för närvarande någonstans i Norge återställd till sitt ursprungsskick, flygplan 151. Den är tydligen undangömd någonstans i Norge då det förmodligen har förekommit ogentligheter från Norges sida då den sönderblåsta Mothen köptes tillbaka till Norge. Ingen tycks veta var den finns. Här lite historia om just SE-ANL. http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=9&t=3979/Lasse
Modellflygare sedan 1952
Fullskalaflygare åren 1964-1978.
Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.Kommentar

Kommentar