Det där ser ut som en maskinskruv i ganska tunn dimension? Jag skulle ta till en rejäl träskruv, så grov som möjligt, så att det får ordentligt fäste i foamen.
Sportskala SAAB 37 Viggen
Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X
-
Du blev ju tipsad om att använda PU-lim till noskonen...
Tog du vanligt trälim istället?
Ta som sagt en grövre skruv, som du limmar med PU-lim.
T.ex:
Handla Verktyg & maskiner hos Byggmax. Brett sortiment av Verktyg & maskiner till bra priser och med prisgaranti ✓ Snabb leverans ✓ Kända varumärken ✓ Öppet köp i 365 dagar
”Vir prudens non contra ventum mingit”Kommentar
-
Inte lätt det där med nosen, du måste grovforma nosen konisk så du bara har lite kvar när du kör den mot ett roterande slipband samtidigt som nosen roterar i borrmaskiner...vi använde en 8mm grov skruv utan att limma den....tappa inte sugen nu med nosen, det ordnar sig ;-)Flyg fort och lågtKommentar
-
http://www.svensktmodellflyg.se/user...906_155036.jpg kanske till någon hjälp, här slipar jag "min " nosFlyg fort och lågtKommentar
-
Tack för att du påpekar det! Visste inte riktigt hur jag skulle sätta roderhornen men tänkte att jag sätter dem så långt fram det går utan att de hamnar på gångjärnstejpen. Fast det hade nog inte gjort något om de hade hamnat på tejpen. Bör jag flytta roderhornen längre fram?Kommentar
-
Tack för era svar!
Det var nog en lite väl liten skruv jag använde mig av. Tog den bästa som fanns hemma men får ta och gå förbi Biltema eller Bauhaus och köpa en rejälare skruv.
Jag använde Titebond Original Wood Glue då det var det som fanns i bygglokalen. Tänkte att det kanske skulle funka lika bra som Cascos trälim. Det verkade hålla till en början men det är kanske inte lika starkt. Ska använda PU-lim nästa gång, samt en större träskruv och forma till nosen mer innan jag börjar slipa.Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Så skulle man kunna göra, men då blir det som Puggen säger helt raka linjer vilket det inte ska vara på Viggens nos.Kommentar
-
Limma ett grovt sandpappersark på en plyfabit. Köp en s.k. fransk skruv ,lång, 8mm grov eller det en borrmaskin klarar. Såga av skallen. Det är den grova gängan som gör att det sitter som berget. Det slipar man på frihand på ett både enkelt o snabbt sätt. Lätt att fixa rundningen på frihand. Börja med att i tjockänden rita upp diametern med en passare. fyll i med tuschpenna så ser man lätt hur mycket man ska avverka.
/MKommentar

Kommentar