Sportskala SAAB 37 Viggen

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FyoDisco
    • nov 2014
    • 108

Tack Roffe! Jag använde mig av ett spelkort när jag drog ut epoxin och det funkade riktigt bra tycker jag.

/Felix

Kommentar

• hassi74
      • dec 2014
      • 6

Nosens lilla detalj, vingrotsfyllningen samt bakdelen ser bra ut.
      Börjar bli dags att göra ett studiebesök snart. Bor ju trots allt inte alltför långt bort.
      Istället för att bygga på min Viggen så gjorde jag klar min FT Viggen.
      Nu inväntas det bara ett flygtillfälle!
      Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0954.jpg
Visningar: 1
Storlek: 44,1 KB
ID: 506991

Kommentar

• FyoDisco
        • nov 2014
        • 108

Tack! När den här modellen är klar så får jag ta ut den på turné i mellansverige. Fin Viggen! Hoppas den flyger bra.

Idag började jag glasa lite på modellen. Det var inte särskilt lätt och snyggt blev det inte heller, men förhoppningsvis dugligt.

/Felix

Kommentar

• mogge
          • nov 2011
          • 377

Ha,ha. ---din kärra blir ju bara så bra. Den kommer att flyga som en trainer,totalt oskänslig för allt- Ett av de mest spektakulära maskiner du kan tänka dig samtidigt som den är snäll i luften. Mycket höjdroder och minimalt med skev.
          /M

Kommentar

• FyoDisco
            • nov 2014
            • 108

Tack Mogge! Efter alla era lovord om denna modell så har jag verkligen höga förväntningar haha. Ser framemot premiärflygningen något enormt nu!

Kommentar

• FyoDisco
              • nov 2014
              • 108

Här kommer lite bilder på det första lagret glasfiber och epoxi. Man ser inte särskilt mycket på bilderna men det är i alla fall bevis på att det har hänt något. Jag ska inte glasa hela modellen utan bara de mest utsatta partierna, det vill säga hela undersidan, nosen och luftintagen.

På bilderna nedan har jag lagt på ett till lager epoxi.

Resultatet blev långt ifrån jämnt och fint och en del spackel behövdes för att få en jämn yta. Det ser verkligen ut som skit men utseendet är inte någon särskilt stor prioritet just nu. Förhoppningsvis ser det lite bättre ut när färg har kommit på. Huvudsaken är att strukturen blir starkare och det blev den verkligen! Jag får lära av misstagen så blir det nog bättre vid framtida glasningar. För att vara första gången är jag nöjd, och det mesta löser sig ändå med spackel och slip. Hoppas bara att vikten inte ökade allt för mycket nu. Ska bli lite spännande att se.

Huven glasade jag också.

Kommentar

• FyoDisco
                • nov 2014
                • 108

Häromdagen testade jag så att rodrena fungerade som de skulle, och det gjorde de!

Dock inte helt perfekt. Det ena rodret rör sig mer än det andra. Det märks tydligast när rodrena är vinklat neråt. Detta tror jag beror på fel i radions programvara. Radion jag har är en Spektrum DX6i och det är många med denna radio som har problem med att få till elevons och så att rodrena rör sig lika mycket. Förhoppningsvis går detta att lösa med några inställningar på radion.

Efter en massa slipande så var det äntligen dags att limma fenan på plats. Nu ser modellen ut som en JA 37 Viggen!

Nu är det inte mycket kvar! Jag siktar på att premiärflyga modellen någon gång nästa vecka. Det enda som är kvar är att slipa lite, lite mer och förstärka fenans limfog med något lim då fenan inte sitter riktigt bra som det är nu. Jag ska löda på en XT-60-kontakt på några ackar till för i dagsläget har jag bara en ack med rätt kontakt och då blir det inte särskilt mycket flygande. Måla modellen hade jag inte tänkt göra nu. Det får bli någon gång efter premiärflygningen, om modellen finns kvar då det vill säga.

Kommentar

• puggen
                  • dec 2006
                  • 483

Ser nice ut, på min Dx7 ställer man in ena rodret med Aileron o det andra med Elevator men är inte säker på att det är så i Dx6:an. Ser fram emot maiden, hoppas du kan filma lite..
                  /Roffe
                  Flyg fort och lågt

Kommentar

• FyoDisco
                    • nov 2014
                    • 108

Tror jag har något liknande. Man ska kunna välja elevons och sen ska det i princip vara klart men det blir väldigt knas då måste man måste välja något annat alternativ och sen hålla på med lite andra inställningar.

Jag ska definitivt filma!

Kommentar

• PGAstrom

• feb 2012
                      • 458

Lycka till med premiären hoppas den flyger bra.
                      Kolla att servoinställningarna är lika på båda servon annars rör de sig olika mycket.
                      Gunnar

Kommentar

• jocke1963
                        • dec 2007
                        • 2709

Ursprungligen postat av FyoDisco
                        Dock inte helt perfekt. Det ena rodret rör sig mer än det andra. Det märks tydligast när rodrena är vinklat neråt. Detta tror jag beror på fel i radions programvara. Radion jag har är en Spektrum DX6i och det är många med denna radio som har problem med att få till elevons och så att rodrena rör sig lika mycket. Förhoppningsvis går detta att lösa med några inställningar på radion.
                        Inlägg #12:
                        ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• FyoDisco
                          • nov 2014
                          • 108

Tack Jocke! Jag ska kolla på det. Och tack Gunnar!

Kommentar

• FyoDisco
                            • nov 2014
                            • 108

Idag var det dags för en första flygning. Oerhört spännande och jag var riktigt nervös. Vad hände då? Jo, det gick helt åt pipsvängen. Jag kastade alldeles för löst och inte tillräckligt mycket uppåt så modellen for ganska rakt ner i backen. Verkligen inte kul och jag skäms lite över hur jag kunde kasta så dåligt. Dock är det inte helt kört. Nosen lossnade vid skarven och det vänstra luftintaget gick sönder lite. Inget som inte går att laga. Det blir ett nytt försök snart igen!
                            Senast redigerad av FyoDisco; 2016-03-30, 21:12.

Kommentar

• jocke1963
                              • dec 2007
                              • 2709

Om man inte gillar att kaststarta kan man ganska enkelt "bungee-starta", utan en massa ramper och annat, bara en schysst gummilina och en krok.

Jag skar till en krok av en bit glasfiberlaminat, typ som ett decimeterlångt J, som jag limmade in i en skåra i min funjet.
                              Sen spänna gummilinan i en jordskruv, en sån man kan ha för att fästa hundkoppel i, vill jag minnas.
                              Sen håller jag kärran i motorfästet och släpper.
                              ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• FyoDisco
                                • nov 2014
                                • 108

Nä jag är verkligen inte förtjust i att kaststarta. Känns alltid lika nervöst och misslyckas man så är det kört. Det där med gummilina och krok låter riktigt bra. Funderade på något liknande men visste inte hur jag skulle göra. Får se om jag kan fixa fram det som behövs för att få till det samt om det finns något bra sätt och ställe på modellen att fästa kroken för gummilinan. Tack för tipset i alla fall, Jocke!

Har sett flera på Youtube som lyckas fint med att kasta sin Viggen, så jag tycker att jag också borde kunna göra det. Kräver nog lite övning dock och tyvärr är det inte kul att öva om det inte går som man har tänkt. Men jag har en lite halvt kvaddad EDF F-15 som jag skulle kunna provkasta lite med för att få in den rätta tekniken.

Kommentar

Arbetssätt...