Sportskala SAAB 37 Viggen

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke1963
    • dec 2007
    • 2709

Här en gammal tråd om gummirep, så jag vet inte om länkarna funkar längre:

Jordskruv:
    http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husd...al-2000022527/
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• FyoDisco
      • nov 2014
      • 108

Tack för länkarna! Hur långt och hur tjockt bör gummirepet vara? Modellen väger 1100g. Och hur fäster man gummirepet i jordskruven? Knyter?

Kommentar

• puggen
        • dec 2006
        • 483

Vet inte om du sett detta, vår kastteknik går ut på att man är två flygare.... https://youtu.be/uzq2RtW5udY
        Gummirep har jag funderat på många gånger men inte kommit till skott än ;-)

/Roffe
        Flyg fort och lågt

Kommentar

• jocke1963
          • dec 2007
          • 2709

Ursprungligen postat av FyoDisco
          Tack för länkarna! Hur långt och hur tjockt bör gummirepet vara? Modellen väger 1100g. Och hur fäster man gummirepet i jordskruven? Knyter?

Vill minnas att mitt gummirep är 15 meter och det är 8mm tjockt.
          I båda ändar har jag rostfria stålringar, storlek som nyckelringar.
          Tror att jag bara vek repet genom ringen, sen lindade jag "U:et" med tunt nylonrep.
          Kan kolla när jag kommer hem från jobbet och lägga upp en bild....

Kommentar

• jocke1963
            • dec 2007
            • 2709

Näpp, inte tunt nylonrep, snarare nån sorts "wirestopp"

Kommentar

• PGAstrom

• feb 2012
              • 458

Det ser ju ut som vanlig expanderlina lika som man använder till hunddrag, tror jag köpte det på bauhaus senast.

Kommentar

• FyoDisco
                • nov 2014
                • 108

Tack för svaren! Jag ska nog införskaffa en gummilina och jordskruv. Verkar mycket lättare att starta modellen på det viset men jag ska nog försöka handstarta en gång till och hoppas på det bästa. Jag vet nu vad jag gjorde fel så förhoppningsvis går det bättre vid nästa försök.

Roffe, jo jag har sett dina videos flera gånger och har funderat på att starta så som ni gjorde. Verkar mycket lättare, men samtidigt ska det gå att handstarta modellen själv. Det är inte heller ofta det är flera andra ute på fältet när jag flyger. Inte kul att vara beroende av andra utan jag vill kunna flyga när jag vill. Jag har en annan modell som jag handstartade och det var inga som helst problem. Dock var skillnaden mellan den modellen och denna att Viggen väger mycket mer och man får ett sämre grepp om den. Det hade nog varit lite lättare om modellen vägde något mindre men nu är det försent att göra något åt det. Med full gas och ett ordentligt kast i en vinkel uppåt bör det gå.

Kommentar

• puggen
                  • dec 2006
                  • 483

Jag har försökt kasta själv några ggr. men det vill sig inte riktigt, har sett en film på en kille i Skåne som kastar genom att hålla över ryggen, han bara fnätter iväg den hur lätt som helst, förmodligen är den lättare än våra. Tror jag ska installera krok på min Viggen...
                  Flyg fort och lågt

Kommentar

• mogge
                    • nov 2011
                    • 377

Puggen o jag byggde ju våra Viggar hemma hos mig. Ett år senare börjar frigolitkulor och damm lägga sig tillrätta för dammsugaren. Nåväl jag tog Dremeln och skar in ett par tumgrepp vid översida TP. Jag kör med en Dr Mad Thrust. Förvisso ett jäkla drag men tungt. Bästa startmetod hitills är en kastare. Två fingrar bak utblåset och en öppen hand under maskinen. den bygger fart omedelbart efter det att den kastats lite uppåt. Men visst, starten är iaf. mitt bekymmer. Därefter stiger den näst intill ballistiskt. I år tänkte jag inviga mitt tumgrepp och fnätta iväg den själv. Det enda som kan hända är att den bukar såtillvida att den ligger rätt på vingen.

Kommentar

• jocke1963
                      • dec 2007
                      • 2709

Ursprungligen postat av PGAstrom
                      Det ser ju ut som vanlig expanderlina lika som man använder till hunddrag, tror jag köpte det på bauhaus senast.
                      Jupp, köpte min på http://www.seasea.se
                      där den såklart var dyrare.
                      Finns på Jula, men bara på 30m rulle a' 199:-

Kommentar

• hassi74
                        • dec 2014
                        • 6

Jag kan tycka att det inte borde vara något problem med handstart.
                        Jag testade maiden med lite väl mycket gas.... torquerollade kraftfullt men så fort rodrena fick luft över sig gick den spikrakt.

Dock är detta FT Viggen jag pratar om.
                        Lite mindre gas och hur trevlig som helst i starten.
                        Nedanstående film är min andra flygning. Misslyckades med att få igång kameran på maiden....
                        Senast redigerad av hassi74; 2016-04-02, 20:39.

Kommentar

• puggen
                          • dec 2006
                          • 483

Jag har samma erfarenhet som du hassi, lite mindre gas i starten så vrider den sig inte så mycket. Råkade sätta i en acce som var 40% ström kvar i och startade, den gick spikrakt utan tendens att rolla men varade bara en kort stund....
                          Flyg fort och lågt

Kommentar

• FyoDisco
                            • nov 2014
                            • 108

Tack så mycket för svaren! Någon gång ska jag försöka mig på att handstarta igen men jag kände att jag åtminstone vill få några ordentliga flygningar innan modellen går i backen igen så igår gjordes ett nytt försök till att flyga, fast den här gången med en kompis som kastade modellen. Den flög oerhört fint! Uppnådde verkligen mina förväntningar. Den var lite för känslig på rodrena dock så jag får ändra lite inställningar, annars flög din lika bra snabbt som långsamt. Det blev två flygningar igår och båda filmades. Länkar videofilmerna senare när jag har redigerat dem lite.

Kommentar

• FyoDisco
                              • nov 2014
                              • 108

Här kommer lite bilder på den färdiga, men omålade, modellen i lite bättre ljus. Detta var innan mitt första försök till att få upp den i luften, vilket misslyckades.

Här är en bild på det olyckliga haveriet. Den gick med nosen rakt ner i marken och nosen satt fortfarande kvar som ni kan se. Glasningen gjorde susen då noskonen inte hade en enda skråma förutom att den hade blivit jordfärgad. Riktigt bra också att nosen gick av vid skarven mellan två delar. En klar fördel med denna konstruktion! Bara att limma ihop det sen igen.

Skadorna efter olyckan. Efter att planet hade gått i backen och nosen hade lossnat så fortsatten resten av kroppen över nosen och det vänstra luftintaget tog smällen när planet nuddade marken igen. Därefter började modellen glida runt på marken ett tiotal meter innan det stannade. Kablarna till mottagaren hade ryckts loss och jag hade ingen som helst kontroll över modellen men som tur var stannade den av sig själv efter en kort bit. Jag kanske delar videon på detta sen. Skäms nämligen lite över mitt dåliga kast faktiskt men nu när jag har gjort två lyckade flygningar så kan jag nog förmå mig att dela videon.

Det blev en lite slarvig lagning bestående av stora delar smältlim och spackel, även lite XPS användes för att fylla igen det värsta. Jag var verkligen inte på humör och ville bara få ihop det. Egentligen borde jag kanske ha väntat tills jag var på bättre humör igen men hade lite bråttom och lagninge höll i luften så det får duga. Jag ska nog fixa till den lite ytterligare sen och även glasa luftintaget igen så att det blir stark och fint.

Nosen hamnade inte exakt så som den satt innan så det blev några glipor mellan huv och kropp. Huven sitter ändå kvar med magneterna så det får duga.

Kommentar

• FyoDisco
                                • nov 2014
                                • 108

Förresten, vilken färg kan ni rekommendera att måla med? Jag antar att det bör vara en vattenbaserad färg så att inte cellplasten löses upp. Jag skulle också vilja ha en färg på sprejburk, men finns det vattenbaserad sådan? Annars kan jag tänka mig att måla med en airbrush men måste ändå ha en bra och passande färg.

Kommentar

Arbetssätt...